گروه اجتماعی: 95 درصد کودکان ایرانی مبتلا به سرطان که در بخش دولتی درمان می‌شوند، از سوی موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی( محک) حمایت شده و امروز کودکان ایرانی مبتلا به سرطان دیگر به دلیل فقر جان خود را از دست نمی دهند.

احمدیان، مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) در نشست خبری که به مناسبت هفته سرطان در این مرکز برگزار شد، گفت: این موسسه خیریه از ابتدای امسال 400 کودک مبتلا به سرطان زیر 14 سال را پذیرش کرده است که 35 درصد آنان روبه بهبودی‌اند.

به گفته او، با وجود اینکه سرویس دهی به کودکان سرطانی اغلب گران قیمت و دشوار است اما با کمک‌های بی‌دریغ شهروندان و یاری پروردگار، محک مطابق با استاندارهای جهانی به این بیماران کوچک سرویس دهی می‌کند؛ به طوری‌که میزان مرگ و میر این کودکان در این موسسه کمتر از 6 درصد و همچون میزان مرگ کودکان مبتلا به سرطان در موسسه‌های مشابه کشورهای پیشرفته است. این در حالیست که سالانه 3 هزار کودک ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند.

احمدیان ادامه داد: این موسسه علاوه بر حمایت مالی در پرداخت هزینه دارو و درمان کودکان تحت پوشش قرار گرفته، ‌هزینه بیمارستان، خدمات تشخیصی، کمک هزینه‌های نقدی جانبی برای کودکان مبتلا و اسکان موقت خانواده آنان را بر عهده می‌گیرد.

مدیر عامل موسسه خیریه محک، گفت: سازمان‌های خیریه یا غیر دولتی معمولا در مواردی که بخش‌های دولتی امکان، توانایی یا علاقه به پوشش دهی برخی از بخش‌های درمانی را ندارند، این مسؤولیت را بر عهده دارند؛ اما باید توجه داشت که این مراکز در پر کردن خلا‌ءهای موجود انتظار کمک مالی از بخش دولتی ندارند بلکه تنها انتظار آنها از دولت ارائه تسهیلات به این مراکز با توجه به خیریه بودن است.

مشکلات روحی- روانی کودکان تحت پوشش محک هم با کمک بخش‌های روانشناسی و مددکاری این موسسه حل می‌شود. هم اکنون 8 مددکار ثابت و 54 مددکار داوطلب در موسسه خیریه محک سرگرم فعالیتند.

بهناز آسنگری یکی از مدیران بخش مددکاری این مرکز هم بخش مددکاری محک را یک بخش فوق تخصصی روانشناسی سرطان که هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی را تحت پوشش قرار می‌دهد، خواند و ادامه داد: این بخش فوق تخصصی با ارائه مشاوره‌ به خانواده‌های بیماران، بهداشت روانی این خانواده‌ها را به ویژه بعد از فوت کودکانشان تامین می‌کند.

به گفته او، حمایت از خانواده‌های تک سرپرست و زنان سرپرست خانوار درگیر با مشکل ابتلای فرزندانشان به سرطان از اولویت‌های کاری محک است.

همچنین برای رفع مشکلات مختلف

خانواده های کودکان بیمار که اکثراً از اقشار کم درآمد جامعه هستند، بخش مددکاری ضمن تماس با دیگر موسسه‌های مرتبط اقدام به معرفی خانواده بیماران به این موسسه ها و پیگیری رفع مشکلات آنان می کند.

زیر پوشش قرار دادن کودکان مهاجر‌ افغانی و عراقی‌ نیز از جمله وظایف بسیار مهم بخش مددکاری محک‌ است.

موسسه خیریه و غیر دولتی محک به منظور حمایت از کودکان سرطانی کم بضاعت  در سال 1370 به ثبت رسید.

در 5 سال گذشته دامنه فعالیت این بخش به 9 بیمارستان دولتی-دانشگاهی در سطح تهران گسترش یافته‌ است واکنون در 3 بیمارستان مرکز طبی، علی اصغر و مفید، دفتری به منظور مراجعه بیمار و خانواده‌اش به مددکاری محک اختصاص یافته است.

همچنین در حال حاضر با اطلاع بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سراسر کشور از فعالیت محک، تمامی بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی ایران که دارای بخش خون (هماتولوژی- انکولوژی) هستند، با این موسسه در ارتباط مستقیم بوده و بیماران خود را به محک معرفی می‌کنند که چنانچه کودک بیمار معرفی شده، شرایط لازم را دارا باشد، تحت حمایت محک قرار می‌گیرد.

کد خبر 43565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز