دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت چاد اعلام کرد: شورشیانی که قصد سرنگونی رئیس‌جمهور را داشتند، از پایتخت بیرون رانده شدند.

به گزارش بی بی سی، شورشیان روز شنبه 2 فوریه وارد پایتخت شده و بخش‌های عمده‌ای از انجامنا را به تصرف خود درآوردند.آن‌ها همچنین موفق شده بودند کاخ ادریس دبی رییس جمهوری چاد را به محاصره خود در آورند.[ورود شورشیان به پایتخت چاد]

اما دولت چاد  روز دوشنبه 4 فوریه اعلام کرد که پس از عقب نشینی شورشیان از انجامنا شورش‌ها را فروخوابانده و اوضاع تحت کنترل است. درمقابل روءسای شورشیان اعلام کرده‌اند که به منظور دادن فرصت به مردم برای خروج از انجامنا عقب نشینی کرده‌اند و به زودی حمله‌ای دیگر را برای تصرف پایتخت ترتیب خواهند داد.

شورشیان خروج از پایتخت رابه یک عقب نشینی استراتژیک توصیف کرده‌اند. گفته می‌شود، شورشیان نیرو‌های خود را به منتهی‌الیه شرق انجامنا، پایتخت، منتقل کرده‌اند.

دولت چاد از سویی دیگر اعلام کرده است که حمله شورشیان به شهر ادره در شرق چاد و در نزدیکی مرز سودان را خنثی کرده است.

در منطقه ادره 40 هزار نفر از مردمی که در نتیجه درگیری‌ها در دارفور آواره شده بودند، اسکان یافته‌اند. قراراست نیرو‌های حافظ صلح اتحادیه اروپا تحت فرماندهی فرانسه به منظور حفاظت از آوارگان و امدادگران در منطقه ادره مستقر شوند.

اتحادیه اروپا به دلیل تداوم ناآرامی‌ها اعزام نیرو‌های حافظ صلح به چاد را به تعویق انداخته است. از این رو دولت چاد شورشیان را متهم کرده است که قصد دارند از استقرار نیرو‌های اتحادیه اروپا در منطقه ادره جلوگیری کنند.

دولت چاد همچنین ادعا کرده است که حمله شورشیان به ادره با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های سودانی انجام گرفته است. ژنرال محمد علی عبد‌الله منصور وزیر معادن و انرژی چاد حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و حمله به ادره را به مثابه اعلام جنگ دولت سودان به چاد قلمداد کرده است.

او همچنین مدعی شده است که دولت سودان خواستار استقرار نیرو‌های اتحادیه اروپا در ادره نیست، زیرا پس از استقرار نیرو‌های اروپایی در ادره پنجره‌ها بر نسل کشی در دارفور گشوده خواهند شد.

ادعایی که دولت سودان مکررا آن را رد کرده است. علی الصادق سخنگوی وزارت خارجه سودان درواکنش به ادعای اخیر وزیر معادن و انرژی چاد گفته است: هر تحول و هر گونه بی ثباتی در چاد بر سودان نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

اوضاع در انجامنا

امدادگران مستقر در انجامنا  در پی خروج شورشیان از پایتخت، گفته‌اند: در حالی که اجساد کشته شدگان همچنان بر کف خیابان‌های انجامنا مشاهده می‌شوند، هزاران نفر از مردم در حال فرار از شهر هستند.

هلن کاکس سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: هزاران نفر از مردم انجامنا از پلی که بر رودخانه لوگونه قرار دارد و انجامنا پایتخت چاد را با کشور کامرون جدا ساخته در حال فرار هستند.

سازمان ملل متحد نیز جهت بررسی وضعیت بحرانی در چاد خواستار تشکیل جلسه‌ای اضطراری شده است.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ایی نسبت به وضعیت نامطلوب 285 هزار نفر از آوارگان که به کشور‌های همجوار پناهنده شده و 180 هزار نفر دیگر که در داخل چاد آواره گشته‌‌اند، ابراز نگرانی کرده‌است. [درخواست دبیرکل سازمان ملل برای پایان خشونت در چاد]

کد خبر 43442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز