رابعه تیموری-خبرنگار: پیشنهاد «پروین حنطوش‌زاده» به جمعی از بانوان محله مقدم غیرمنتظره و جذاب بود. حنطوش‌زاده از آنها دعوت کرد دور هم جمع شوند و در گوشه و ‌کنار محله گل و سبزه بکارند.

تایر گلدان

همه آنها عاشق گل و گیاه بودند و دلشان می‌خواست محله‌ای سرسبز و باصفا داشته باشند، اما تصور نمی‌کردند روزی خودشان آستین بالا بزنند و برای رسیدن به این خواسته تلاش کنند. بانوان محله مقدم این پیشنهاد را پذیرفتند و با روش‌های خلاقانه‌ای در محله فضای سبز ایجاد کردند. حنطوش‌زاده کارشناس اجتماعی دفتر توسعه‌ای ناحیه ۳ است و سرای محله و پژوهش‌سرای امام هادی(ع) در اجرای برنامه با آنها همراه شد. همت بانوان، کودکانشان را هم سر ذوق آورده و در درختکاری از مادران‌شان سبقت گرفته‌اند. روزی که این بانوان پرتلاش در پژوهش‌سرای امام هادی(ع) مشغول کاشت سبزی بودند به دیدارشان رفتیم تا جنب‌وجوش آنها برای داشتن محله‌ای سبز را تماشا کنیم.  

پروین حنطوش‌زاده-کارشناس دفتر توسعه ناحیه ۳

تایرهای کهنه و فرسوده‌ای را که از آپاراتی‌ها و تعمیرگاه‌های محله به زحمت تهیه کرده‌اند روی هم چیده‌اند. بسته‌های خاک و کود آماده است. وسط حیاط بزرگ پژوهش‌سرا گونی بزرگی پهن کرده‌اند و بسته‌های خاک را یکی‌یکی روی آن می‌ریزند. «هلیا» و «امیرحسین‌» حسابی ذوق کرده‌اند و دنبال فرصتی هستند که دور از چشم مادرها یک دل سیر گل‌بازی کنند. اول نوبت رنگ کردن تایرهاست تا نما و جلوه‌ای بگیرند و شکل و شمایل گلدان پیدا کنند. امینی، یکی از بانوان محله زودتر از بقیه دست به کار می‌شود. مسن‌ترین عضو گروه است و ۷۰ بهار را پشت سر گذاشته، اما حس و حالش شبیه کدبانوهای بانشاط روستایی است که دلشان برای وررفتن با خاک و گیاه غنج می‌زند. تایرهایی که روز قبل رنگ‌آمیزی کرده‌اند آماده هستند. زیر تایرها گونی پهن می‌کنند تا خاک و بذرها روی زمین نریزند. پاشیدن بذرهای ‌تره، شاهی، مرزه و تربچه لابه‌لای خاک‌های نرم تایرها چندان طول نمی‌کشد و آبپاشی بذرها آخرین مرحله کار است. حالا باید مراقب باشند هلیا و امیرحسین بازیگوش سراغ تایرها نروند و زحماتشان را هدر ندهند. امیرحسین ادعای تجربه و مهارت در کشاورزی دارد و مانند باغبانی خبره خاک خیس تایرها را وارسی می‌کند. امیرحسین، دانش‌آموز کلاس اول دبستان شهید «‌باجلان» است. او و همکلاسی‌هایش زودتر از گروه خانم‌ها کشت‌وکار را شروع کرده‌اند و در تایرهای مستعمل ۶ نهال هلو، سیب، آلبالو تلخ، بادام و شلیل کاشته‌اند. آنها با تشویق‌های ‌حنطوش‌زاده به باغبانی و کشاورزی علاقه‌مند شده‌اند.  

  • توسعه فضای سبز در محله مقدم 

حنطوش‌زاده می‌گوید: «پس از تغییر کاربری دفاتر خدمات نوسازی محله‌ها به دفاتر توسعه محله‌ای، مهم‌ترین نیازهای محله مقدم را شناسایی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که فعالیت‌های محیط‌زیستی و توسعه فضای سبز از اولویت‌های محله است. » او با همکاری «‌ثریا یونسی» مدیر سرای محله، بانوان عضو سرا را به شرکت در برنامه‌های محیط‌زیستی دعوت کرد و ‌فاطمه‌امینی، مریم نعمتی، فرشته ذکریان و شهلا زیدی، بانوانی بودند که این پیشنهاد را با اشتیاق پذیرفتند. آنها همراه حنطوش‌زاده گروه «‌کشاورزی خلّاق» را تشکیل دادند و نخستین قدم را با کاشت گل و گیاه در لوازم مستعمل برداشتند. حنطوش‌زاده می‌گوید: «۳ ماه پیش که فعالیت خود را آغاز کردیم، شهرداری زمینی در خیابان شهید رشیدی‌جهان را در اختیار ما قرار داد، اما این زمین آسفالت بود و امکان پرورش گیاه در سطح آن وجود نداشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با استفاده از مواد بازیافتی گلدان درست کنیم.» همکاری «‌زهرامروتی» مدیر پژوهش‌سرای امام هادی(ع) دغدغه بانوان گروه را برای تأمین محل مورد نیاز رفع کرده است. مروتی می‌گوید: «فعالیت بانوان دوستدار محیط‌زیست محله مقدم مفید و ارزشمند است و درپژوهش‌سرای امام هادی(ع) از چنین برنامه‌هایی استقبال می‌کنیم. » 

  • بچه‌ها هم درخت می‌کارند 

در آغاز کار قرار بود فقط بزرگ‌ترها طرح را پیش ببرند، اما کنجکاوی بچه‌ها در کار مادرها و ذوق و شوق‌شان برای گل‌بازی، حنطوش‌زاده را به صرافت انداخته آنها را هم در طرح مشارکت دهد که حاصل آن آموزش و کاشت درخت توسط امیرحسین و همکلاسی‌هایش بود. بانوان عضو گروه پیش از آنکه دور هم جمع شوند فقط به اندازه پرورش و نگهداری گیاهان خانگی تجربه باغبانی داشتند، اما حالا که برای سبزکردن محله آستین بالا زده‌اند، تلاش می‌کنند فوت‌وفن کشت‌وکار را تمام و کمال بیاموزند. آنها زباله‌ها و پسماندهای‌تر منزل خود را به کود ارگانیک تبدیل می‌کنند تا برای پرورش فضای سبزکودی باکیفیت و ارزان به دست آورند. قرار است گلدان‌هایی که بانوان و کودکان محله پرورش می‌دهند در گذرها و معابر مناسبی قرار گیرند تا اهالی از زیبایی و سرسبزی آنها لذت ببرند و به ایجاد فضای سبز تشویق شوند. فعالیت بانوان فعال محیط‌زیست محله مقدم به کاشت درخت و سبزه محدود نمی‌شود و برای کارآفرینی و کسب درآمد قارچ پرورش می‌دهند.

کد خبر 440170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha