مژگان مهرابی -خبرنگار: قدم زدن در مزرعه‌ای سرسبز و با صفا آن هم در شهری که سرانه فضای سبزش کمتر از استاندارد تعریف شده است، بیشتر شبیه رؤیاست.

گياهان دارويي

اما مدیریت شهری منطقه ۱۳ برای تحقق این رؤیا با ایجاد مزرعه گیاهان دارویی در دل بوستان جنگلی سرخه‌حصار دست به اقدام جالبی زده است. این مزرعه علاوه بر زیبایی و جاذبه گردشگری، منفعت درمانی هم دارد. چون هر شهروندی که گذرش به آنجا بیفتد با کوله‌باری از گیاهان دارویی به خانه برمی‌گردد. «لاله رحیمی» کارشناس اداره فضای سبز منطقه و مسئول مزرعه گیاهان دارویی ما را با این مزرعه و محصولاتش بیشتر آشنا می‌کند.  

انتهای بوستان جنگلی سرخه‌حصار نزدیک به در سوم، تابلو مزرعه گیاهان دارویی دیده می‌شود. فضای نسبتاً بزرگی که زیباست و باسلیقه کرت‌بندی شده است. در هر یک از کرت‌ها گونه‌ای از گیاهان دارویی کاشته شده است. به گفته «لاله رحیمی» کارشناس اداره فضای سبز، ۴ سال پیش مزرعه گیاهان دارویی با هدف رونق گردشگری و آشنایی بیشتر شهروندان با گیاهان دارویی راه‌اندازی شده است. او می‌گوید: «آب و هوا و اقلیم ایران مناسب پرورش گیاهان دارویی است و از دیرباز اطبای ایرانی از این گیاهان به‌عنوان دارو استفاده می‌کردند. این علم همچنان ادامه دارد و امروزه شاهدیم که بسیاری از شهروندان استفاده از گیاهان دارویی را جایگزین داروهای شیمیایی کرده‌اند.» به گفته رحیمی از ۴ سال پیش تاکنون بیش از ۲۰۰‌گونه گیاه دارویی در این مزرعه احیا و کشت شده است.  

  • ۲۰۰‌گونه گیاهی در مزرعه گیاهان دارویی

کاسنی، بومادران، بارهنگ، بابونه، زوفا، مریم گلی، نعنا فلفلی، بادرشبویه، اسطوخودوس، رزماری و... از گیاهانی است که در این مزرعه کاشته شده‌اند. رحیمی می‌گوید: «کاسنی به غیر از خاصیت تب‌بری کاهنده قندخون است. بابونه مسکن خوبی برای کاهش دردهای التهابی است. زوفا را برای درمان سرفه استفاده می‌کنند و بارهنگ هم داروی مناسبی برای دفع سنگ کلیه است. آویشن و بادرشبویه هم برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود.» در کنار این گیاهان دارویی، وسعت قابل توجهی از مزرعه زیر کشت گیاه آلوئه‌ورا رفته است. رحیمی می‌افزاید: «با شروع فصل سرما بیشتر گیاه آلوئه‌ورا کاشته می‌شود چون نسبت به سردی هوا و کمبود نور مقاوم‌تر است. از سوی دیگر کاربرد درمانی ـ بهداشتی دارد و همین باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. آلوئه‌ورا حاوی ۸۰‌درصد آب و سرشار از املاح و ویتامین‌هاست. همچنین برای طراوت پوست و ترمیم سوختگی از آن استفاده می‌شود.» نکته دیگری که رحیمی به آن اشاره می‌کند این است که از قطعات ژله‌ای آلوئه‌ورا همراه با دارچین و عسل شربت گوارایی تهیه می‌شود.  

  • اهدای گیاه دارویی به بازدیدکنندگان

مزرعه گیاهان دارویی برای استفاده شهروندان است ولی با توجه به شرایط فعلی آن فقط کسانی می‌توانند از این مزرعه بازدید کنند که در کلاس‌های مشاوره گل‌وگیاه شرکت کرده باشند. رحیمی در این‌باره می‌گوید: «یکی از امتیازهای کلاس‌های آموزشی مراکز مشاوره گل و گیاه، این است که هر از چند گاهی شهروندان عضو این کلاس‌ها را برای آشنایی با گیاهان دارویی به مزرعه می‌آوریم. در اینجا با روش کاشت و برداشت گیاهان آشنا می‌شوند و دست آخر به آنها گیاهان دارویی اهدا می‌شود. هزینه ایاب و ذهاب کسانی که با تور گردشگری مرکز مشاوره گل و گیاه به اینجا می‌آیند رایگان است. ولی در مورد شهروندانی که از دیگر مناطق و محله‌ها قصد دارند از مزرعه بازدید کنند باید متذکر شوم این کار نیاز به هماهنگی با مرکز مشاوره بوستان سیمرغ را دارد.» او توصیه می‌کند شهروندان برای پر کردن اوقات فراغت خود حتماً سری به مراکز مشاوره گل و گیاه بزنند. در این مراکز روش کاشت سبزی در فضای آپارتمانی، تراریوم و آشنایی با خواص دمنوش‌ها را می‌توانند بیاموزند.

کد خبر 437633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha