سفره عقد را با تمام مخلفاتش در لابی سینما بهاران چیده بودند: از آینه و شمعدان تا تخم مرغ و گردو و بادام و کاسه نبات، ولی از عروس و دامادهای جوان ترگل و ورگل خبری نبود، به جای آنها پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی سر سفره عقد نشستند که لااقل نیم قرن از عروسی‌شان گذشته و دیگر وقت عروسی نوه، نتیجه‌هایشان بود.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: مادربزرگ‌ها بزک و دوزک عروس‌ها را نداشتند و اگر دسته گلی به دستشان نمی‌دادند، با آن چادر گلدارهای سفید بیشتر از آن که شبیه عروس‌ها باشند، مانند زمانی بودند که وضو گرفته سر سجاده می‌نشینند. پدربزرگ‌ها هم که حسابی به خودشان رسیده بودند، با دیدن تصویر خود در آینه حتما به یاد روزی افتادند که با قد رعنا و کاکل آب و شانه‌زده، در خانه شریک زندگیشان را زده بودند، اما انصافا معصومیت و مهربانی که روی صورت‌های ذوق‌زده و خندان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نشسته بود، بدون بزک و دوزک هم دلنشین و زیبا بود. این زوج‌های کهنسال میهمانان مدیریت شهری منطقه ١٧ بودند برای بزرگداشت روز ازدواج!

در این‌روز نهادهای مختلف به اندازه بضاعت مالی و خلاقیتشان طرح و برنامه‌های متنوعی طراحی و اجرا کردند. چند نهاد رخت عروسی و دامادی به تن دختران و پسران کارگر پوشاندند و عده‌ای زوجین کم‌بضاعت تحت پوشش نهادهای حمایتی را به خانه بخت فرستادند. تعدادی از نهادها و مراکز خصوصی و دولتی هم همت و توانشان به برگزاری مراسم «ازدواج آسان» و روبراه کردن بساط عقد و عروسی قد نداد و با دادن هدیه به کارمندان نوعروس و تازه داماد خود، این‌ روز را گذراندند و البته اول به خودشان و بعد به جامعه گوشزد کردند که باید برای پایین آمدن آمار ازدواج جوانان به‌دنبال فکر چاره باشیم. در همه این برنامه‌ها بر خلاف مراسم «عهد ماندگار» که در منطقه ١٧ برگزار شد، میهمانان و محور مراسم جوانان بودند و برای جوانان سفره عقد چیدند، برایشان هدیه و کمک هزینه ازدواج تدارک دیدند و خلاصه حسابی تحویلشان گرفتند تا شاید عده دیگری از جوانان تا سال دیگر و سالروز ازدوجی دیگر، به فکر انتخاب سر و همسر بیفتند.

 پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها پای سفره عقد | تجلیل از همسرانی که نیم قرن عاشق ماندند + فیلم


شاید هم واقعا عده‌ای از جوانان با دیدن این برنامه‌ها به فکر ازدواج بیفتند و حتما این قدم‌های کوچک در ترویج سنت ازدواج آسان و افزایش جمعیت کشور بی‌تاثیر نیست، ولی الحق و والانصاف در طراحی و برگزاری مراسم «عهد ماندگار» تیزبینی، خلاقیت و تدبیری نهفته بود که آن را از همه آیین‌های بزرگداشت روز ازدواج متمایز و ممتاز کرده است. در این مراسم ١١٠ زوج جهاندیده ساکن منطقه ١٧ که با نیم قرن زندگی مشترک، امتحان عاشقی و تعهد را تمام‌ و کمال پس داده‌اند، با تعدادی از فرزندان، نوه‌ها و نتیجه‌های خود دعوت شدند تا از آنها برای عاشق شدن، ازدواج کردن، متعهد ماندن و به پای هم پیر شدن قدردانی و تجلیل شود. دست‌اندرکاران برنامه که معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ١٧ است، با توجه به دست خالی مدیریت شهری مناطق جنوب تهران عروس و دامادهای قدیمی را برای میهمانی انتخاب کردند که در این وانفسای گرانی سکه و لوازم خانگی، انتظار کمک جهیزیه و هدیه‌های آنچنانی ندارند و با گرفتن عکس ٢ نفره کنار سفره عقد و هدیه گرفتن یک دسته گل شاد شدند و دعوت و اجرای هنرمندانی مانند «حمید ماهی صفت» را به حساب سنگ تمام گذاشتن شهردار منطقه گذاشتند.

 پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها پای سفره عقد | تجلیل از همسرانی که نیم قرن عاشق ماندند + فیلم

این ستون‌های ارزشمند و کم‌توقع خانواده‌های منطقه ١٧ که در دوره طولانی شیوع ویروس کرونا روزهای خانه‌نشینی و غربت سخت و دلگیری را سپری کرده‌اند با شرکت در این مراسم لحظات شادی را گذراندند، به آنها بها داده شد و به عنوان الگو به جوانان معرفی شدند و به جوانان یادآوری شد که ازدواج و ساده ازدواج کردن بسیار مهم است و بر سر تعهد و پیمان ماندن مهم‌تر. این هم ناگفته نماند که در این برنامه ترویج «ازدواج آسان» به شیوه معمول سایر نهادها هم فراموش نشد و ١٢ نوعروس و تازه داماد از میهمانان برنامه بودند. این زوجین جوان از شهردار منطقه هدایایی گرفتند و مراسم عقدکنان یکی از آنها در این مراسم برگزار شد. مخلص کلام این که مدیریت شهری منطقه ١٧ بدون هیاهوی رسانه‌ای و هزینه کلان برنامه خلاقانه و استخوان داری اجرا کرد که خوب به دل اقشار و سنین مختلف منطقه نشست.



 

کد خبر 687930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محیا IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    چقدر جالب و پر محتوا
  • امید IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    برنامه خیلی جالبی بود. با تشکر از آقای شنگی شهردار منطقه
  • mehran IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    بالاخره از نزدیک حمید ماهی صفت را از جلو دیدیم!!!!!!
  • زینب اسماعیلی IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    همایش جالبی بود
  • ایمان IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    آدم عاشق میشه هم اینجوری عاشق بشه موندگار باشه
  • امیر IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    عشق واقعی به این میگن پایدار
  • احمد IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    ای کاش امروزی‌ها یکم از اینا یاد بگیرن
  • بهار IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    بسیار گزارش خوب ارزشمندی بود امیدواریم نسل جوان یاد بگیرند
  • رحمت قادری IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    دست آقای شهردار درد نکنه. خیلی به ما و بچها خوش گذشت
  • کوثر محمدی IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    گزارش جالب وحال خوب کنی بود