فاطمه نصیری ها - خبرنگار: خیابان شوش غربی نرسیده به میدان راه‌آهن، رستورانی دیده می شود که جداره بیرونی ویترینش را به بنر «دیوار مهربانی» ‌اش زینت داده تا رهگذران بتوانند در سفره مهربانی آن سهمی داشته باشند.

دیوار مهربانی
  • منطقه ۱۱

«علی یونسی» مرد ۴۸ ساله‌ای ا ست که این روزها برای دغدغه‌اش که سیر کردن شکم گرسنگان است، روی دیوار مهربانی رستوران خود از هموطنانش یاری می‌گیرد. در گفت‌وگویی صمیمی و دوستانه با او درباره این کار خیر گپ زدیم. «علی‌ یونسی» وقتی داشتن یک دیوار مهربانی برای کمک به مردم، به دغدغه‌ای در ذهنش جا خوش کرد که ۸ سال پیش، مشابه این دیوار را در یک نانوایی سنگک دیده بود و با تهیه عکسی از آن تلاش کرد تا مشابه این کار خیر را انجام دهد. سال‌ها گذشت و او پس از ثبات شغلی در رستورانی حوالی میدان راه‌آهن، دیوار مهربانی‌اش را به همه معرفی کرد. او می‌گوید: «از کودکی در منطقه ۱۱ زندگی کرده و در محله انبار نفت بزرگ شده‌ام. نکته قابل توجهی که همیشه در محله‌های ما وجود داشت وجود افراد بی‌بضاعت و کم‌بضاعتی بود که در گوشه و کنار مناطق چشم‌انتظار کمک خیّران بودند. یک روز که برای تهیه نان به یک نان سنگکی مراجعه کردم دیوار مهربانی نانوایی و نان‌های اهدایی از سوی خیّران توجه‌ام را جلب کرد. همانجا با خودم عهد بستم در هر کسب وکاری که باشم دیوار مهربانی را داشته باشم. تا اینکه این رستوران را راه‌اندازی کردم. »

علی آقا در ابتدا، کار توزیع غذا بین نیازمندان را در حد وسع و توانایی خویش و به تنهایی انجام می‌دهد: «روزهای نخست که این کار را شروع کردم، آخر هر شب تعدادی غذا را همراه خود می‌بردم و بین بی‌خانمان‌ها، معتادان و مسافران در راه مانده توزیع می‌کردم اما هرچه جلوتر می‌رفتم دلم می‌خواست تعداد بیشتری از این نیازمندان را با توزیع غذا سیر کنم. به خاطر همین دیوار مهربانی را در رستوران راه‌اندازی کردم. »او از استقبال مشتریان و همسایگان و حتی هموطنانش در سراسر کشور از این طرح می‌گوید: «خیلی از مشتریان وقتی با دیوار مهربانی ما روبه‌رو می‌شوند با تهیه عکس و انتشار آن در شبکه‌های مجازی موجب می‌شوند تا اسم و آوازه این کار ما به گوش همه برسد. به همین خاطر امروز تعداد قابل توجهی از خیّران ما در شهرها و استان‌های دیگر حضور دارند. »

  • گرسنگان خارج از منطقه هم سیر می‌شوند

یونسی امروز علاوه بر توزیع غذا بین معتادان کارتن‌خواب و نیازمندان محله، ‌گاه به واسطه تعداد بالای غذاهای اهدایی از سوی مردم نسبت به توزیع غذای گرم در بین کارگران کوره‌پزخانه‌های «خاتون‌آباد» هم اقدام می‌کند و می‌گوید: «ما امروز نیاز داریم مهربانی و همدلی بیش از گذشته در جامعه رواج یابد چراکه باور دارم در این صورت می‌توان انتظار داشت آرامش روانی و اجتماعی به جامعه برگردد. آسیب‌های زیادی در جامعه ریشه در گرسنگی افراد دارد این در حالیست که با کمک و دستگیری از نیازمندان می‌توان بخش قابل توجهی از این آسیب‌ها را کاست. » 

  • توزیع روزانه ۱۰۰ غذا بین نیازمندان

دیوار مهربانی علی آقا امروز بیش از ۲۰۰ خیّر را جذب خود کرده است تا جایی که او می‌تواند برخی شب‌ها بالغ بر ۱۰۰ غذا را بین نیازمندان منطقه توزیع کند. «برکت این کار هم در زندگی من مشخص است هم در زندگی افرادی که با تهیه یک فیش غذا به نفع نیازمندان سبب سیر شدن یک گرسنه می‌شوند و خوشحالم که مسافران زیادی با الگوگیری از این کار، مشابه این دیوار مهربانی را در شهرهای بزرگ و کوچک خود راه‌اندازی کرده‌اند. »

  • مشارکت در این طرح حال دلمان را خوب کرده است

«افروزه همتی» یکی از بانوانی است که هر هفته یک سهم کمک روی دیوار مهربانی دارد. او می‌گوید: «هر هفته به نیت نیازمندان یک فیش غذا روی دیوار مهربانی رستوران علی‌آقا نصب می‌کنم و ایمان دارم که آرامش حاصل از این کار حال زندگی‌ام را خوب کرده است. »همین‌طور که با این بانو صحبت می‌کنیم، «حسین کربلایی» یکی از مشتریان رستوران هم پس از خوردن غذا به علی آقا سفارش می‌دهد ۵ پرس غذا روی دیوار مهربانی بزند او می‌گوید: «برای نخستین‌بار است با چنین کار خوب و زیبایی روبه‌رو می‌شوم و امیدوارم بتوانم با انتشار تصویری از این رستوران در شبکه‌های مجازی مردم شهرهای دیگر را به این کار تشویق کنیم. »

کد خبر 438537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha