مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: انوشه انصاری 18 سپتامبر سفر تاریخی خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز خواهد کرد.

 او نخستین بانوی فضاگرد جهان و نخستین ایرانی است که قدم به فراسوی مدار زمین می‌نهد.

 او به اتفاق دو فضانورد روسی و آمریکایی با کپسول فضایی  سایوز تی‌ام‌ای-9 روسی از پایگاه بایکونور در قزاقستان به فضا سفرمی‌کند.

وی از چند ماه پیش در شهرک فضایی «زویوزدنی» روسیه واقع در حومه مسکو تمرینات ویژه انجام داده است و برای سفر فضایی خود ۲۰میلیون دلار به آژانس فضایی فدرال روسیه پرداخت می‌کند.

 روسیه با داشتن امکانات گسترده فضایی هر از چندگاهی علاقمندان به سفرهای فضایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی واقع در مدار زمین اعزام می‌کند. انصاری قرار است به همراه «میخاییل تیورین» فضانورد روسی و «میگوئل لوپز- الگریا» فضانورد اسپانیایی‌الاصل آمریکایی راهی این ایستگاه فضایی شده و به دنبال آن دو فضانورد حاضر در ایستگاه به زمین بازگردند. گفتنی است که انوشه انصاری 10 روز در فضا حضور داشته و سپس به همراه دو خدمه دیگر به زمین بازخواهد گشت.


انوشه انصاری در پی لغو سفر «دایسوکی انوموتو» بازرگان ژاپنی به فضا به دلیل رد شدن در آزمون‌های پزشکی این امکان را یافت که به عنوان چهارمین گردشگر فضایی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی ‌شود. انصاری پس از آنکه علاقه جدی خود به مأموریت‌های فضایی خصوصی را با مشارکت در جایزه ایکس - پرایز ثابت کرد، از جایزه دیگری برای طراحی و ساخت فضاپیماهای سفر به ماه حمایت و بعد از آن با انتشار خبری هیجان‌انگیز طرح ساخت نخستین بندرگاه‌های فضایی در رأس‌الخیمه امارات را اعلام کرد.

انوشه انصاری که 39 سال سن دارد از حدود 20 سال پیش در آمریکا اقامت داشته و مدیریت یک شرکت بزرگ فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را برعهده دارد.

 در حالی که زمان کمی تا آغاز سفر شما وقت هست، چه کارهای دیگری برای انجام دادن باقی مانده است؟
- من فکر می‌کنم که ما تما می تمرینات را به صورت کامل انجام داده‌ایم و تنها چندین تمرین‌نهایی آن هم برای مرور تمرینات قبل مانده ،به علاوه  کنفرانس‌های خبری و یا جلسات پرسش و پاسخ.

 همسر و خانواده شما چه احساسی درباره سفر شما دارند؟
- همان طور که شما می‌توانید تصور کنید آنها همگی، هیجان زده هستند. آنها می‌دانند که من مدت زمان زیادی است که در انتظار این روز مانده‌ام و هم اکنون که روز وقوع این حادثه نزدیک است خیلی خوشحال هستند.

 آیا در این مدت امکان ملاقات با خانواده‌تان را داشتید؟
- بله چندین دیدار کوتاه مدت، در دوران تمرینات، آنها چندین بار به استارسیتی آمدند و چند بار هم (آخر هفته‌ها) در اروپا یکدیگر را ملاقات کردیم ولی در هر صورت بسیار کم بود به خاطر این که بیش از 15 سال است که از ازدواج ما می‌گذرد و من هر روز تمام 24 ساعت را با همسرم بودم چون ما با هم همکار هستیم و دوری 6 ماهه از او برایم خیلی سخت بود.

چه پروژه‌های کاری را به خاطر انجام آن سفر از دست دادید؟
- من در حال انجام مذاکرات و کارهای گوناگونی بودم. یکی از آنها که بسیار مرا مشغول کرده بود، نحوه سوار کردن تلسکوپ بر روی ایستگاه فضایی بود و من سعی می‌کردم تا برنامه‌ای برای شرکت در یک پروژه شخصی، البته نه برای استفاده شخصی بلکه برای استفاده منجمان آماتور و یا افرادی که مشتاق به نجوم هستند این تلسکوپ را با هزینه خودم بر روی ISS  نصب کنم. ولی متأسفانه این پروژه‌ای بود که حدود یک یا دو سال وقت و با امکانات خاص و هزینه بالا انجام می‌شد و من این فرصت را از دست دادم. امیدوارم که وقتی برگشتم این کار را ادامه دهم.

 از این که آقای انوموو(مسافر ژاپنی) آمادگی برای سفر پیدا نکرد و شما به عنوان فرد جایگزین او انتخاب شدید چه احساسی دارید؟
- بعد از انجام یکی از تمریناتم به اتاقم برگشتم و از اسپیس ادونچر به من تلفن زدند و گفتند که من جزو اصلی خدمه اولین پرواز فضایی هستم. در ابتدا باور نمی‌کردم و فکر می‌کردم که آنها با من شوخی می‌کنند ولی وقتی فهمیدم که واقعیت دارد شوکه شدم و هیجان وجودم را فرا گرفته بود و با یک جیغ بلند اطرافیانم را هم مطلع ساختم.

 آیا شما خود را الگویی برای یک زن ایرانی و یا در کل زنان جهان می‌دانید؟
- در واقع خیلی به این مسأله امیدوارم نه تنها در سفر فضایی بلکه در امور کاری هم چنین بینشی و انتظاری را دارم و تمام کوششم را برای یک الگو بودن انجام می‌دهم. امیدوارم که این کار برای جوانان، زنان، دختران جوان و به ویژه کشورهای خاورمیانه الگویی برای آزادی عمل بیشتر زنان باشد تا این فرصت را به زنان بدهند و آنها هم باور کنند که رویاهایشان به واقعیت خواهد پیوست.

 اولین بار چه زمانی به فضا علاقه‌مند شدید و از چه زمانی متوجه شدید که مسیر زندگی شما به فضا ختم می‌شود؟
- زمان دقیق و خاصی نداشت. از زمانی که یاد دارم علاقه به فضا در قلب من جای داشت و همواره از نگاه به آسمان لذت می‌بردم و دوست داشتم که هر چه بیشتر در مورد آن بدانم. شاید با این علاقه به دنیا آمدم و یا در ژن‌های من هم هست نمی‌دانم. همسر من (حمید انصاری) گاهی اوقات با من شوخی می‌کند و می‌گوید من فکر نکنم که تو برای این سیاره باشی و از سیاره دیگری آمدی و هم اکنون در حال تلاش برای برگشت به زادگاهت هستی.

 اصلی‌ترین چیزی که در این سفر به دنبالش هستید چیست؟
- من به دنبال تجربه هستم ولی یکی از جذاب‌ترین مسائل برای من شناور بودن در فضای تاریک و نگاه کردن به سیاره زیبای زمین از فراز آسمانهاست و این منظره‌ای است که برای من بسیار جذاب است.

 فکر کنم فضانوردان دیگر هم (در باره دیدن زمین از فضا) چنین حسی داشته‌اند  و از آنجا زمین را متزلزل و شکننده دیده‌اند.
- بله این هم قسمتی از تجربه است. من امیدوارم که افراد بیشتر و بیشتر به این تجربه دست پیدا کنند تا بینش تازه‌ای از زندگی به دست بیاورند و بفهمند که چگونه باید زندگی کرد و با محیط زندگی‌شان چگونه برخورد کنند.

من کتاب‌های بسیاری در باره فضا خواندم و با فضانوردان صحبت کرده‌ام و این چیزی بود که در گفتار و نوشتار همه آنها دیده می‌شد. به نظر من اگر همه مردم به فضا سفر کنند و محیط زندگیشان را از نقطه‌ای دیگر در فضا ببینند، زندگی همه بهتر خواهد شد.

 چه فعالیت‌های عملی و آزمایش‌هایی را در طول سفر انجام خواهید داد؟
- کارهای گوناگون و مأموریت‌های  مختلفی هست که برخی از آنها برای آژانس فضایی اروپاست. یکی از آزمایشات نحوه فعالیت میکروبها در فضا و چگونگی انتشار آنهاست به علاوه این مسایل من باید چند برنامه و آزمایش فیزیکی را در آنجا انجام دهم و از آنها فیلم تهیه کنم. اکثر آزمایشات، آزمایش‌هایی هستند که باید در مکانی به دور از جاذبه زمین انجام شود.

 فکر می‌کنید که مسافرت‌های فضایی چه پیشرفتی را برای علم به ارمغان بیاورند؟
- در فضا منابع انرژی بی‌نهایتی وجود دارند که ما می‌توانیم از آنها بهترین استفاده‌ها را برای تکنولوژی‌های  گوناگون استفاده کنیم.

 گسترش تکنولوژی برای مسافرت به مرزهای فضا باید ارتقاء یابد و به نظر من ما باید هم اکنون شروع به تحقیقات گسترده و تسهیل مسافرت‌های فضایی بکنیم ولی همگی می‌دانیم که مسأله‌ای نیست که یک شبه حل شود و شاید نسل‌ها باید روی این پروژه کار کند. من امیدوارم که به این مسأله نگاه و کوشش خاصی شود.

 در وب‌سایت خود اشاره کرده‌اید که هدف شما از این سفر گسترش صلح و درک متقابل میان ملل مختلف است. چگونه چنین سفری قادر به تحقق این اهداف بزرگ خواهد بود؟
- اگر از فضا به زمین نگاه کنید شما هیچ مرزی بین کشورها نمی‌بینید و هیچ تفاوتی هم در نژادهای بشری دیده نمی‌شود و تنها چیزی که می‌بینید فقط یک سیاره است. تنها یک سیاره که همه ما باید از آن حفاظت کنیم.

 تکنولوژی و علم ما هم اکنون در اندازه‌ای نیست که بگوییم ما می توانیم زمین را ترک کنیم و در سیاره‌ای دیگر سکنی گزینیم و هنگامی که از فضا به زمین نگاه کنید به خوبی درک خواهید کرد که ما انسان‌ها باید از محیط‌زیستمان و یا همان سیاره زمین مراقبت کنیم.

 شما واژه جهانگرد فضا را دوست ندارید، پس از چه واژه‌ای برای توصیف خود دوست دارید استفاده شود؟
- من از واژه توریست خوشم نمی‌آید زیرا هنگامی که این واژه به زبان می‌آید تصویر شخصی با یک دوربین که به گردنش آویزان و یک بلیت هم در دستش است و در حال رفتن به فرودگاه است را به ذهن می‌آورد و همگان منتظرند تا این توریست برگردد و عکس‌هایی را که گرفته به دیگران نشان دهند ولی من فکر می‌کنم که یک مسافرت فضایی خیلی بیشتر از چنین اوصافی است.

 من شش ماه برای این مسافرت تمرین کرده‌ام و اگر این سفر بخواهد با یک سفر زمینی مقایسه شود «که نمی‌تواند» شاید نزدیک‌ترین مقایسه با فاتحان قله اورست باشد. منظورم این است که این مسافرت مطالعه، امکانات و آمادگی‌های بسیاری می‌خواهد و به همین دلیل است که واژه توریست فضایی را دوست ندارم.

 شما با این سفر سرانجام به فضا رفتید، هدف بعدی شما چیست؟
- به کارم باز خواهم گشت. ما در حال تأسیس یک شرکت جدید هستیم و همزمان با این مسأله، پروژه‌ای است که سالهاست آن را پیگیری می‌کنیم و هم اکنون زمان شروع تجاری آن محسوب می‌شود و این امر یکی از جذاب‌ترین چیزها در زمان بازگشت من خواهد بود.

منبع: Space.Com

کد خبر 4309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز