شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیرو‌های شورشی وارد انجامنا پایتخت چاد شده و در حال پیشروی به سمت کاخ ریاست جمهوری هستند.

خبرنگار شبکه خبری الجزیره از انجامنا گزارش داده است: نبرد میان شورشیان و نیرو‌های دولتی به پایتخت رسیده است.

نیرو‌های دولتی چاد در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در حال نبرد با شورشیانی هستند که به نظر می‌رسد بدون هیچگونه مقاومتی وارد شهر شده‌اند، محل اختفای ادریس دبی رییس‌جمهوری نیز نامشخص است.

 از سویی دیگر نیز گزارش شده که در پی آغاز درگیری‌ها در چاد، پخش برنامه‌های تلویزیون ملی در این کشور نیز قطع شده است.

از سویی دیگر نیرو‌های فرانسوی در خارج از هتل‌های محل اقامت اتباع فرانسوی و سفارت فرانسه در انجامنا مستقر شده‌اند.1500 فرانسوی در چاد اقامت دارند. خبرنگار الجزیره همچنین گزارش داده است که مردم چاد به دنبال تامین امنیت جان خویش هستند.

تعدادی از نیرو‌های ارتش نیز در شهر به چشم می‌خورند، اما بخش عمده‌ای از آن‌ها برای شرکت در نبردی که در خارج از شهر رخ داده، اعزام شده‌اند.بخشی دیگر از نیرو‌های ارتش نیز به محافظت از کاخ ریاست جمهوری، وزارت دفاع و ساختمان رادیوی رسمی گمارده شده‌اند.

 بی بی سی نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد صدای شلیک سلاح‌های سنگین از مرکز شهر انجامنا به گوش می‌رسد.

پس از نبرد‌هایی که روز جمعه اول فوریه در ماساگت رخ داد، هم نیرو‌های دولتی و هم شورشیان ادعای پیروزی کردند.اما روز شنبه 2 فوریه شاهدان عینی گزارش دادند که علائمی از فعالیت‌های نیرو‌های شورشی در جنوب و شرق انجامنا، پایتخت، مشاهده شده است.

آباکار تولیمی یکی از سخنگویان نیرو‌های شورشی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که نیرو‌های دولتی متفرق شده‌اند و تا ساعاتی دیگر دولت ادریس دبی سرنگون خواهد شد.

اعزام نیرو‌های فرانسوی به چاد

از سویی دیگر دولت فرانسه اعلام کرد که جهت حمایت از شهروندان این کشور که در کوران جنگ‌های داخلی قرار گرفته‌اند، 140 نیروی نظامی به چاد اعزام خواهد کرد.

سی ان ان گزارش داد: سخنگوی وزارت دفاع فرانسه در این باره گفت:با اعلام گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ارتش چاد در حال نبرد با شورشیان مخالف دولت ادریس دبی در شمال و شرق انجامنا است، نگرانی‌ها درباره امنیت شهروندان فرانسوی افزایش یافت.

این سخنگو افزود: با توجه به فعالیت‌ شورشیان در چاد که سابق بر این مستعمره فرانسه بوده است، دولت پاریس تصمیم به تقویت نیرو‌های فرانسوی مستقر در انجامنا گرفته  است. سخنگوی وزارت دفاع فرانسه تامین امنیت شهروندان فرانسوی در چاد را دلیل اعزام 140 نیروی فرانسوی به این کشور آفریقایی اعلام کرده ا ست.

خبر اعزام نیرو‌های فرانسوی از گابون به چاد در حالی اعلام می‌شود که با ن کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نسبت به آغاز درگیری میان نیرو‌های دولتی و شورشیان در چاد شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

سخنگوی بان کی‌مون گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد هرگونه اقدامی که منجر به وخامت اوضاع نامطلوب کنونی در شرق چاد شود را محکوم می‌کند.اکنون نیرو‌های بین‌المللی مشغول انجام فعالیت‌هایی جهت فراهم کردن شرایطی برای بازگشت ایمن پناهندگان به مناطق شرق و شمال شرقی چاد هستند.

ناامنی از ویژگی‌های بارز 17 سال زمامداری ادریس دبی بر چاد بوده است. از سال 2005 و زمانی که ادریس دبی قانون اساسی را برای هموار کردن سومین دوره ریاست‌جمهوری‌اش تغییر داد، اوضاع نابسامان چاد به وخامت گرایید. تجمیع ثروت ناشی از فروش نفت در دستان ادریس دبی و اطرافیانش نیز بر وخامت اوضاع افزود.

در عین حال اختلافاتی نیز میان دو دولت سودان و چاد بر سر حمایت دولت‌های طرفین از گروه‌های شورشی در دو کشور درگرفت. مقامات دولت چاد گفته‌اند که دولت سودان از اعزام نیرو‌های اتحادیه اروپایی به چاد و اعزام نیرو‌های مشترک اتحادیه آفریقا و سازمان ملل به دارفور به شدت خشمگین هستند.

از سوی دیگر و براساس یک قرار داد 30 ساله دولت فرانسه از نظر نظامی دولت چاد را مورد حمایت قرار می‌دهد. این مساله سبب شد تا در سال گذشته گروه‌های شورشی عضو "اتحادیه نیرو‌های مبارز برای دموکراسی"، به بهانه اینکه فرانسه و سایر دولت‌های اروپایی ، دولت انجامنا را از نظر دیپلماتیک، استراتژیک و لجستیکی مورد حمایت قرار می‌دهند، علیه دولت چاد اعلام جنگ کنند.

کد خبر 43253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز