طبق قانون حریم راه‌آهن در مسیرهای یک خطه ۱۷ متر فاصله از دو طرف محور خط است ولی حریم مسیرهای دو یا چند خطه، فقط ۱۷‌متر فاصله از محور خط کناری است.

مازیار یزدانی-معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن

ملاک عمل درخصوص ضوابط حریم راه‌آهن، قانون اصلاح ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب سال ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی و قانون کیفر بزه‌های مربوط به راه‌آهن مصوب ۳۱ فروردین ۱۳۲۰ است. «مازیار یزدانی» معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان این مطلب می‌گوید: «حریم و محدوده‌های ریلی (حدود حریم‌راه‌آهن) عرض ۱۱۷ متری از طرفین محور راه‌آهن دارد که شامل ۱۷ متر حریم اختصاصی از آکس خط راه‌آهن، ۳۰ متر محدوده تأسیساتی و ۷۰ متر محدوده نظارتی است. » به گفته وی، در محدوده کاربری تأسیسات زیربنایی، فقط شبکه‌های تأسیسات زیربنایی نظیر خطوط آب، برق، فاضلاب، گاز، نفت، مخابرات و امثال آن اجازه ایجاد شدن دارند و ایجاد بناها با رعایت قوانین و مقررات، در خارج از نوار تأسیساتی با اخذ مجوز از راه‌آهن امکان‌پذیر بوده و علت منظور کردن حریم و محدوده‌های ریلی از طرف قانونگذار «حفظ اصول ایمنی سیر و حرکت قطارها و پیش‌بینی طرح‌های توسعه آتی» است.  یزدانی می‌گوید: «ساخت‌وسازهای غیرمجاز بدون مکاتبه و اخذ مجوز از راه‌آهن انجام شده چون قانون اصلاح قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن به همه سازمان‌های دولتی ابلاغ شده است. »

  • صدور سند فقط شامل عرصه بنا می‌شود 

وی ادامـه مــی‌دهــد: «درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام شده در محدوده نوار تأسیساتی که پس از حریم ۱۷ متری راه‌آهن دیده می‌شود، صرفاً دارای کاربری خاص تأسیسات زیربنایی است و هرگونه صدور مجوز به هرترتیب برای اعیان امکان‌پذیر نیست. با این حال با عنایت به تصویب قانون در سال ۱۳۷۹، اعیانی‌ها و ساختمان‌ها و به‌طور کلی بناهایی که قبل از تصویب قانون در این محدوده وجود داشته قابلیت رهن، انتقال یا اخذ سند تک برگی را خواهند داشت، اما هرگونه اقدام دیگر از جمله تجدید بنا، بازسازی و هرگونه تغییرات دیگر در این بناها ممنوع است. » یزدانی عنوان می‌کند که صدور مجوز برای بناهای موجود در نوار تأسیساتی که بعد از سال ۱۳۷۹ صورت گرفته، مطابق قوانین ممنوع بوده است.

کد خبر 440190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha