بهاره خسروی-خبرنگار: همه چیز از مراسم عقد برادرم شروع شد. همسر برادرم علاقه زیادی به نشستن پای سفره عقد داشت.

سفره عروس

اما به دلیل اجرای مراسم در محضر، امکان پهن کردن سفره عقد وجود نداشت. از همانجا جرقه دست و پا کردن یک سفره عقد جمع و جور برای زوج‌های جوان با هدف کاهش هزینه‌های ازدواج به ذهنم خورد.» «مینا احمدی» از همسایه‌های خیّر ما در محله سلیمانی و تیموری چند سالی که با همراهی مادر همسرش و جمعی از زنان سرپرست خانوار ‌بانی راه‌اندازی گروهی شده است که هدف آن کاهش هزینه‌های اولیه ازدواج خدماتی مانند کرایه سفره عقد رایگان به نیت امام رضا(ع) برای زوج‌هایی است که تاریخ ازدواج آنها روز هشتم ماه شمسی است. دوخت لباس عروسی، تهیه سرویس آشپزخانه، پخت شیرینی و... از سایر خدمات این گروه است. در این گزارش با این بانوی خیّر به نمایندگی از سایر اعضای گروه گفت‌وگو کردیم.  

در یکی از روزهای بهاری فروردین راهی خانه مینا احمدی همسایه خیّرمان در محله سلیمانی شدیم. این روزها به واسطه اعیاد مذهبی پیش رو، بازار جشن عروسی و ازدواج زوج‌های جوان حسابی داغ است و این بانو هم سرگرم آماده‌سازی لوازم مورد نیاز زوج‌های دم بخت است. احمدی که از دوران کودکی علاقه‌مند هنرهای دستی بوده است، گریزی به دوران کودکی‌اش می‌زند و می‌گوید: «در دوران مدرسه همیشه کاردستی‌های متفاوت‌تری نسبت به بقیه دوستانم می‌ساختم و کاردستی‌هایم اغلب بالاترین نمره کلاس را می‌گرفت.

بعدها به‌صورت پراکنده در خانه یکسری کارهای دستی انجام می‌دادم. اما ماجرا از ازدواج برادرم و علاقه همسرش به پهن کردن سفره عقد شروع شد. پهن کردن سفره در محضر امکان‌پذیر نبود. همانجا به این فکر کردم یک سفره عقد جمع و جور و کوچک برای زوج‌های جوان تهیه کنم تا اگر کسی در چنین شرایطی قرار گرفت بتواند از آن استفاده کند.» احمدی سفره عقد کوچکی را برای مراسم ازدواج دختر و پسرهای فامیل آماده می‌کند و این سفره به رایگان در همه مراسم‌های ازدواج فامیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

  •  کارآفرینی 

سفره عقدی که خانم احمدی طراحی کرد فقط برای زوج‌های فامیل گره‌گشا نبود. با ابتکار این بانو و همراهی‌های مادر همسرش از طریق آماده‌سازی سفره عقد، شرایط کارآفرینی میان بانوان سرپرست خانوار و بعضی از بیماران (ام. اس) را  کرد. این بانو درباره شروع کارش توضیح می‌دهد: «ما یک خیریه فامیلی داریم از طریق همین خیریه و دوستان و آشنایان با افراد زیادی برخوردم که دنبال کار و درآمدزایی بودند تا یک لقمه نان حلال سر سفره ببرند.

از طرفی دوست داشتم این مدل سفره عقدی که طراحی کرده بودم متنوع باشد و عروس دامادها قدرت انتخاب و نظر داشته باشند تا برای بهترین جشن زندگی‌شان سفره دلخواهشان را بچینند. همه اینها انگیزه خوبی شد تا یک کانال تلگرامی را راه‌اندازی کنم و از همه کسانی که علاقه‌مند به کارهای دستی مانند: شیرینی‌پزی، خیاطی، گلسازی و... دعوت به همکاری کردم. مادر همسرم هم لباس عروسی و شیرینی‌های خانگی برای مراسم زوج‌های جوان آماده می‌کرد. همین تلاقی کار فرصت خوبی برای جذب نیرو و کارآفرینی شد.  

گروه ما خیلی زود شکل گرفت و خانم‌های زیادی عضو گروه شدند. ابتدا به‌صورت کار در منزل با ما همکاری می‌کردند. بعدها برای تحویل یک کار تمیز و سرموقع به مشتری از میان اعضا یک گروه ۵ نفره را تشکیل دادیم و یک کارگاه کوچکی را در حوالی اسلامشهر راه‌اندازی کردیم.»خانم احمدی علاوه بر مدیریت این گروه، کار آموزش علاقه‌مندان به هنرهای دستی را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کند.

  •  کرایه دادن رایگان سفره عقد 

این سفره عقد پر ماجرا که راه‌اندازی‌اش ‌بانی خیر در میان خانواده‌ها شد و گره از مشکلات افراد زیادی باز کرد به نیت امام هشتم رضا(ع) به زوج‌هایی که تاریخ عقدشان روز هشتم ماه شمسی است به رایگان کرایه داده می‌شود.  احمدی با بیان این مطلب می‌گوید: «نیت ما از تشکیل گروه و ارائه خدماتی مورد نیاز، برپایی جشن ازدواج برای زوج‌ها و فراهم کردن شرایط ازدواج آسان است. برای مثال هر عروس نیازمندی که به ما معرفی شود، دستمزد دوخت لباس عروسی را رایگان حساب می‌کنیم. البته ناگفته نماند که مدل لباس عروس بر اساس آخرین متد روز باسلیقه خود عروس دوخته می‌شود. به همین دلیل میان اعضای گروه قراری گذاشتیم تا هر عروسی که تاریخ عقدشان در تاریخ هشتم ماه باشد سفره عقد رایگان به آنها تعلق ‌گیرد.»

  •  شناسایی شفاهی 

بیشتر نیازمندانی که برای دریافت خدمات عروسی به خانم احمدی مراجعه می‌کنند از طریق دوستان و آشنایان است. او در این‌باره می‌گوید: «نیتمان کمک به جوانان است. به همین دلیل برای ارائه خدمات و آماده کردن لوازم اجرای جشن، پروسه سختی نداریم. افراد واجد شرایطی از طرف سرای محله سلیمانی، گروهای خیریه و دوستان و آشنایان به ما معرفی شوند کفایت می‌کند. در واقع بیشتر شناسایی‌ها به‌صورت شفاهی و از طریق آشنایان است. اما نکته مهمی که دوست داریم زوج‌ها حتماً به آن توجه کنند حفظ وسایلی است که امانت می‌گیرند. متأسفانه گاهی اوقات پیش آمده که زوج‌ها سفره عقد یا لوازمی را برای مراسمشان امانت گرفته‌اند، اما چون رایگان بوده آن را بی‌ارزش تلقی کرده‌اند و باعث خرابی وسیله مورد نظر یا حتی لوازم سفره عقد شده‌اند.

کد خبر 437187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha