علی احمدوند-خبرنگار:اگر تعدادی جوان را در بوستان‌ها و زمین‌های ورزشی دیدید که به راحتی از دیوار بالا می‌روند و روی هوا چرخ می‌زنند یا اینکه بالای یک دیوار با عرض چند سانتیمتر روی دست‌هایشان ایستاده‌اند تعجب نکنید آنها پارکورکار هستند.

امپراطوری پارکوربازها

ورزشی نوین که طرفدارانش روز به روز بیشتر می‌شود. سر و کله پارکورکارها نخستین بار در اکباتان پیدا شد. محله پر هیجانی که به گرافیتی‌ها و جوان‌های پر شورش معروف است. در این گزارش به پاتوق پارکورکارها در اکباتان می‌رویم. باشگاه آنها مثل ورزششان کمی متفاوت است. یک باشگاه رو باز با زمین خاکی‌ای که با چند لاستیک و تعدادی مانع طراحی شده است. 

  •  اکباتان؛ نقطه آغاز

زیر برج‌های اکباتان، انتهای یک زمین بدون استفاده که نخاله‌های ساختمانی را خالی می‌کنند، یک باشگاه ورزشی وجود دارد. وارد باشگاه که می‌شوید انگار پا در دنیای متفاوتی گذاشته‌اید. جوان‌هایی که روی هوا چرخ می‌خورند، از مانع‌ها می‌پرند و روی دست‌هایشان فرود می‌آیند. با هر پرش آنها دل ما که تازه وارد هستیم می‌ریزد. خیال می‌کنیم هر لحظه ممکن است دست و پای‌شان بشکند. اما هر بار مسلط‌تر کار خودشان را انجام می‌دهند.

اسم گروه آنها «اکباتان پارکور» و سرگروهشان «نادر عسگری» جوانی ۲۶ ساله است. او جزو نخستین کسانی است که عکس‌ها و فیلم‌های او در حال پارکورکاری منتشر شد. علاقه او به این ورزش آنقدر جدی بود که برای گرفتن مدرک بین‌المللی به مسابقات خارج از کشور رفت و مدرک مربیگری این رشته را دریافت کرد.» عسگری خودش دراین‌باره می‌گوید: «اکباتان پارکور گروهی ورزشی است که در زمینه ورزش پارکور به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

هدف این گروه رشد و گسترش هرچه بیشتر این ورزش و به اشتراک‌گذاری حس هیجان آن، با تمامی علاقه‌مندان این رشته است. اکباتان پارکور از سال ۱۳۸۵ رسماً شروع به فعالیت کرده و به‌عنوان یکی از نخستین و بزرگ‌ترین گروه‌های پارکور ایران شناخته شده است. این گروه که در سال ۱۳۸۴ ورزش پارکور را شروع کردند، از طریق کلیپ‌ها و فیلم‌ها و مستندهای خارجی با پارکور آشنا شدند.»

  • ما ورزشکاریم 

عسگری و گروه او تا به حال کارهای زیادی برای پیشرفت این رشته انجام داده‌اند. او می‌گوید: «در این مدت پیشرفت‌های چشمگیری را در پارکور ایران شاهد بوده‌ایم. تیم اکباتان پارکور به وسیله ساخت کلیپ، برگزار کردن فستیوال‌های پارکور، ساخت مستندهای مختلف، پرورش هنرجو در باشگاه، تربیت مربی، اجرای برنامه در فضای آزاد و در صدا و سیما، بدل‌کاری در فیلم‌های داخل و خارج از کشور و ساخت کلیپ‌های آموزشی موفق به این کار شد.» در ابتدا نگاه عده‌ای به پارکورکارها همراه با بدبینی بود.

افرادی که خیال می‌کردند این جوان‌ها حالت عادی ندارند تعدادشان کم نبود. اما این طرز تفکر اصلاً نتوانست جلو پیشرفت آنها را بگیرد، حتی خانواده‌هایشان هم از حمایت این جوان‌ها دست نکشیدند. عسگری می‌گوید: «در سال‌های اولیه حرف و حدیث‌ها در مورد رشته ما زیاد بود. گاهی به خودمان می‌گفتند، حتماً مواد محرک استفاده می‌کنید که این‌طور از در و دیوار بالا می‌روید، اما ما توانستیم نشان بدهیم که تعدادی ورزشکار هستیم و قدرت بدنی و ذهنی‌مان را به رخ می‌کشیم. البته خیلی جالب است بدانید ‌درصد مصدومیت در رشته ما، اگر اصولی آموزش داده شده باشد، خیلی کم است. خانواده‌هایمان اوایل نگران بودند که فقط دچار حادثه شویم وگرنه به شایعاتی مثل جو ناسالم گروه‌های پارکورکار توجهی نداشتند.» 

  • این گروه ۱۰۰ نفره

در حال حاضر همه پایتخت‌نشین‌ها پذیرفته‌اند که امپراطوری پارکورکارها در اکباتان است. حالا از سراسر تهران برای یادگیری و آموزش یا شرکت در برنامه‌های ورزشی پارکورکارها به اکباتان می‌آیند. اکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر در گروه «اکباتان پارکور» فعالیت می‌کنند. هسته اولیه این گروه ۱۵ نفر است که ۵ نفر آنها مربی این رشته شده‌اند. اعضای این گروه روز به روز بیشتر می‌شوند و خانواده‌هایی که با رضایت فرزندانشان را به پارکور می‌فرستند هم زیاد شده‌اند. 

عسگری می‌گوید: «اوایل گرایش جوان‌ها به پارکور فقط در اکباتان زیاد بود اما حالا از کل تهران شاگرد دارم. جالب است بدانید پدر و پسرهایی با هم برای ثبت‌نام می‌آیند.» عسگری می‌گوید: «این ورزش سن و سال و محدودیت ندارد. ورزشکار ۴۰ ساله هم داشته‌ایم. اما برای شروع حرفه‌ای این ورزش بهترین سن ۱۶ سال است. اما در هر سن و سالی که هستید می‌توانید پارکور را شروع کنید. به شرطی که زیر نظر مربی باشید و اصولی آموزش ببینید.»

کد خبر 430124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha