پسر جوان دورخیز می‌کند و از روی سکوی مترو می‌پرد. چرخی روی هوا می‌زند، از روی ریل‌ها رد می‌شود و در سمت مقابل پایین می‌آید. فیلم بعدی، جوان دیگری را نشان می‌دهد که از پل عابر پیاده روی سقف اتوبوس می‌پرد. در فیلم دیگری هم یک جوان روی تیرهای باریک بالایی پل عابر پشتک می‌زند.

پارکور

همشهری-محمد سرابی: فیلم‌های کوتاه زیادی در فضای مجازی پیدا می‌شود که همه همین حرکت‌ها را نشان می‌دهند. ورزشی به نام «پارکور» که شامل پرش‌های بلند و بالارفتن و پایین جهیدن از ساختمان‌ها، پل‌ها، دیوارها و دیگر نقاط شهر است و در گروه ورزش‌های «خیابانی» قرار می‌گیرد. اما آیا انجام حرکت‌های ورزشی در فضای عمومی پرتنشی مانند بزرگراه یا مترو، باعث ایجاد خطر برای شهروندان یا به هم زدن نظم ترافیک نمی‌کند؟

رقابت فیلم‌ها

پارکوربازها از حرکات خود فیلمبرداری و آن را منتشر می‌کنند؛ زیرا رقابت اصلی اینجا در جریان است. وقتی مسابقات منظمی وجود ندارد، پارکوربازها در فضای مجازی با هم رقابت می‌کنند تا سخت‌ترین و شجاعانه‌ترین حرکات را نشان دهند. اصولا این ورزش «باشگاهی» نیست و در فضای عمومی اجرا می‌شود. حمیدرضا زمانی، مربی پارکور به همشهری می‌گوید: «ما انجام حرکتی مانند پریدن از روی ریل‌های مترو را تأیید نمی‌کنیم، اما آیا فضای ورزشی مناسب برای علاقه‌مندان به پارکور وجود دارد؟ خیلی اوقات زمانی که در پارک‌ها تمرین می‌کنیم با برخورد نامناسب روبه‌رو می‌شویم. ایرانی‌ها بارها در رقابت‌های بین‌المللی رتبه‌های برتر را به‌دست آورده‌اند. بعضی از این مسابقات آنلاین هستند و داوران فیلم‌های ارسالی را بازبینی می‌کنند؛ تا جایی که جایزه و لوح تقدیر دریافت کرده‌اند. برای تمرین کردن در فضای شهر دچار مشکل هستیم. شهر تهران به این بزرگی باشگاه‌ محیط باز کافی ندارد تا بتوان مسابقات را در آن اجرا کرد.» خطرناک‌ترین حرکت‌های پارکور به جوانان روسیه اختصاص دارد. کلیپ پریدن از روی پل عابر پیاده روی سقف اتوبوس هم در رقابت با آنها ساخته شده بود که در فضای مجازی شهرت پیدا کرد. زمانی می‌گوید: «اگر قانونی برای ممنوعیت پارکور وجود داشته باشد باید آن را رعایت کرد، ولی قانونی در این‌باره وجود ندارد.»

اولویت: ایمنی و جان مسافران

 پس از انتشار فیلم پرش یک نوجوان در ایستگاه مترو با این شرکت تماس گرفتیم و مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه پیامی را برای روزنامه همشهری ارسال کرد. «استفاده از اسکیت و انجام حرکات پارکور در مترو از این‌ جهت حساسیت ایجاد می‌کند که ممکن است موجب حادثه شود و ایمنی و حتی جان مسافران و شهروندان را به خطر بیندازد؛ ضمن آنکه انجام چنین حرکاتی در فضای بسته و پرتردد مترو و هنگام حرکت قطارها، پله‌برقی‌ها و رفت‌وآمد مسافران، می‌تواند برای خود شخص نیز خطرناک باشد. از تمامی مسافران به‌خصوص نوجوانان و جوانان می‌خواهیم که با رعایت اصول تردد ایمن در مترو و پرهیز از رفتارهای پرخطر، در خدمت‌رسانی بهتر، همیار ما باشند.»

حمایت از پارکوربازها

علیرضا نادعلی. سخنگوی شورای شهر در این باره می گوید: اگر پارکور یا هر ورزش دیگری که مورد اقبال نسل جوان و نوجوان است به شکلی در راستای ورزش‌های عمومی و تخصصی قرار بگیرد، ما این قابلیت را داریم که در مجموعه شهرداری تهران از آن حمایت کنیم و هماهنگی‌های لازم برای فراهم کردن فضای مناسب و همکاری دیگر دستگاه‌ها را انجام دهیم.

به دنبال مسابقات پارکور

حسین اوجاقی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران هم گفت: شهرداری از سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف در ورزش‌های مردمی حمایت می‌کند. پارکور هم به عنوان ورزش مورد توجه جوانان قراردار و درمحله‌هایی مانند شهرک اکباتان انجام می‌شود. در این زمینه قبلا با صدا و سیما گفت و گو هایی انجام شده بود تا رویدادها و مسابقات آن در فضای مناسب برگزار شود و همچنان پیگیر آن هستیم.

کد خبر 799887
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha