جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسای جمهور سودان و چاد در اقدامی در جهت ایجاد ثبات در چاد و منطقه دارفور سودان و به منظور سرکوب حملات گروه‌های مسلح در مرزهای مشترک دو کشور، توافقنامه‌ی صلح به امضا رساندند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این توافقنامه که از سوی عمر البشیر، رییس جمهور سودان و ادریس دبی، رییس جمهور چاد امضا شد، به معنی پایان بخشیدن به حملات مرزی در منطقه دارفور است و درست پس از اینکه چاد سودان را به پشتیبانی از یک گروه شورشی در قلمرواش متهم کرد، رخ داد.

رییس جمهور سودان پس از امضای توافقنامه‌ی در داکار (پایتخت سنگال) به خبرنگاران گفت: امیدواریم این توافقنامه فصل جدیدی در روابط بین دو کشور باز کند.

اگر این توافق با موفقیت به انجام برسد، اقدامی در جهت پایان خشونت‌ها در منطقه‌ی دارفور که طی ‌٥ سال درگیری بیش از ‌٢٠٠ هزار کشته و ‌٥/٢ میلیون آواره بر جای گذاشته است، برداشته خواهد شد.

طبق این توافقنامه دو کشور به عملی کردن توافقات گذشته که تاکنون در کمک به پایان خشونت در منطقه ناموفق بوده است، ملزم می‌شوند و از وزرای خارجه دو کشور می‌خواهد تا هر ماه برای تضمین عدم نقض توافقنامه با یکدیگر ملاقات نمایند.

رییس جمهور چاد اظهار داشت که این توافقنامه‌ از دیگر توافقنامه‌ها متفاوت است. چون این توافقنامه به اجرای قطعی تعهدات پیشین می‌پردازد و در حضور دیپلمات‌های عالی رتبه بین‌المللی و روسای کشورهای آفریقایی انجام شده است.

ادریس دبی گفت: این یکی از بهترین‌هاست. تضمین آن، باور صلح است.برای برقراری صلح لازم است قلب‌هایمان آرامش داشته باشد.

دولت چاد روز پنجشنبه بیانیه‌ای را منتشر ساخت که سودان را به حمایت از چندین گروه مسلح علیه چاد متهم می‌کرد. دولت چاد جنگجویان را مزدور خواند و سودان را به حمایت از آنها متهم و اعلام کرد که این گروه‌ها از مرز سودان عبور کرده‌اند و به شهر مرزی مودینا رسیده‌اند.

وزیر کشور سودان در امور خارجه این اتهامات را بی‌اساس خواند.

السمانی الوسیله گفت:چنین چیزی اتفاق نیفتاده و در آینده نیز رخ نخواهد داد. ما با کمال میل به تعهدات عمل کرده‌ایم. مرزهای ما از زمان آخرین توافق امضا شده بسته است.

وزیر کشور سودان در امور خارجه ادامه داد: ما با دیدی باز و باصداقت با آرزوی بهبود روابط آمده‌ایم. این یک انتخاب نیست.

متن این توافقنامه بیان می‌کند که هر دو رهبر توافق کردند تا تمام فعالیت گروه‌های مسلح را مهار کنند و از استفاده از قلمرو‌های مربوطه برای بی‌ثباتی یکی از دو کشور جلوگیری نمایند.

کد خبر 46479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز