زینب زینال‌زاده - خبرنگار: فضاهای سبز به دلیل تولید اکسیژن از یک سو و ایجاد شادابی و نشاط از سوی دیگر، نقش بسزایی در محیط شهری دارند.

فضای سبز شهری

سرانه‌ فضای سبز در شهرهای مختلف کشور برای هر نفر ۷ تا ۱۲‌مترمربع است که به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، این رقم در نواحی و مناطق مختلف پایتخت بین ۱۵ تا ۲۵‌مترمربع است که در تکه هفتم سرانه فضای سبز به ازای هر نفر ۳/۴ مترمربع است. به گفته «شادی مالکی» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه، امسال تدابیری اندیشیده شده تا ۷ هزارمترمربع به مساحت فضای سبز منطقه اضافه شود و بی‌تردید این میزان در افزایش سرانه فضای سبز شهروندان تأثیر خواهد داشت.

شادی مالکی-رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه

با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه ۷ امکان تملک و احداث فضای سبز در آن وجود ندارد و مدیران شهری در تلاشند از هر مکان مناسبی برای ایجاد فضای سبز استفاده کنند. به گفته رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه، حدود ۱۲۶ هکتار فضای سبز و ۶۳ بوستان در منطقه وجود دارد که سال گذشته حدود ۱۱ هزارمترمربع به فضای سبز منطقه اضافه شده است. «شادی مالکی» می‌گوید: «اواخر سال گذشته، با تملک باغ ۳ هزارمترمربعی «هورفر» و تبدیل آن به بوستان و اجرای فاز اول بوستان «خیاط‌خونه» به مساحت ۴ هزارمترمربع، گام بزرگی در افزایش فضای سبز منطقه برداشته شده است. امسال نیز زمینی در خیابان بخشی تملک شده که با احداث بوستان در آن و اجرای فاز دوم بوستان خیاط‌خونه به مساحت ۴ هزارمترمربع، حدود ۷ هزارمترمربع به مساحت فضاهای سبز منطقه افزوده می‌شود. » به گفته او ساخت باغچه در خیابان‌های اصلی و تعریض شده که هیچ معارضی ندارند و خللی در رفت‌وآمد عابران پیاده ایجاد نمی‌کند مانند خیابان‌های شهید بهشتی و قدوسی، برنامه دیگر شهرداری در راستای افزایش مساحت فضای سبز منطقه است.  

  • آموزش نگهداشت فضای سبز به شهروندان 

ایجاد فضای سبز از یک سو و حراست و نگهداری از آنها از سوی دیگر برای مدیریت شهری منطقه اهمیت دارد. مالکی می‌گوید: «مشارکت شهروندان در ایجاد و نگهداشت فضاهای سبز، موضوع مهمی است که در حوزه فضای سبز به آن توجه شده و به همین دلیل دوره‌های آموزشی در مراکز آموزش و تحقیقات گل و گیاه شهرداری منطقه دایر می‌شود. شهروندان در این کلاس‌ها با روش‌های کاشت و نگهداری انواع گیاهان و درختان و درختچه‌ها آشنا می‌شوند و می‌توانند فضای سبز در حیاط منزل یا مقابل خانه و حتی فضای سبز عمودی در آپارتمان‌ها ایجاد و به افزایش سرانه فضای سبز منطقه کمک‌کنند. » به گفته رئیس اداره فضـــــای سبز شـهرداری منطقه، شهروندان می‌توانند از مشاوره کارشناسان مرکز آموزش گل و گیاه برای طراحی فضای سبز داخلی منزل هم بهره‌مند شوند.

  • کارآفرینی با کاشت گیاهان دارویی

مدتی است که آموزش کشت گیاهان دارویی مورد استقبال شهروندان قرار گرفته و به گفته مالکی تعداد زیادی از شهروندان در این کلاس‌ها شرکت و در پایان کسب وکاری راه‌اندازی می‌کنند. او می‌گوید: «حدود ۴۰۰‌مترمربع گلخانه آموزشی و ۲۰۰‌مترمربع مزرعه آموزشی در منطقه وجود دارد که کشت صیفی، سبزی و گیاهان دارویی و تزیینی در آنها آموزش داده می‌شود و در پایان، شهروندان از یک سو مایحتاج مورد نیازشان را در منزل تولید و از سوی دیگر با راه‌اندازی کسب و کار از این طریق کسب درآمد می‌کنند. » به گفته رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه، حدود ۸۰‌درصد کسانی که در دوره‌های آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش گل و گیاه شهرداری منطقه شرکت می‌کنند وارد بازار کار می‌شوند.  

  • مراقبت از گیاهان بیمار

گیاهان مانند هر موجود زنده‌ای جان دارند و نیازمند مراقبت هستند. گیاهان براثر انواع آفت‌ها بیمار می‌شوند و نیاز به رسیدگی و مراقبت ویژه دارند. در مراکز آموزش و تحقیقات گل و گیاه شهرداری منطقه، بخشی با عنوان بیمارستان گیاهان وجود دارد که شهروندان می‌توانند انواع گیاهان آسیب‌دیده‌شان را به این مراکز ببرند و از مشاوره و تخصص کارشناسان گل و گیاه استفاده کنند. رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه می‌گوید: «همه خدمات مرکز آموزش و تحقیقات گل و گیاه شهرداری منطقه رایگان است و شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ می‌توانند با مسئولان این مراکز ارتباط بگیرند. »

  • کاشت نهال پیش از گرم شدن هوا

طرح کاشت نهال در منزل شهروندان تا اواخر اسفند سال گذشته، اجرا و بیش از هزاران نهال در حیاط خانه‌های اهالی کاشته شد. این طرح همچنان ادامه دارد. شهروندانی که تمایل به دریافت نهال رایگان دارند می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند. شادی مالکی می‌گوید: «کاشت و غرس درخت و نهال باید تا پیش از گرم شدن هوا انجام شود. بنابراین شهروندانی که تمایل به کاشت نهال در مقابل منزلشان دارند می‌توانند درخواستشان را به سامانه ۱۳۷ اعلام کنند. نهال‌های غیرمثمر مانند توت که به آب کمتری نیاز دارند برای این کار تهیه شده‌اند که توسط مأموران اداره فضای سبز شهرداری منطقه در کوتاه‌ترین زمان فقط در مقابل منزل کاشته می‌شوند.

کد خبر 439965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha