همشهری آنلاین: رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور گفت نتایج بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان نمایندگی اعلام شد.

به گزارش یسنا حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی‌پور در مصاحبه‌ مطبوعاتی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: براساس قانون ماده‌ی 34 آیین‌نامه‌ اجرایی قانون انتخابات مجلس کلیه‌ داوطلبانی که صلاحیت آنها در هیئت‌های اجرایی تأیید شده و در هیئت‌های نظارت رد شده است و یا داوطلبانی که عدم تأیید صلاحیت‌شان در هیئت‌های نظارت باقی مانده است فرصت اعتراض دارند. از زمان ابلاغ رد صلاحیت‌ها آنها 24 ساعت فرصت دارند اعتراض خود را به صورت کتبی اعلام کنند.

وی افزود: براساس قانون، شورای نگهبان 20 روز فرصت دارد به اعتراض داوطلبان رسیدگی کند که این فرصت سوم اسفنده به پایان خواهد رسید و بررسی صلاحیت‌ها به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: فرصت سه روزه‌ دیگری برای اعتراض مجدد در نظر گرفته شده است که چهارم تا ششم اسفندماه است و کسانی که در این مرحله رد شده‌اند می‌توانند شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند، شورای نگهبان هم 7 روز فرصت دارد که این فرصت سیزدهم به پایان می‌رسد. اسامی قطعی در روز سیزده اسفندماه باید توسط شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شود. چهاردهم اسفند اسامی به فرمانداری‌های مراکز حوزه‌های انتخابیه ارسال خواهد شد و روز پانزدهم اسفند اعلام اسامی از طرف حوزه‌های انتخابیه خواهد بود. داوطلبانی که توسط هیئت‌های نظارت رد شده‌اند هنوز دو مرحله برای رسیدگی مجدد دارند و با این کار بررسی صلاحیت‌ها ادامه دارد.

رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور با ابراز امیدواری نسبت به اینکه انتخاباتی با حضور همه‌ گرایش‌ها و علایق سیاسی و پرشور و با حضور حداکثری را شاهد باشیم، گفت: امیدواریم تعداد تأیید صلاحیت‌شدگان افزایش پیدا کند.

وی هم‌چنین گفت: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصتی را به داوطلبان تأیید صلاحیت شده در ارتباط با تغییر حوزه‌ انتخابیه داده است و این فرصت را فراهم کرده است برای یک بار در مرحله‌ی اول انتخابات حوزه‌ انتخابیه خود را تغییر دهند. این دسته از داوطلبان باید درخواست تغییر حوزه‌ انتخابیه خود را کتبا به وزارت کشور یا محل ثبت‌نام خود ارائه کنند.

موسی‌پور ادامه داد: صلاحیت این داوطلبان در حوزه‌ انتخابیه جدید دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در حوزه‌ انتخابیه جدید مشمول استعفاء نباشند یا از حسن شهرت برخوردار باشند. در صورتی که صلاحیت فرد مورد تأیید قرار گرفت و درخواست تغییر مورد موافقت قرار گرفت فرد می‌تواند در حوزه‌ انتخابیه جدید فعالیت انتخاباتی خود را در زمان مقرر 16 اسفند شروع کند. در صورتی که درخواست داوطلب نمایندگی مورد قبول واقع نشد داوطلب می‌تواند در همان حوزه‌ای که ثبت‌نام کرده است حضور پیدا کند و در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند.

وی با تأکید بر این که فعالیت انتخاباتی پیش از 16 اسفند ممنوع است، گفت: اگر موردی مشاهده شود قطعا هیأت‌های اجرایی و نظارت آن را بررسی می‌کنند.

رییس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که اخبار رسانه‌ها حاکی از آن است که فضای رقابت اکنون کمرنگ شده، آیا شما این را تایید می کنید یا خیر؟ گفت: با توجه به آمار تاییدشدگان و بررسی‌هایی که قرار است از سوی شورا انجام شود فکر می کنم فضای رقابت وجود دارد و هنوز فرایند بررسی صلاحیت‌ها به پایان نرسیده و امکان تغییر در نتیجه فعلی وجود دارد»

وی افزود: تصورم این است با فضایی که اکنون وجود دارد ما شاهد انتخابات پرشور و رقابتی خواهیم بود و امیدوارم که تعداد تایید شدگان از همه احزاب افزایش یابد که این امر به شور انتخاباتی کمک می کند.

کد خبر 43544

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز