جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

همهشری آنلاین: شرکت مایکروسافت یک پیشنهاد 44.6 میلیارد دلاری برای تصاحب شرکت در حال نزول یاهو ارائه کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس این پیشنهاد غافلگیرکننده تصاحب با 31 دلار به ازای هر سهم یاهو، جسورانه‌ترین اقدام مایکروسافت در چالش با غلبه شرکت گوگل بر جستجوی آنلاین و بازارهای اگهی است، جمعه اول فوریه (12 بهمن) اعلام شد.

مایکروسافت می‌خواهد از ضعیف‌شدن اخیر یاهو استفاده کند و در  رقابتش با گوگل که احتمالا چشم‌انداز این تکنولوژی را در سال‌های  آینده تعیین می‌کند، قدرتش افزایش دهد.
یاهو در بیانیه‌ای در روز جمعه اعلام کرد، "با دقت و فوریت" این پیشنهاد مایکروسافت را مورد بررسی قرار خواهد داد.

یاهو که سودآوریش به طور مداوم در حال کاهش بوده است، قیمت سهامش در این هفته به پایین‌تر حد در چهار سال اخیر رسید و یک گروه مدیریت جدید در حال تلاش بوده‌اند وضعیت شرکت  ترمیم کنند.

اعلام مایکروسافت قیمت سهام یاهو را در معاملات صبح جمعه 50 درصد بالا برد، و در مقابل قیمت سهام گوگل 8 درصد کاهش یاقت.

اگر این معامله انجام شود، بزرگترین تصاحب انجام‌شده در تاریخ مایکروسافت محسوب می‌شود و خرید 6 میلیارد دلاری شرکت آگهی آنلاین aQuantive را در سال قبل پشت سر خواهد گداشت.

استیو بالمر مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت در کنفرانسی خبری در صبح جمعه در این باره گفت: "ما مدت‌ها در مورد  این تصمیم فکر کرده‌ایم و در مورد انجام آن مصمم هستیم. ما اطمینان داریم که این مسیر درستی برای مایکروسافت و یاهو است."

سال قبل یاهو پیشنها مشابهی را رد کرده بود. مایکروسافت این بار پیشنهاد خود را به طور علنی اعلام می‌کند به این امید که حمایت سهامداران را جلب کند و رد کردن این پیشنهاد را برای هیات مدیره یاهو مشکل‌تر کند. [مایکرو سافت، یاهو را می‌خرد؟]

مایکروسافت آخرین پیشنهاد تصاحب‌ش را در آخر وقت پنج‌شنبه مدت کوتاهی پس از استعفای تری سمل از مقام ریاست شرکت فرستاد. پیشنهاد قبلی مایکروسافت را تری سمل که سال قبل تحت فشار سهامداران ار مقام مدیر اجرایی استعفا داد، کرده بود.

مایکروسافت یاهو را بهترین گزینه برای شکست دادن گوگل می‌بیند که در حال حاضر پیشگامی‌اش بر جستجو و آگهی اینترنتی را تثبیت کرده است و این وضعیت تهدیدی جدی برای  تاثیر مجاب‌کننده مایکروسافت به عنوان بزرگترین سازنده نرم‌افزار بر چگونگی تعامل مردم با کامپیوترها است.

گوگل در حال حاضر حدود 60 درصد بازار جستجوی اینترنتی در آمریکا را تحت کنترل دارد، و علیرغم تلاش‌های یاهو و مایکروسافت که مقام‌های دوم و سوم را در این بازار را دارند، فاصله‌اش را با این رقبا افزوده است.

بر اساس آخرین آمار comScore Media Metrix، مایکروسافت و یاهو بر روی هم 33 درصد بازار جستجوی اینترنتی آمریکا را در دست دارند.

مایکروسافت و یاهو با پیوستن به هم می‌توانند برتری مختصر خود را نسبت به گوگل در فراهم‌اوری ای‌میل‌های رایگان - سرویسی که باعث پیوند بیشتر با کاربران و ایجاد فرصت‌های تبلیغاتی بیشتر می‌شود- را افزایش دهند.

انتظار می‌رود با توجه به اینکه افراد بیشتری به جای تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجله اخبار و سرگرمی‌های‌‌شان را از اینترنت به دست می‌‌‌‌‌آورند، آگهی‌دهندگان در سراسر جهان در طول سه سال آینده میزان هزینه‌کردن خود در اینترنت را دوبرابر کنند.

انتظار بر این است این روند در سال 2010 بازار آگهی آنلاینی در حد 80 میلیارد دلار ایجاد کنند، که دوبرابر تخمین 40 میلیارد دلاری در سال قبل است.

مایکروسافت اعتقاد دارد که علاوه بر اینکه  تصاحب یاهوباعث بالابردن درآمدهای ناشی از آگهی‌های آنلاینش می‌شود، از کاهش تعداد کارکنان و حذف عملیات شبیه به هم می‌توانند سود بیشتری از یاهو ببرد.

مایکروسافت گفته است که پیش‌بینی می‌کند خریدن یاهو برایش 1 میلیارد دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشته باشد.

در حال حاضر روشن نیست که در صورت تصاحب یاهو بوسیله مایکروسافت سرنوشت نشان‌تجاری یاهو چه خواهد شد. مدیران مایکروسافت گفته‌اند به نشان قدرتمند یاهو  احترام می‌گذارند، اما تعهدی به زنده نگهداشتن آن ندارند.

کد خبر 43203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز