زهرا اردشیری - خبرنگار: انگار دیگر عادت کرده‌ایم که هرچند وقت یکبار حوادث ناگوار مدارس فرسوده و ناایمن را تیتر یک رسانه‌ها کنیم و بعد خیلی زود فراموش‌شان کنیم در حالی که در همه جای دنیا پیشگیری از چنین حوادثی حرف اول را می‌زند.

مدرسه

در این گزارش به روایت آمار و ارقام، هم از تعداد دانش‌آموزان منطقه نوشتیم هم مدارس. مدارسی که تازه ساخته شده‌اند و مدارسی که فرسوده‌اند و تهدیدی برای سلامتی فرزندانمان به حساب می‌آید تا شاید تلنگری برای مسئولان باشد.

  •  ۳۶مدرسه خیّرساز  

خیّران مدرسه‌ساز چند سالی است آستین همت بالا زده‌اند و برای ساخت مدرسه در پهنه غرب آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. ۳۶ مدرسه سهم پهنه غرب از تلاش خیّران مدرسه‌ساز است که از سال ۱۳۹۰ تا به حال در مناطق غربی پایتخت ساخته شده است. متأسفانه با اینکه مدرسه‌های منطقه ۲۲ پراکنده هستند و بارها مدیران آموزش و پرورش از خیّران دعوت کرده‌اند تا در این منطقه اقدام به مدرسه‌سازی کنند باز هم کمترین درصد مدرسه‌سازی به منطقه ۲۲ تعلق دارد.  

  • ۶۸ مدرسه بیشتر از ۴۰ سال قدمت دارند

تا چند سال پیش اگر می‌خواستیم معیاری برای مدارس فرسوده در نظر بگیریم مدارس بالای ۲۰ سال که مقاوم‌سازی نشده بودند در فهرست مدارس فرسوده قرار می‌گرفت اما در حال حاضر مدارسی که بیش از ۴۰ سال قدمت دارند به‌عنوان مدارس فرسوده شناخته می‌شوند. با این حساب پهنه غرب ۶۸ مدرسه بالای ۴۰ سال دارد.  

  • ۱۷مدرسه نوساز 

سهم پهنه غرب از مدارس نوساز ناچیز است. با آنکه بارها انجمن‌های دانش‌آموزی و مدیران مناطق اعلام کرده‌اند که به تعداد مدارس بیشتری احتیاج دارند اما آمار مدارس نوساز کمتر از آن چیزی است که انتظارش را داریم. در مجموع ۱۷ نوسازی در پهنه غرب انجام شده که منطقه ۵ بیشترین و منطقه ۲۱ کمترین سهم از نوسازی مدارس را داشته است.  

  •  هر منطقه چند مدرسه

با نگاهی گذرا به وضعیت تراکم مدارس در پهنه غرب متوجه می‌شویم، تعداد مدارس در منطقه وسیع ۲۲ کافی نیست. تعداد مدارس منطقه ۵ هم هرچند در نگاه اول قابل توجه به نظر می‌رسد، اما با توجه به تعداد دانش‌آموزان این منطقه این رقم باید عدد بیشتری را به ما نشان دهد. نکته قابل توجهی که در آمار مدارس پهنه غرب وجود دارد این است که تعداد مدارس غیردولتی کم نیست و در منطقه‌های ۲۲و ۵ از مدارس دولتی هم بیشتر است.  

  • ۱۳۴ مدرسه کم داریم 

با نگاهی به آمار و ارقام متوجه می‌شویم وضعیت مدرسه‌ها در پهنه غرب نابسامان است. با توجه به تعداد دانش‌آموزان مدارس کم و تعداد زیادی از آنها فرسوده است. مسئولان آموزش و پرورش مناطق ۹ و ۵ در مصاحبه با همشهری محله اعلام کردند به ۱۳۴ مدرسه جدید نیاز دارند که بیشتر آنها باید در منطقه ۲۲ ساخته شود.  

  •  فقط ۱۶ مدرسه ایمن است 

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران زنگ خطر مدارس خطرآفرین را به صدا در آورده است. طبق بررسی هایی که توسط این سازمان، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به صورت تصادفی از ۱۸۴ مدرسه پهنه غرب تهیه شده است، ۵۹ مدرسه در وضعیت قرمز است. در این لیست، ایمنی مدارس با رنگ قرمز، سبز و زرد سنجیده شده است.  

  •  ۹ مدرسه مقاوم‌سازی شده‌ است 

طرح مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی مدارس از سال ۱۳۸۵ در کشور شروع شده و تهران به لحاظ برخورداری از سرانه فضای آموزشی، از میانگین کشوری که ۵/۱۸ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است، پایین‌تر است و جزو نیازمندترین استان‌ها برای توسعه فضاهای آموزشی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده و نیازمند جزو اولویت‌های شهر تهران است. متأسفانه در منطقه ۲۱ هیچ مدرسه‌ای مقاوم‌سازی نشده و از مجموع ۶۵۱مدرسه پهنه غرب تنها ۹ مدرسه مقاوم‌سازی شده‌اند.  

  •  مدارس دو شیفته با کلاس‌های ۴۵ نفره 

۱۷۰ هزار و ۱۴۱ دانش‌آموز در مدارس پهنه غرب تحصیل می‌کنند. بیشترین آمار دانش‌آموزی مربوط به منطقه ۵ است و بعد از آن منطقه ۲۲ بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد دانش‌آموزان منطقه ۲۲ به ۳۵ هزار نفر برسد. این در حالی است که زیرساخت‌های آموزشی در این منطقه انجام نشده و دانش‌آموزان منطقه ۲۲ مدرسه ندارند و به مدارس مناطق همجوار می‌روند. بد نیست بدانید دو منطقه ۵ و ۲۲ زیر نظر یک آموزش و پرورش اداره می‌شوند و در این پهنه آموزشی اکثر مدارس به‌صورت دو شیفته با کلاس‌های ۴۵ نفره اداره می‌شود.  

  • منطقه ۵ 

۱۷ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کنـــد بالاست.
۴ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کند پایین است.
۳۹ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کند متوسط است.

  •  منطقه ۹ 

۹ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کنـــد بالاست.
۹ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کند پایین است.
۲۴ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کند متوسط است.

  •  منطقه ۲۱ 

۲۰ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کنـــد بالاست.
۱ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کند پایین است.
۲۲ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کند متوسط است.

  •  منطقه ۲۲ 

۱۲ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کنـــد بالاست.
۲ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کند پایین است.
۲۵ میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می‌کند متوسط است.

کد خبر 430141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha