سمیرا باباجانپور-خبرنگار:طرح زیباسازی کوچه و خیابان محله کن با مشارکت مردم اتفاق مبارکی است.

طرح زیباسازی کوچه و خیابان‌های محله کن

به‌خصوص برای محله‌ای که خانه‌هایش رنگ فرسودگی به خود گرفته است و خبری از کوچه باغ‌های قدیمی در آن نیست. نقاشی دیواری محله سرآسیاب، گل‌آرایی کوچه‌های محله دارقاضی و اینک رنگ‌آمیزی دیوارهای محله بالون نشان از همت مردمی برای زیباسازی محله کن دارد.  

 به نتیجه نرسیدن طرح تفصیلی کن و وضعیت نامشخص ساخت‌وساز در آن باعث شده است تا خانه‌های قدیمی روز به روز فرسوده‌تر شود. نبود استانداردهای مناسب برای معابر و کوچه‌ها و خیابان‌های محله کن را به محله‌ای با بافت فرسوده تبدیل کرده است. با این حال، بیش از یکسال است که اهالی محله با مشارکت دفتر نوسازی سعی کرده‌اند بافت بصری محله را تغییر دهند.  

  •  تلاش برای زیباسازی محله 

اگرچه طی سال‌های اخیر بعضی از اهالی محله کن مهاجرت را به ساخت و احیای دوباره محله ترجیح داده‌اند، حفظ روحیه مشارکت جمعی برای مناسب‌سازی محله بهترین گزینه است. «امین نورقربان» مدیر گروه فرهنگی کن قدیم می‌گوید:

«مسلماً احیا و نوسازی محله کن به معنی از بین بردن بافت تاریخی و قدیمی آن نیست. طی هماهنگی‌هایی که با دفتر نوسازی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است با استفاده از مشارکت مردمی طرح زیباسازی کوچه و خیابان را شروع کنیم. طرح رنگ‌آمیزی دیوار ورودی محله بالون با مشارکت اهالی محل انجام شد و امیدوارم این طرح به‌طور مستمر برای خیابان‌ها و معابر دیگر محله کن انجام شود.» «ربابه مظلومی» کارشناس شهرسازی و اجتماعی دفتر نوسازی کن می‌گوید:

«سال گذشته برای زیباسازی محله از اداره زیباسازی برای اجرای نقاشی دیواری در یکی از خیابان‌های محله سرآسیاب کن کمک گرفتیم. طرح نقاشی دیواری با توجه به بافت قدیمی و مذهبی محله انتخاب شد. استقبال اهالی از آن باعث شد تا دومین طرح زیباسازی محله، این‌بار با مشارکت اهالی کلید بخورد و از شهرداری منطقه یاری نگرفتیم. مردم خودشان پای کار آمدند و رنگ خریداری و دیوار ورودی محله بالون در محدوده خیابان شهدای کن رنگ‌آمیزی شد. اهالی محله دارقاضی هم با گلکاری خیابان و کوچه خود سعی کردند جلوه‌های بصری محله‌شان را جذاب کنند شاید این طرح‌های محلی در نگاه عموم ساده باشد اما برای محله کن مشارکتی امیدوارکننده تلقی می‌شود.»

  • احیای پاتوق‌های محلی 

جمعی از اعضای گروه فرهنگی کن و گروه همیاران مهاجر در کنار گروه بانوان نوساز محله کن در این طرح مردمی مشارکت داشتند. مظلومی می‌گوید: «این مشارکت زمینه‌ساز راه‌اندازی نخستین پاتوق‌های محلی در کن شده است. سعی کرده‌ایم با طراوت و زیبایی محیط، دوباره اهالی محل را به سمت پاتوق‌های محلی بکشانیم مثل همان دورهمی‌های جذابی که قدیمی‌های محله کن از آنها خاطره دارند.

نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد ایجاد امنیت در محله است. فرسودگی و نازیبایی در محیط شهری زمینه‌ساز ناامنی است، وقتی محیط زندگی‌مان زیبا و جذاب شود مسلماً در حفظ امنیت محله نیز تأثیرگذار خواهد بود. طرح زیباسازی کوچه و خیابان‌های محله کن طرحی مستمر است. همه اهالی می‌توانند باسلیقه و پیشنهاد خود سهمی در این طرح داشته باشند و مسلماً هنرمندان محله به‌خصوص جوانان می‌توانند کمک زیادی انجام دهند.»

کد خبر 437516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha