سارا جعفرزاده-خبرنگار: این روزها برپایی جشنواره «اقوام ایرانی» در بوستان فدک فرصتی فراهم کرده تا اهالی گردهم جمع شوند و برای ساعاتی در کنار دوستان و دیگر شهروندان به گشت‌وگذار در غرفه استان‌های مختلف کشورمان بپردازند.

اقوام

جشنواره‌ای که با هدف ایجاد روحیه نشاط در میان شهروندان برگزار شده و از سیاه‌چادرهای عشایر تا غرفه پخت نان محلی، همگی مراجعان را سرگرم می‌کنند.   وارد بوستان فدک می‌شویم و توجهمان به رهگذرانی جلب می‌شود که از یکدیگر درباره جشنواره پرس‌وجو می‌کنند و به طرف مکان برگزاری جشنواره در کنار فرهنگسرای گلستان می‌روند. در قسمت دیگر بوستان بانوان در حال پیاده‌روی به سمت مسیری هستند که غرفه‌های جشنواره در آنجا دایر شده‌است.‌

گویی برگزاری این جشنواره برایشان تازگی دارد و شور و نشاط مضاعفی میان اهالی در بوستان فدک برپاست. جشنواره‌ای که با ایده مدیریت فرهنگی و هنری و همکاری شهرداری منطقه۸ و ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اجرا می‌شود. «پروین مولایی» معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای گلستان است. او می‌گوید: «جشنواره اقوام ایرانی برای نخستین بار در بوستان فدک با هدف تقویت فرهنگ و هویت ایرانی و تحکیم وحدت در میان اقوام ایرانی در حال برگزاری است. با توجه به وجود گلزار شهدای گمنام در بوستان فدک و همجواری آن با فرهنگسرای گلستان، اهالی با حضور فعال از این جشنواره استقبال خوبی داشتند.»

  • از چادرنشینی تا سوغات استان‌ها 

تا چشم کار می‌کند در گوشه وکنار مسیر جشنواره غرفه‌های متعدد دیده می‌شود. در قسمتی از بوستان سیاه‌چادرهای عشایری نصب شده و عده‌ای از بانوان همراه کودکانشان مشغول پخت نان محلی هستند. عطر نان پیچیده در فضا تداعی‌کننده زندگی بی‌آلایش عشایر است و تماشای این صحنه حتی برای کودکان جذابیت دارد. این میان از دیدن باغ‌راهی زیبا که در کنار حوضچه‌ای در ضلع جنوب بوستان ایجاد و غرفه‌های مختلف در قسمت راست آن دایر شده‌اند، نمی‌توان گذشت. مولایی می‌گوید: «حدود ۵۰ غرفه‌ مختلف فرهنگی، مذهبی، مواد غذایی، پوشاک، صنایع‌دستی، منسوجات، گل وگیاه، سوغات استان‌ها، سیاه‌چادرها، رستوران و آتلیه و... در این بوستان دایر شده‌است. پرطرفدارترین بخش جشنواره هم مربوط به سیاه‌چادرهای عشایری است که شهروندان با حضور در آن با حال و هوای زندگی عشایری و کوچ‌نشینی ایل‌ها آشنا می‌شوند و با لباس محلی عشایری عکس یادگاری می‌گیرند.»

  • میزبانی تا پایان سال 

موسیقی سنتی گوش‌نواز ما را از ضلع جنوب بوستان به مرکز آن می‌کشاند. نزدیک‌تر که می‌شویم موسیقی را از غرفه شهر شیراز می‌شنویم. گروهی از شهروندان در این غرفه دور دیگ بزرگی جمع شده‌اند تا سمنو شیرازی بپزند. «سمیه خادم‌زاده» یکی از اهالی نارمک می‌گوید: «حضور اهالی در این جشنواره هم فال است و هم تماشا. هم می‌توانند اوقات فراغت شادی داشته باشند و هم اجناس مورد نیازشان را تهیه کنند. از طرفی با حضور در غرفه‌های استان‌ها می‌توانند با آداب و رسوم و فرهنگ دیگر هموطنان آشنا شوند.» علاوه براینها جشنواره اقوام ایرانی تا پایان سال با برگزاری برنامه‌های متعدد از جمله اجرای موسیقی‌های سنتی، مسابقه‌های فرهنگی برای همه گروه‌های سنی و... در بوستان فدک میزبان شهروندان است. برای بازدید از این جشنواره می‌توانید از ساعت۱۰ تا ۲۲ به میدان هلال‌احمر، خیابان گلستان مراجعه کنید. 

کد خبر 433928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha