زهرا بلندی - خبرنگار: هریک با دغدغه‌های بزرگ و کوچکی که در ذهن داشتند قدمی بزرگ‌تر از گام‌های یک دانش‌آموز برداشتند و افتخارآفرینی کردند.

نخبه های ری

دانش‌آموزان خلّاق منطقه ۲۰ ایده‌پردازی را با ارائه طرح‌هایی همچون تولید کاغذ از پوست پسته، دستگاه شست‌وشوی دهان و دندان معلولان و... آغاز کردند و با شرکت در سومین جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی صاحب ۵ رتبه گروهی و ۳۷ رتبه انفرادی شدند. در حالی‌که کانون فرهنگی سمیه منطقه ۲۰ میزبان اختتامیه این جشنواره است، اتفاقات مهم این مراسم و گفت‌وگوی ما با تعدادی از افتخارآفرینان شهرری را در گزارش زیر می‌خوانید.  

  • به حال خود رها نمی‌شوند 
مجتبی مقیمی-مسئول کمیته اجرایی

جمعیت زیادی از نقاط مختلف کشور در اختتامیه این جشنواره شرکت کرده‌اند. از مسئولان و استادان گرفته تا دانش‌آموزانی که ایده‌هایشان جزء ایده‌های برتر به ثبت رسیده، اینجا حضور دارند. «مجتبی مقیمی» مسئول فنی کمیته اجرایی جشنواره ایده‌های برتر با اشاره به اینکه این جشنواره متمایز از جشنواره‌های دانش‌آموزی دیگر است، می‌گوید: «یک هزار و ۹۵۱ ایده از دانش‌آموزان ابتدایی تا متوسطه دوم سراسر کشور برای دبیرخانه جشنواره ارسال شدکه پس از پالایش آنها طی ۳ مرحله داوری توسط داوران مجرب، ۱۳۷ ایده برگزیده شد تا مورد پردازش قرار گیرد و برای رسیدن به محصول و ثبت، هدایت شود. »

مقیمی از جمله دانش‌آموزانی است که با ارائه طرح «میکروب کنترلر هوشمند» برای جلوگیری از آتش‌سوزی و خطرات زلزله جزو رتبه‌های برتر دوره‌های قبل است، ادامه می‌دهد: «دانش‌آموزان بعد از کسب رتبه به حال خودشان رها نمی‌شوند و مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند. برای مثال بیش از ۲۰ نفر از افراد ۲ دوره قبل طرح‌هایشان به کمک استادان و دبیران جشنواره به مرحله ثبت اختراع و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی رسیده است. » وی با اشاره به اینکه دبیرخانه این جشنواره در پژوهش‌سرای بصیرت ۲ مستقر است، می‌گوید: «علاقه‌مندان برای کسب اطلاع از جزئیات این جشنواره می‌توانند با شماره ۵۵۹۰۶۹۱۶ تماس بگیرند یا به شهرری، خیابان یزدان‌خواه و نشانی اینترنتی info@stpidea.ir مراجعه کنند. »

  • خودمان کاغذ بسازیم
فاطمه علیا-نخبه دانش‌آموزی

صرف هزینه زیاد برای خرید کتاب باعث شد ایده تولید کاغذ از پوست استخوانی پسته به ذهنش برسد. صحبت از «فاطمه علیا» دانش‌آموزی است که در بخش انفرادی سومین جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی، مقام اول را از آن خود کرده و اکنون کنار حاضران ایستاده تا آنها را با نوآوری‌اش آشنا کند. این دانش‌آموز پایه دوازدهم مدرسه فرزانگان حضرت زینب(س) می‌گوید: «نخستین دلیل برای فکر کردن به این موضوع این بود که باید کتاب‌های مورد نیازم را با قیمت بالا تهیه کنم، اما با تحقیقات گسترده‌تر متوجه شدم مصرف آب و انرژی برای تولید کاغذ آسیب جدی‌تری است که به محیط‌زیست وارد می‌کند و نیازمند حرکتی جدید است. »

علیا با اشاره به اینکه در روش ابداعی‌اش استفاده از مواد شیمیایی و آب را تا حد زیادی کاهش داده، ادامه می‌دهد: «کاغذ از سلولز ساخته می‌شود و چون حدود ۶۰‌درصد از پوست استخوانی پسته را سلولز تشکیل می‌دهد گزینه خوبی برای انجام این کار به نظر می‌رسید. این در حالی است که شنیده بودم بخش زیادی از پوست پسته در کرمان دفن می‌شود. » چند شیشه در دست دارد که به گفته خودش ماده اولیه به دست آمده از پوست پسته را درونشان قرار داده. او با اشاره به اینکه با این ماده مسطح شده، تاکنون یک کاغذ کاهی تولید کرده که در جشنواره خوارزمی مورد توجه استادان قرار گرفت و به آنها اهدا شد، می‌گوید: «اجرای این طرح به ابزار خاصی نیاز نداشت و با استفاده از یک زودپز و وردنه توانستم روی طرحم کار کنم. ضمن اینکه پژوهش‌سرای بصیرت ۲ با وجود استادانی خوب و همراه، بهترین مکان برای فعالیتم بود. » این صاحب رتبه ۴ جشنواره خوارزمی و دارنده ۵ تأییدیه دانشگاهی معتبر می‌گوید: «قصد دارم با حضور در باشگاه کارآفرینی، این روش را در پوست گردو و بادام هم پیاده کنم. علاوه بر این چند پژوهش دیگر در دست اجرا دارم که بعد از ثبت رسمی از آنها رونمایی خواهم کرد. »

  • دستگاهی برای آسایش برادر

۴ قلو متولد شدند. یک خواهر و ۳ برادر که یکی از آنها در زمان تولد دچار معلولیت جسمی و حرکتی شد و دلیلی برای آغاز داستان ایده‌پردازی «علی و محمد فدوی‌نیا». دانش‌آموزان پایه نهم مدرسه حکمت نبوی با هدف کمک به برادر معلول خود، ایده تولید دستگاه شست‌وشوی دهان و دندان مخصوص معلولان و جانبازان را مطرح و رتبه اول رقابت‌های گروهی را از آن خود کردند. علی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین دغدغه برای ارائه این ایده کمک به برادرشان بود تا بتواند به تنهایی از عهده کارهای شخصی‌اش برآید، می‌گوید: «فعالیت‌مان را ابتدا با ایده ساخت دستگاه قرص‌انداز آغاز کردیم و با کسب نتیجه دلخواه حدود یک سال و نیم پیش تصمیم به اجرای طرحی دیگر گرفتیم. » محمد در ادامه صحبت‌های برادرش با ارائه توضیحات بیشتر درباره طرح دوم می‌گوید: «این دستگاه در دهان افراد معلول قرار می‌گیرد و می‌تواند دهان آنها را بدون کمک شخصی دیگر شست‌وشو دهد. قابلیت این را دارد که مواد شوینده را وارد قالب دهان‌شوی کرده و دهان و دندان را شسته و کاملاً آبکشی می‌کند. »

آنها با اشاره به اینکه مراحل کار را در خانه یا آزمایشگاه مدرسه‌شان پیش برده‌اند، می‌گویند: «ما ایده‌های دیگری هم داریم که قصد داریم در سال‌های آینده مورد اجرا قرار دهیم، اما درخواست‌مان از مسئولان برای موفقیت بیشتر، حمایت از ایده‌هایمان است تا بتوانیم شکل کامل شده این دستگاه‌ها را بسازیم و قدمی برای رفاه این قشر از جامعه برداریم. » 

  • تولید ماده‌ای برای تشخیص زعفران اصل 

«تشخیص زعفران اصل و تقلبی از یکدیگر از جمله دغدغه‌های خانواده‌هایمان بود که ما را ترغیب کرد تا چاره‌ای برای آن بیندیشیم. » این بخشی از گفته‌های «پوریا راسخ» و «روح‌الله‌ عسگری» دانش‌آموزان پایه دوازدهم هنرستان زکریای رازی است که در بخش گروهی این جشنواره رتبه سوم را به نام خود ثبت کرده‌اند. پوریا با اشاره به اینکه حدود یک سال است با راهنمایی‌ استادان مجرب و تجهیزات خوب آزمایشگاه مدرسه و پژوهش‌سرای بصیرت ۲ روی این ایده کار می‌کنند، می‌گوید: «زعفران در کشور ما از ارزش بالایی برخوردار است، اما برخی افراد سودجو زعفران تقلبی تولید می‌کنند که نه تنها کاربرد زعفران اصل را ندارد، بلکه گاهی باعث مسمومیت هم می‌شود. » وی ادامه می‌دهد: «برای مقابله با این مشکل محلولی ساختیم که اگر زعفران تقلبی را در آن شناور کنیم رنگش به آبی تیره تغییر می‌کند و اگر زعفران اصل باشد، به رنگ گیلاسی و قرمز تغییر رنگ می‌دهد. » 

  • رونمایی از باشگاه کارآفرینی نوجوان 
رحیم سرهنگی-مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار

حضور مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار یکی از نقاط قوت این مراسم است که با اعلام خبری خوش همراه می‌شود. «رحیم سرهنگی» با بیان اینکه تقدیر از این دانش‌آموزان کافی نیست و ایده‌های آنها باید به مرحله اجرا و تجاری شدن سوق داده شود، می‌گوید: «برای حمایت از این دانش‌آموزان به‌زودی باشگاهی به نام باشگاه کارآفرینی نوجوان راه‌اندازی خواهد شد. » سرهنگی ادامه می‌دهد: «دانش‌آموزان با شرکت در جلسات آموزشی این باشگاه بعد از ۲ سال به توانمندی‌های کارآفرینی و کسب و کار مسلط می‌شوند. » او با اشاره به اینکه اقدامات اولیه برای راه‌اندازی این باشگاه اجرا شده، می‌گوید: «این طرح با ثبت‌نام ۲۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر دارنده ایده‌های برتر، آغاز به کار می‌کند و به ازای هر ۶ نفر از دانش‌آموزان یک رهیار مشخص می‌شود. » او در پایان درباره محل افتتاح این باشگاه می‌گوید: «فعالیت آن به‌صورت اردویی و پژوهشی است و محیط خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است، اما مراحل ثبت‌نام در پژوهش‌سرای بصیرت ۲ انجام می‌شود. »

کد خبر 439684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha