مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: خلط‌ انداختن کمتر، به صف ایستادن بهتر و خیابان‌های تمیزتر نشان می‌دهد که پکن "متمدن‌تر" شده است

اما این شهر برای آنکه معیارهای المپیک را به دست آورد، هنوز مجبور است میزان نراکتش را بیشتر کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه چین نمی‌خواهد در هنگامی که چشم‌ها در همه جهان به برگزاری المپیک در تابستان آینده در پکن دوخته شده است، هیچ چیز را به بخت و اقبال بسپارد و دولت پکن به پیکاری درازمدت برای اصلاح آداب شهری دست زده است.

دانشگاه رنمین در چین از سه سال پیش یک "شاخص شهروندی" سالانه ایجاد کرد تا میزان پیشرفت ساکنان پکن با نظرخواهی از هزاران نفر از شهروندان و فرستادن گروه‌های مشاهده‌گر اندازه بگیرد.

نتایج سال 2007 همگی بیانگر حرکت در مسیر درست بودند: 2.5 درصد از مردم در مکان‌های عمومی خلط سینه می‌انداختند که نسبت به 4.9 درصد در سال 2006 کاهش نشان می‌دهد؛ در این یک سال موارد جا زدن در صف از 6 درصد به 1.5 درصد و آشغال ریختن از 5.3 درصد به 2.9 درصد کاهش پیدا کرده است.

پکن که برای ایجاد انگیزه برای اصلاح رفتار شهروندان یازدهم هر ماه را به عنوان "روز به صف ایستادن داوطلبانه" اعلام کرده است، میلیون‌ها بروشور تبلیغاتی آداب‌دانی توزیع کرده و تهدید کرده است که ورزش‌دوستان بی‌نزاکت را به زندان می‌اندازد.

اما مقامات شهر پکن هنوز نتوانسته‌اند به هدف خود برسند.

به گفته شا لیات‌شیان استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه رنمین مجموع نمرات پکن در شاخص شهروندی در سال گذشته 73.4 بود، که هنور پایین‌تر از نمره هدف 80 است.

کد خبر 43874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز