محله حصار بوعلی صرفاً با بافت سنتی و قدیمی‌اش می‌تواند یکی از محله‌های دیدنی تهران باشد،

محله حصار بوعلی

چه برسد به اینکه این محله جاذبه‌های بسیاری از جمله تکیه حصار بوعلی، فرهنگسرای نیاوران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و کتابخانه آیت‌الله حکیم را نیز در خود جا داده است. اما با این حال شهرداری ناحیه یک منطقه یک قصد دارد برای زیباتر کردن چهره این محله از همه امکانات موجود، استفاده و تفرجگاه‌های کوچک و بزرگی را برای ساکنان این محدوده از شهر و دیگر شهروندان تهرانی ایجاد کند. یکی از این پاتوق‌های محلی، کوچه آشتی‌کنان است؛

کوچه‌ای که به تازگی با الگوبرداری از کوچه‌های آشتی‌کنان یزد با طاق‌های ضربی، آینه‌کاری و کاشیکاری‌های زیبا و آجرهای عمارت‌های قدیمی محله ساخته شده است. این‌طور که «علیرضا فدوی» شهردار ناحیه یک می‌گوید این محدوده از محله حصار بوعلی جزو نقاط بی‌دفاع شهری محله به حساب می‌آمد و معتادان از آن برای استعمال موادمخدر استفاده می‌کردند. اما با این کار و در ادامه ساخت یک باغ ایرانی در کنار کوچه آشتی‌کنان به‌زودی این محدوده به یک پاتوق محلی زیبا تبدیل می‌شود.  

طرح دیگر شهرداری ناحیه یک برای محله حصار بوعلی ایجاد کوچه دوستی ایران و ایتالیاست. فدوی در این‌باره می‌گوید: «ضلع غرب کوچه گل یخ سفارت ایتالیا و ضلع شرق آن خاک ایران است. ما قصد داریم با استفاده از این موضوع طرح کوچه دوستی ایران و ایتالیا را کلید بزنیم و از این کوچه یک گذر مثل خیابان سی‌تیر بسازیم. قرار است این کوچه محلی برای زندگی شبانه اهالی محله حصار بوعلی و دیگر شهروندان تهرانی باشد و مردم در آن بتوانند با فرهنگ، پوشش و خوراکی‌های کشور ایتالیا آشنا شوند.»

کوچه منحصربه‌فرد دیگری که قرار است در نزدیکی ساختمان سرای محله و ساختمان شهرداری منطقه یک ایجاد شود کوچه مشاهیر است. در این کوچه عکس ۷شاعر ایرانی با اشعار آموزنده‌شان روی دیوار خواهد آمد تا به این‌ترتیب ارزش‌هایی که در اشعار شاعران بزرگ ایرانی تبلور داشته احیا شوند. این‌طور که در طرح‌های جدید محله حصار بوعلی مشخص است تمامی این برنامه‌ها حول محور «آشتی» می‌چرخد و با کلیدواژه آشتی سعی دارد تعامل شهروندان را با همسایه‌ها و هم‌محله‌ای‌ها، طبیعت و آموزه‌های ملی و مذهبی بیشتر از پیش کند.  

کد خبر 429116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha