پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: شما در چه حالتی درس می‌خوانید یا در چه وقتی از شبانه‌روز؟ می‌دانید که هرکدام از ما آدم‌ها، عادت‌هایی برای درس‌خواندن داریم، گاهی هنگام درس‌خواندن راه می‌رویم، بعضی‌ها بلندبلند درس می‌خوانند.

هر وقت سرحالی درس بخوان

بعضی‌ها باید حتماً روی زمین یا کاناپه دراز بکشند و بعضی‌ها حتی با صدای موسیقی درس می‌خوانند که البته بعضی از این روش‌ها معمولاً جواب نمی‌دهد و نتایج خوبی از آن به دست نمی‌آید. عادت‌های ما در مورد زمان درس‌خواندن هم خیلی متنوع و متفاوت است. در این‌جا به این موضوع می‌پردازیم.

زمان درس‌خواندن

از نظر زمان درس‌خواندن، رفتار و عادت آدم‌ها متفاوت است؛ بعضی‌ها ترجیح می‌دهند ‌شب‌ و گاه نیمه‌شب درس بخوانند و برخی دیگر صبح زود را مناسب‌تر می‌دانند و بعضی هم ممکن است از هرساعت شبانه‌روز برای مطالعه استفاده کنند.

مثلاً غزاله‌ی ۱۷ ساله، عادت دارد شب‌ها درس بخواند. او می‌گوید: «چندبار مشاور مدرسه سر صف آمد و به ما توصیه کرد که بهتر است اول صبح درس بخوانیم، اما من نمی‌توانم صبح زود بیدار شوم؛ تازه، همیشه هم دیر به مدرسه می‌رسم، چون تا آخرین لحظه باید بخوابم.»

اما ثنای ۱۵ساله، سحرخیز است. او به راحتی صبح زود بیدار می‌شود و می‌گوید: «من لذت تماشای صبح و درس خواندن پس از استراحت را به بیداری در شب ترجیح می‌دهم.»

امیرحسین ۱۶ساله هم، زمان خاصی برای درس‌خواندن ندارد. او از همه‌ی فرصت‌هایش برای مطالعه استفاده می‌کند و از این نظر، صبح و عصر و شب برایش تفاوتی ندارد. اما باربد، هم‌کلاسی او ترجیح می‌دهد یک ساعت مانده به امتحان درس بخواند!

بهترین زمان درس خواندن  به زندگی شما بستگی دارد

کارشناسان نظرهای متفاوتی درباره‌ی ساعت و حالت درس‌خواندن دارند.

سعید سلطانی، روان‌شناس و مشاور بر این نظر است که «اگرچه این اعتقاد رایج است که ابتدای صبح بهترین زمان برای یادگیری است و شاید یکی از دلایل آغاز فعالیت مدارس در ابتدای صبح همین  باشد، اما در همین حال گروهی هم معتقدند که بهترین زمان مطالعه آخر شب است، چون فرد بعد از مطالعه می‌خوابد و اطلاعات دیگری وارد ذهنش نمی‌شود. بنابراین، ذهن او به‌خوبی می‌تواند اطلاعات دریافتی را پردازش و بایگانی ‌کند. درست است که در مقابل گروه یاد شده و علاوه بر تصور رایج، عده‌ای از کارشناسان به‌طور جدی معتقدند که ذهن انسان در ابتدای صبح آماده و سرحال است و آن‌چه در نخستین ساعت‌های روز می‌خواند بهتر در حافظه‌اش می‌ماند، ولی گروهی دیگر هم هستند که با رد نظر هردو دسته‌ی قبلی، می‌گویند که بعدازظهرها بهترین زمان برای مطالعه و درس‌خواندن است. به گفته‌ی این گروه از کارشناسان، در این زمان حافظه‌ی دراز مدت انسان بیش‌ترین میزان فعالیت خود را دارد.»

سلطانی با نقل نظر و استدلال هرسه گروه مذکور، این‌طور نتیجه‌گیری می‌کند که «در نهایت چرخه‌ی فعالیت هر کسی متفاوت است و براساس نحوه‌ی زندگی شما، بهترین زمان مطالعه و درس‌خواندنتان تعیین می‌شود.این مهم است که شب‌ها چه ساعتی می‌خوابید و یا چه‌طور و چه ساعتی بیدار می‌شوید. سبک زندگی شما برای تعیین زمان مناسب درس خواندنتان بسیار مهم است. این که چه زمانی سرحال هستید و از نظر روانی و هم‌چنین جسمی برای این کار بیش‌تر آمادگی  دارید.»

او به نوجوانان توصیه می‌کند: «فقط یادتان باشد به اندازه‌ی کافی بخوابید، تغذیه‌ی درست را فراموش نکنید و با شکم پر و بلافاصله بعد از غذا خوردن شروع به درس خواندن نکنید.»

همه‌ی این‌ها یعنی، هروقت سرحالید و حوصله دارید، درس بخوانید!

کد خبر 440417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha