دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

صدیقه کیان‌منش‌راد: اگر از شمایی که سن و سالی ازتان گذشته بپرسند خوشمزه‌ترین غذای قدیمی مورد علاقه‌تان چیست، به احتمال زیاد آبگوشت را نام خواهید برد.

آبگوشت یکی از اصیل‌ترین و رایج‌ترین غذاهای قدیمی مردم ایران است که نوع ساده‌اش از ترکیب حبوبات شامل لوبیای سفید یا چیتی و نخود، گوشت، سیب‌زمینی، پیاز و لیموعمانی تشکیل شده و با اضافه کردن ادویه‌جات، آن را طعم‌دار می‌کنند ولی این غذا نیز مانند دیگر غذاها، از تیررس ابتکار بانوان باسلیقه خانه‌ها بی‌نصیب نبوده و با جایگزین کردن بعضی دیگر از انواع حبوبات و ایجاد تنوع در مواد تشکیل‌دهنده و همچنین افزودنی‌های جدید، آبگوشت‌های متنوعی را درست کرده‌اند.

آبگوشت به آلو از این جمله است. این آبگوشت به جهت وجود به و آلو- که هر دو طعم شیرین دارند- غذایی مناسب برای آنهایی است که ذائقه آنها با غذاهای شیرین همخوانی زیادی دارد.

اگر شما دوستدار این قبیل غذاهای سنتی و شیرین هستید، مواد لازم آبگوشت به آلو را برای نهار روز جمعه این هفته آماده کنید. فقط خرید نان سنگک یادتان نرود.

مواد لازم برای 5 نفر:

- 500 گرم گوشت ماهیچه یا 750 گرم گوشت آبگوشتی

- 300 گرم لوبیا سفید

- یک عدد پیاز متوسط

- 2 عدد به متوسط

- 300 گرم آلو بخارا

- نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

- دارچین، یک قاشق چای‌خوری سرخالی

طرز تهیه:

1 -  لوبیا را شسته و به مدت 8 ساعت یا از شب تا صبح خیس کنید. طی این مدت، چند بار آب آن را عوض کنید تا به اصطلاح، خاصیت نفاخی آن از بین برود.

2 - به‌ها را شسته و همین‌طور با پوست به 4قاچ تقسیم کنید. پس از خرد کردن به، دانه‌های آن را نیز خارج کنید. [آشنایی با خواص به]

3 - آلوها را نیز به مدت چند ساعت در کاسه‌ای فلزی محتوی آب، خیس کرده و سپس روی اجاق گاز حرارت دهید تا بپزند. پس از اینکه آب اضافی آلوها از بین رفت، هسته‌های آنها را از گوشت جدا کرده و به ظرف دیگری منتقل کنید.

4 - پیاز را نیز پوست کنده و پس از شستن به صورت 4قاچ خرد کنید.

5 - همه مواد شامل پیاز، گوشت، زردچوبه و لوبیا سفید را در قابلمه‌ای گود حاوی مقداری آب ریخته و روی اجاق گاز قرار دهید تا بپزند. برای پخت آبگوشت در قابلمه، مدت 3 تا 4 ساعت زمان لازم است ولی اگر برای پخت آن زمان کمتری دارید، به جای قابلمه از دیگ زودپز استفاده کنید. گوشت و لوبیا در دیگ زودپز، یک ساعته می‌پزند.

6 - بعد از اینکه لوبیا و گوشت کاملا پخته شد، استخوان‌ها را از داخل مواد آبگوشت خارج کرده، سپس آلو، دارچین و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت نیم‌ساعت دیگر بجوشد تا آبگوشت کاملا جا بیفتد.

در پایان مواد را از آب آن جدا کرده و مخلوط گوشتی را با گوشتکوب، خوب بکوبید و آب آن را نیز به صورت جداگانه سرو کنید.

نکته 1: استفاده از ماهیچه برای آبگوشت، باعث لعاب‌دار شدن آن می‌شود.

نکته2: کاشانی‌ها برای پخت این آبگوشت، آلو را حذف کرده و آب انار را جایگزین آن می‌کنند. در ضمن به جای لوبیا سفید نیز از عدس استفاده می‌کنند. البته این غذا دیگر آبگوشت به آلو نیست بلکه آبگوشت به کاشانی نام دارد.

کد خبر 43438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز