مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

سمیه گلابگیریان - یزد - خبرنگار: یزد دیار قنات، قنوت و قناعت و اولین شهر خشت خام دنیاست. قطعا سفر به قلب کویر برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب است.

یزد

هوای استان یزد در ایام نوروز خوب است و مقصد خوبی برای سفر به شمار می‌رود فقط ممکن است با طوفان‌های محلی روبه‌رو شوید که آن هم قابل تحمل است.

اگر از پایتخت به یزد می‌آیید، باید مسافت ۶۴۰ کیلومتری را طی کنید یعنی ۸ ساعت طول می‌کشد تا به یزد برسید، البته اگر قصد نداشته باشید به سایر شهرهای دیدنی که در این مسیر قرار دارند، بروید.

....................................

گردشگری: جاذبه‌های گردشگری اردکان / جاذبه‌های گردشگری میبد / مسجد جامع اردکان / چشمه آب گرم مرتضی علی (ع) - طبس / روستای اصفهک - طبس / غار شگفت یزدان / بازار خان - یزد /

تاریخی:  برج کبوترخانه میبد / سد یا طاق شاه عباسی - طبس / برج خاموشان - یزد / خانه ملاحسینی - یزد / بقعه سید گل سرخ - یزد /

  غذاهای سنتی: آش شولی - غذای محلی یزد /

آداب و رسوم: آئین‌های عزاداری در استان یزد / آداب و رسوم مردم یزد در ماه محرم / آداب و رسوم شب یلدا در یزد / آداب و رسوم چهارشنبه سوری در استان یزد /

.....................................

عقدا، بازمانده‌ای از دوران یزدگرد

بعد از سپری کردن استان‌های تهران، قم و اصفهان از شهر نایین به عقدا اولین شهر استان یزد از سمت شمال می‌رسیم.

شهر عقدا در ورودی شمالی یزد قرار دارد و جاذبه‌هایی تاریخی را در دل خود جای داده است. ساخت آن را به «عقدار» یکی از سرهنگ‌های «یزدگرد» نسبت می‌دهند.

این شهر دیدنی و تاریخی دارای آثار کهن بسیاری است که هریک از آنها ارزش تاریخی زیادی دارد. این شهر مانند بسیاری از شهرهای استان یزد دارای بافت تاریخی است که ارزش دیدن دارد.

بافت تاریخی عقدا در شهرستان اردکان یکی از بکرترین بافت‌های تاریخی استان یزد است که ۳۰ هکتار از وسعت ۸۴ هکتاری این شهر را شامل می‌شود.

فاصله تهران تا عقدا ۵۴۰ کیلومتر است و فاصله نایین تا عقدا ۷۴ کیلومتر است. به این ترتیب می‌توان گفت عقدا در مرکز شهرهای نایین و یزد قرار دارد. اگر قصد خرید یا زدن بنزین را دارید باید در نایین اقدام کنید، چراکه در مسیر شما تا عقدا هیچ استراحتگاه و توقفگاهی نیست.

اولین مکانی که بتوان در آن توقف کرد، توقفگاه کاروانسرای رشتی عقداست که قبل از شهر عقدا واقع شده است. اما چون نزدیک به شهر است چندان مورد استقبال نیست و بیشتر رانندگان ماشین‌های سنگین در آن توقف می‌کنند.

اگر قصد استراحت دارید بد نیست بعد از تماشای جاذبه‌های شهر عقدا به رستوران سنتی یا بوم‌گردی این شهر سری بزنید و خستگی را از تن خود بیرون کنید.

هتل سنتی انار عقدا یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید در آن استراحت کنید و غذا بخورید. این هتل سنتی در خانه‌ای با قدمت ۳۰۰ سال بنا شده است. هزینه اقامت در این هتل سنتی در روزهای عادی سال هر اتاق ۷۰ هزار تومان است، اما در پیک مسافرت قطعا قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

بوم‌گردی خالو میرزا هم مکان جذابی است. در این بوم‌گردی پیرزنی مهربان با غذاهای سنتی از شما پذیرایی می‌کند و انصافا غذاهایش قیمت مناسبی دارد.

اگر فقط قصد دارید غذا بخورید، بد نیست به رستوران عرب بروید. غذاهای این رستوران خوشمزه و با کیفیت و با قیمت مناسب است.

اردکان

مسیر را ادامه دهید، چراکه هرچه جلوتر می‌روید جذابیت‌های سفر بیشتر می‌شود. دومین شهر استان بعد از عقدا شهر اردکان است. این شهر به یونان کوچک مشهور است.

اگر از اردکان تا یزد را از کمربندی طی کنید، کمتر از یک ساعت به مرکز استان می‌رسید، اما پیشنهاد می‌کنم زیبایی‌های شهرهای میبد و اردکان را از دست ندهید.

از عقدا تا اردکان ۴۰ کیلومتر فاصله است. در ابتدای مسیر به چند روستا از جمله سرو علیا و سرو سفلی می‌رسیم. در روستای سرو سفلی اقامتگاهی بوم‌گردی وجود دارد که فاصله چندانی با جاده اصلی ندارد.

تقریبا ۱۰ کیلومتر مانده به اردکان در سمت چپ جاده آستان مقدس امامزاده سیدنورالدین احمد قرار دارد که به استراحتگاه، رستوران و پمپ بنزین نیز مجهز است پس محل خوبی برای توقف و استراحت است.

بعد به اقامتگاه مسجد صاحب‌الزمان (عج) عطرآباد می‌رسید که در سمت چپ جاده قرار گرفته است. بقیه مسیر تا شهر اردکان صنایع بزرگ و کوچکی است که در سمت راست جاده خودنمایی می‌کند.

قبل از ورود به شهر اردکان به کنارگذر می‌رسیم، مسیر داخل شهر را انتخاب کنید. در اولین میدانی که وارد شهر اردکان می‌شوید رستوران دلفین با غذاهای متنوع وجود دارد.

اگر قصد اقامت در اردکان را دارید، می‌توانید در هتل کاریز اقامت کنید. این هتل یکی از اقامتگاه‌های مدرن اردکان است. در نزدیکی آن چند رستوران از جمله رستوران سنتی ترنج و طلائیه قرار دارد که می‌توانید غذا سفارش دهید و بقیه زمان را از مکان‌های تاریخی اردکان بازدید کنید.

البته اقامت در بوم‌گردی‌ها هم جذاب‌تر و هم ارزان‌تر است. در شهر اردکان نیز اقامتگاه‌های بوم‌گردی مانند ماه بی‌بی، خشت و ماه و آرت وجود دارد.

به بافت تاریخی اردکان نزدیک می‌شوید. بازدید از بافت تاریخی اردکان خالی از لذت نیست. بافت تاریخی داخل حصار اردکان یکی از بزرگ‌ترین بافت‌های خشتی استان یزد است که مساحتی بالغ بر ۵۰ هکتار دارد. این بافت دارای ۱۲ محله و ۱۲ دروازه بوده که فقط ۴ برج از آن دروازه‌ها باقی مانده است.

از شاخصه‌های بافت تاریخی اردکان، بازار، مساجد تاریخی، آب‌انبارها، حمام‌های فراوان و خانه‌هایی است که فضای بهشت‌گونه آنها انسان را به وجد می‌آورد و کوچه‌هایی با ساباط‌ها و دربندهای فراوان که سایه‌سار امنی برای انسان کویرنشین از گرما و سرماست.

این بافت که از سالم‌ترین بافت‌های قدیمی‌کشور است، از نظر معماری دارای ارزش فراوان است و بیشتر خانه‌های رجال و بزرگان در این بافت قرار دارد. رونق این شهر را باید از قرن هفتم به بعد جست‌وجو کرد.

چک‌چکو

از اردکان به سمت میبد به میدان شفق که رسیدید، جاده‌ای شما را به بزرگ‌ترین زیارتگاه زرتشتیان جهان هدایت می‌کند. چک‌چک یا پیرسبز که در اصطلاح عامیانه چک‌چکو نام دارد.

بسیاری از مسافرانی که به یزد سفر می‌کنند از زیارتگاه پیرسبز یا چک‌چک سراغ می‌گیرند. این زیارتگاه که بزرگ‌ترین زیارتگاه زرتشتیان است در سمت چپ جاده و در مسیر فرعی قرار دارد. بخشی از مسیر خاکی است و پیشنهاد می‌کنم اگر قصد دارید از این زیارتگاه بازدید کنید با تورهای گردشگری که در مرکز استان ثبت‌نام می‌کنند به چک‌چکو بروید.

این زیارتگاه که در ۶۸ کیلومتری شمال غرب شهر یزد و در دامنه کوهی به همین نام در شهرستان اردکان واقع شده است، مورد احترام زرتشتیان ایران و جهان است و یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان یزد محسوب می‌شود.

پیر هریشت و پارس بانو نیز از دیگر زیارتگاه‌های زرتشتیان است که در شهرستان اردکان قرار دارد و قابل بازدید برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

به میدان شفق برمی‌گردیم که آخرین میدان شهر اردکان است. تا فراموش نکرده‌ایم اگر قصد خرید سوغات از اردکان را دارید، در همین میدان مراکز عرضه محصولات کنجدی دایر است.

رفتن به میبد شهر سفال و سرامیک

از این میدان تا میبد ۱۰ کیلومتر فاصله است، البته توجه داشته باشید که شهرهای میبد و اردکان به دلیل توسعه تقریبا به هم پیوسته‌اند.

وارد میبد که شدید سراغ بلوار بسیج را بگیرید که راسته گردشگری میبد است. در این مسیر از برج کبوترخانه، نارین‌قلعه، کاروانسرای شاه عباسی، چاپارخانه، یخچال خشتی و آب‌انبار بازدید کنید.

کهن‌دژ نارین‌قلعه یکی از مهم‌ترین بناهای خشتی ایران و از آثار تاریخی پیش از اسلام بوده که قدمت آن هزاره سوم پیش از میلاد تخمین زده شده است. بنای این کهن‌دژ بر بالای مرتفع‌ترین پشته گلی شهر به ارتفاع ۲۵ متر و در پهنه‌ای به مساحت ۴ هکتار و در ۵ طبقه ساخته شده است.

این قلعه که کهن‌دژ شهر قدیم میبد است از ۲ بخش اصلی مردم‌نشین و حاکم‌نشین با ۵ دربند و ۵ لایه حصار و باروی تو در تو تشکیل شده است.

زیلو یکی از صنایع ‌دستی معمول در میبد است که باعث شده است شهر میبد در سال جاری به شهر جهانی زیلو ملقب شود. زیلو فرشی است که تار و پود آن از نخ‌ پنبه است. وقتی به کاروانسرای شاه عباسی رسیدید، می‌توانید به موزه زیلو مراجعه کنید و از صنایع‌ دستی که مجاور آن به فروش می‌رسد خرید کنید.

اما غذا خوردن در این کاروانسرا برای شما گران تمام می‌شود و اگر سفر ارزان‌قیمتی را در پیش رو دارید، بهتر است که به آشپزخانه‌های میبد که کیفیت غذایشان خوب است و قیمت مناسبی هم دارند، سری بزنید.

به جای هزینه کردن برای غذاهای گران در کاروانسرای شاه عباسی، می‌توانید به بازار سفال و سرامیک سر بزنید. درست مقابل نارین‌قلعه خیابانی است که شما را به سمت بازار سفال و سرامیک در بلوار خرمشهر هدایت می‌کند.

سفالگری از قدیمی‌ترین و حتی نخستین صنعت دست‌ساخت بشر از خاک بوده که قدمت آن در ایران به ۶ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. در اصطلاح محلی به تولیدات سفال «کواره» می‌گویند. با استفاده از گل رس، انواع ظروف سفالی و سرامیکی تولید می‌شود. سفال و سرامیک با نقش‌های اصیل مرغ، ماهی و خورشیدخانم شهرت دارد.

اگر همین مسیر را برگردید به امامزاده میرشمس‌الحق میبد می‌رسید. ادامه مسیر شما را به بزرگراه میبد ـ یزد می‌رساند.

در شهر میبد در کنار هتل بهجت، هتل سنتی حاج ملک هم وجود دارد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی عطار، عمه رباب و شاطربمون هم برای استراحت و حتی اقامت شبانه بسیار جذاب و البته ارزان‌قیمت‌تر از هتل بهجت هستند.

از میبد که خارج شوید در مسیر کارخانه‌های کاشی قرار دارند و در ادامه در انتهای جاده کنارگذر اردکان ـ میبد سر درمی‌آورید.

اگر مسیر را ادامه دهیم در سمت راست روستاهای متعددی از جمله شمسی، عزآباد و جمال‌آباد قرار دارند که همگی بافت تاریخی دارند اما اگر زمان سفرتان کوتاه است از این روستاها عبور کنید، چراکه جاذبه‌های بهتر و زیباتری در انتظار شماست.

خرانق‌گردی

۳۵ کیلومتر بعد از میبد قبل از رسیدن به رضوانشهر به دوراهی طبس می‌رسیم که مسیر سفر یزدی‌ها به مشهد مقدس است. یکی از جاذبه‌های این مسیر روستای خرانق در ۶۰ کیلومتری جاده اصلی است. این روستا یکی از ایستگاه‌های کاروانی قدیم بوده است و قدمت آن احتمالاً به پیش از اسلام می‌رسد.

خرانق به صورت ۱۰ دژ کهن است که در میان حصار و برج‌ها محصور شده و همه روستا در این قلعه ساخته شده است. خانه‌های مسکونی در ۲ طبقه، مسجد، حسینیه، بازارچه، کوچه‌های روباز و سرپوشیده که از خشت و گل و گاه چوب بنا شده‌اند فضای منسجم قلعه را تشکیل می‌دهد. قدمگاه امام رضا (ع)، کاروانسرا و زمین‌های کشاورزی در پیرامون دژ قرار دارد. بافت تاریخی، مسجد جامع و منارجنبان خرانق از جاذبه‌های این روستا به شمار می‌روند. کاروانسرای خرانق نیز محل خوبی برای اتراق و استراحت است.

اشکذر شهر آسیاب‌های آبی

باید مسیر را برگردید تا وارد جاده اصلی به سمت یزد شوید. به اولین میدان که رسیدید به رضوانشهر می‌رسید. تالار رضوانشهر می‌تواند برای صرف غذا محل مناسبی باشد. همچنین استخر موج‌های آبی به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آبی استان در این شهر قرار دارد که می‌توانید تنی به آب بزنید و خستگی را از تن به در کنید.

در ادامه به شهر اشکذر نزدیک می‌شوید. قبل از اشکذر رستوران هزار و یک شب با غذاهایی متنوع وجود دارد.

اولین چیزی که با رسیدن به شهر اشکذر خودنمایی می‌کند، پارک اشکی است. این پارک همواره محل توقف و استراحت مسافرانی است که از شمال وارد استان یزد می‌شوند. می‌توانید در این پارک اقامت کوتاهی داشته باشید و سپس راهی یزد شوید.

مسجد ریگ مجومرد یا رضوانشهر یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر شهرستان اشکذر است. این مسجد که از دل خاک بیرون آمده است برای بسیاری از گردشگران جذاب است.

دیدن آسیاب آبی اشکذر هم خالی از لطف نیست. این آسیاب از بزرگ‌ترین آسیاب‌های ایران است که متعلق به دوره قاجاریه بوده و زمانی با آب قنات همت‌آباد سنگ‌های آن با قدرت تمام می‌چرخیده است.

بوم‌گردی رستاق و قلعه سنگی در اشکذر و بوم‌گردی روستای صدرآباد می‌تواند محلی برای استراحت و صرف غذا باشد. البته اگر مقصد شما یزد است، بهتر است در خانه‌های تاریخی بافت جهانی یزد اقامت کنید چراکه فاصله چندانی با آن ندارید.

تماشای طولانی‌ترین قنات ایران در زارچ

از اشکذر که خارج شوید، اولین شهر از شهرستان یزد شهر زارچ است. طولانی‌ترین قنات ایران به نام قنات زارچ که در زمره قنات‌های ثبت‌شده در فهرست آثار جهانی است اصلی‌ترین جاذبه این شهر است اما آتشکده و دخمه آن نیز دیدنی است.

اگر هنوز غذا نخورده‌اید می‌توانید از اکبرجوجه مهدیار سراغ بگیرید. به این ترتیب می‌توانید طعم غذای شمالی اکبرجوجه را در کویر تجربه کنید.

ار پل الغدیر که عبور کردید، دروازه قرآن یزد به چشم می‌آید. به دروازه قرآن که رسیدید می‌توانید به امامزاده سیدجعفر محمد (ع) بروید. در این امامزاده تمام خدمات و امکانات مورد نیاز مسافران تامین شده است.

اگر دلتان برای دیدن بافت تاریخی یزد می‌تپد، مسیر را ادامه دهید و به هسته مرکزی شهر برسید. اولین چیزی که در دل بافت خودنمایی می‌کند مناره‌های تکیه امیر چخماق است.

بافت جهانی و تاریخی یزد

شهر یزد یکی از معدود شهرهای تاریخی است که بافت تاریخی آن با مساحتی حدود ۷۴۴ هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. ۲۰۰ هکتار از این وسعت نیز به ثبت جهانی رسیده و شهر یزد را جهانی کرده است.

این بافت که سال گذشته به ثبت جهانی رسید، جذاب‌ترین جاذبه تاریخی استان برای گردشگران داخلی و خارجی است.

این بافت تاریخی گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی ‌به ویژه از دوران ایلخانی است. از جمله بقایای آن می‌توان به بناهای مذهبی، مساجد، بقاع متبرکه، حسینیه‌ها، اماکن و زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب‌انبارها، باغ‌های تاریخی ایرانی، بادگیرها، بازارچه‌ها و مسیر قنات‌ها اشاره کرد.

محله فهادان بیشترین تعداد آثار تاریخی را در خود جای داده است. اگر به محله فهادان سر زدید یادتان باشد به خانه‌های قدیمی‌ از جمله خانه لاری‌ها که محل بازدید گردشگران است، سری بزنید.

اقامت در هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بافت تاریخی تجربه دلنشینی را رقم خواهد زد. بیش از ۴۰ خانه بوم‌گردی در بافت تاریخی یزد دایر است و در کنار آن سوئیت‌هایی نیز در ایام نوروز خدمات اقامت را به مسافران عرضه می‌کنند.

از جمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی بافت تاریخی یزد می‌توان به نارنجستان، جاده ابریشم، خانه کلوت، دوستانه و بادگیر اشاره کرد. اگر ظرفیت هتل‌های سنتی هم پر نشده باشد، می‌توانید به هتل‌های سنتی همچون فهادان، کوروش، کهن‌کاشانه، ترنج یا ترمه سری بزنید.

بناهای شاخص بافت تاریخی یزد شامل مسجد جامع یزد، میدان امیر چخماق یا به زبان محلی میرچماق و باغ دولت‌آباد را می‌توان نام برد. آتشکده زرتشتیان نیز یکی از بناهای پربازدید در ایام نوروز است، البته آتشکده در خارج از بافت قرار دارد اما مسیر آن طولانی نیست.

روستاگردی در تفت

شاید بعد از تماشای اماکن تاریخی بخواهید به طبیعت سری بزنید. اگر به سفرهای روستایی علاقه دارید، سری به شهرستان تفت در غرب استان یزد بزنید. اول از شهر تفت عبور می‌کنید و سپس به روستاهای ییلاقی از جمله ده‌بالا و طزرجان می‌رسید. البته مسافتی طولانی را باید طی کنید. حضور در طبیعت این روستاها بسیار دل‌انگیز است.

هتل شیرکوه در ورودی شهر تفت هم برای اقامت و هم صرف غذا جای مناسبی است. اخیرا اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیاری در تفت از جمله نار تی‌تی و ناردونه برای اقامت و استراحت راه‌اندازی شده است.

ابرکوه

بعد از تفت به سمت غرب یا استان فارس، شهرستان ابرکوه قرار دارد. این شهرستان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری ایران است. این شهرستان بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی دارد که مهم‌ترین آن سرو ۴۵۰۰ ساله این شهر است. اینجا می‌توانید پیرترین موجود زنده دنیا را ببینید.

گنبد عالی خانه آقازاده از دیدنی‌های این شهرستان زیباست. این شهر اقامتگاه‌های بوم‌گردی نظیر سرو کهن، مستوفی، سالار و تیزک را دارد. اما برای اقامت ارزان‌تر می‌توانید به مسافرخانه ابرکوه سری بروید.

کویرنوردی در رمل‌های زیبا

یکی از انگیزه‌های سفر به استان یزد کویرنوردی است. برای تجربه این لذت می‌توانید از ورودی شهر یزد که دروازه قرآن است به سمت چپ یعنی بلوار نصر بپیچید و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه رانندگی در جاده‌ای که بخشی از آن خاکی است به ورودی کمپ‌های کویرنوردی از جمله کمپ باران برسید.

شترسواری، سافاری، موتورسواری، پاراگلایدر و سایر ورزش‌های مفرح در این کمپ انجام می‌شود و در انتهای کمپ نیز می‌توانید به دریاچه مصنوعی تصفیه‌خانه یزد برسید که جذابیت خاصی به کویر بخشیده است.

اما اگر وارد شهر شده‌اید و قصد دارید سفر به سایر شهرستان‌های استان یزد را تجربه کنید به شهرستان جنوبی یعنی بافق بروید. عملیات دوبانده‌سازی بزرگراه یزد ـ بافق به تازگی به پایان رسیده است پس راه ایمن است اما باید احتیاط کنید، چراکه این مسیر کاملا کویری و خسته‌کننده است.

بافق ۱۰۰ کیلومتر با یزد فاصله دارد، اما طی کردن این مسافت با هدف لذت بردن از رمل‌های طبیعی و زیبای روستاهای باقرآباد و صادق‌آباد به فاصله کوتاهی از شهر با مسیر دسترسی مناسب می‌ارزد.

البته کمپ‌های کویرنوردی در خود شهر بافق هم کم نیست و نمونه آن می‌توان به کمپ شن و شادن اشاره کرد.

بافق یک هتل به نام هتل ملیکا و اقامتگاه‌های بوم‌گردی به نام فروردین، باغ بهشت، باغ دلگشا و سید دارد.

باز هم اگر به روستاگردی تمایل دارید در بافق روستاهایی است که آب‌وهوای آن با کویر تناقض دارد. روستاهای قطرم و شادکام ۲ روستای خوش آب‌وهوا و ییلاقی در دل کویر بافق هستند.

یکی از زیباترین پارک‌ها در دل کویر با نام آبشار در این شهر قرار دارد. این پارک هر سال در ایام نوروز برنامه‌های متعددی دارد و پذیرایی گردشگران یزدی و غیریزدی بسیاری است. آستان امامزاده عبدالله (ع) نیز یکی از نقاط پربازدید شهر بافق است.

شهرک آهن‌شهر نیز یکی از جاذبه‌های شهرستان بافق است. ۵ کیلومتر از این شهرک به سمت خارج از بافق به بزرگ‌ترین مجموعه سنگ آهن کشور یعنی سنگ آهن مرکزی ایران (چغارت) می‌رسیم که پیت معدن در عمق زمین قرار دارد و از جاذبه‌های این شهرستان محسوب می‌شود.

در ادامه شهرستان بافق شهرستان بهاباد قرار دارد که هرچند زیباست اما به دلیل بعد مسافت مسافران چندانی به آن سفر نمی‌کنند.

سفر به باغ‌شهر استان؛ مهریز

اگر وارد جاده بافق نشوید و مسیر را به سمت جنوب ادامه دهید، یکی از شهرستان‌های زیبای استان یعنی شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری یزد معروف به باغ‌شهر تاریخی استان می‌رسیم.

این شهرستان علاوه بر ییلاقات بسیار زیبا از جمله روستای منشاد، دارای آثار طبیعی و تاریخی متعددی است.

از مجموعه‌های دیدنی این شهرستان می‌توان به باغ جهانی پهلوان‌پور، کوه ریگ، قلعه مهرپادین، سرو کهنسال مهریز، بادگیر شکیب و قلعه خورمیز اشاره کرد.

مهریز هتل مدرنی ندارد، اما تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن قابل توجه است. اقامتگاه سنتی سرای جهانگرد، بوم‌گردی کیان، مهرگرد و امثال آن مکان‌های خوبی برای اقامت و استراحت هستند.

پیشنهاد می‌کنم یک شب در مهریز بمانید تا هم تفاوت دمای آن با مرکز استان را لمس کنید و هم به زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این شهر سری بزنید.

در مسیر دسترسی از یزد تا مهریز، همه‌چیز فراوان است از رستوران گرفته تا پمپ بنزین. رستوران‌های مجموعه آتنا شامل اقامتگاه رستوران، پمپ بنزین و مسجد در مسیر دسترسی به مهریز قرار دارد. هتل‌رستوران شاه عباسی و رستوران مهرنگار هم در همین مسیر فعالند.

در ادامه مسیر به سمت بندرعباس به مجموعه رستوران‌های زیادی از جمله رستوران گودالک که کباب‌های معروفی دارد، می‌رسید. همه یزدی‌ها تقریبا طعم کباب این رستوران را چشیده‌اند.

سریزد؛ دروازه ورودی شهر یزد

روبه‌روی ورودی شهر مهریز در جاده اصلی، روستایی تاریخی به نام سریزد واقع شده است. این روستا ۵ کیلومتر از جاده فاصله دارد. مهم‌ترین بناهای این روستا رستوران باغ آهن، قلعه‌های سریزد، آب‌انبار، دروازه فرافر و هتل کاروانسرای صفویه است.

روستای سریزد یکی از روستاهای استان با قدمتی چند هزار ساله است که در زمان‌های دور به عنوان دروازه‌های ورودی استان یزد معروف بوده است. در آن دوران به این روستا شهر فرافر گفته می‌شد.

سوغات یزد

بخشی از سفر به خرید سوغات و صنایع‌ دستی می‌گذرد. امسال ۳۵ بازارچه صنایع‌ دستی در یزد برپا خواهد شد.

این بازارچه‌ها با بیش از ۳۰۰ غرفه در قطب‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی پربازدید اکثر شهرستان‌های استان، از ۲۸ اسفندماه لغایت ۱۲فروردین‌ماه، مستقر خواهند بود.

با این همه از رفتن به بازار خان یا بازار زرگری یزد غافل نشوید هرچند این روزها طلا بسیار گران شده است، اما حتی تماشای نمونه‌های زیبای طلای یزدی وجدآور است.

این بازار در خیابان قیام درست مقابل میدان امیر چخماق قرار دارد. مجموعه بازارهای قدیمی شهر یزد در همین راسته قرار دارند.

قطاب و باقلوا از سوغات‌های شهر یزد است. نبش میدان امیر چخماق قدیمی‌ترین شیرینی‌سازی یزد به نام حاج خلیفه رهبر با ۱۰۰ سال قدمت فعال است. البته شیرینی‌فروشی‌های دیگری هم دور تا دور میدان هستند که شیرینی یزدی عرضه می‌کنند.

پایان سفر

در کل سفر به استان یزد به عنوان قلب کویر ایران جذابیت‌های بسیاری دارد که باید تجربه کرد. در این استان هم طبیعت و هم تاریخ در کنار هم عجین شده‌اند تا زیبایی‌های خاصی را رقم بزنند.

این استان ۵۰ روستای هدف گردشگری و ۴۲ منطقه نمونه گردشگری دارد که با مراجعه به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی یا با مراجعه به سایت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد به آدرس WWW.CH.YAZDCITY.IR می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج کنید.

در استان یزد ۱۷ مرکز اطلاع‌رسانی در محدوده بافت تاریخی شهر یزد و در شهرستان‌های بافق و ابرکوه فعالند که به گردشگران اطلاعات مرتبط با جاذبه‌های گردشگری استان، نقشه راهنما و بسته‌های فرهنگی معرفی جاذبه‌ها را ارائه می‌کنند.

کد خبر 435809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha