دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

هادی زبده - شهردار منطقه۱۶:

منطقه  16 شهردار

درباره وقوع حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی از جمله زلزله و آثار مخرب آن در زندگی مردم حرف و سخن فراوان گفته شده،  اما درچنین شرایطی که هنوز بخش زیادی از مساحت محله‌های شهرمان به‌ویژه مناطق جنوب شهر در بافت فرسوده و ناپایدار قرارگرفته، باید با جدیت به دنبال راه عملی و حل اساسی در زمینه تسریع در نوسازی بافت فرسوده محله‌ها و اسکان خانواده‌ها در خانه‌های ایمن و بادوام باشیم. مدیریت شهری برحسب وظایف ذاتی خود تسهیلات و امتیازهایی برای مالکان خانه‌های فرسوده در نظر گرفته تا بیش از گذشته به نوسازی خانه‌های سست تشویق شوند؛

از جمله تراکم تشویقی، معافیت در پرداخت عوارض و... اما با همه تلاش‌های کارشناسان و مدیران شهری در این سال‌ها، متأسفانه نتیجه مطلوب به دست نیامده و همچنان شاهد حرکت آرام و به اصطلاح «لاک‌پشتی» در احیا و بازسازی بافت فرسوده محله‌ها هستیم. ناگفته نماند از سوی دیگر مدیریت شهری بر این باور است که درانجام هر طرح و برنامه کوچک و بزرگ در شهر و محله‌ها باید از توان و پتانسیل شهروندان و اقشار مختلف جامعه بهره ‌برد.

حتی در زمینه اجرای طرح بزرگ و پراهمیتی مثل نوسازی بافت فرسوده که با جان خانواده‌ها درارتباط است. در این‌باره توجه به چند موضوع می‌تواند راهگشا باشد.  برای رسیدن به این مقصود باید با هم و در کنار هم برای رسیدن به یک هدف واحد؛ یعنی شهر و محله‌ای ایمن و قابل سکونت، این راه را طی کنیم. نباید فرصت و زمان را از دست بدهیم، چراکه در این صورت مسیر طولانی‌تر خواهد شد و اگر در این بین حادثه و اتفاق غیرمنتظره‌ای مثل زلزله رخ دهد که منجر به خسارت‌های جانی و مالی شود، تأسف و افسوس خوردن فایده‌ای ندارد.  

در بررسی‌ها و آموزش چهره به چهره شهروندان در محله‌های مختلف منطقه۱۶ درباره اهمیت نوسازی، آشنایی با بسته‌های تشویقی و... دلایل مختلفی درباره چرایی عدم توفیق صددرصدی طرح نوسازی بافت فرسوده به دست آمده که بخشی از این مسائل مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و بخش دیگر آنکه به عقیده من که اهمیت بیشتری دارد، به سبک و شیوه زندگی و مسائل فرهنگی و اجتماعی شهروندان برمی‌گردد، مثل تمایل به زندگی در خانه‌های ویلایی و پرهیز از زندگی اشتراکی در ساختمان‌های چند طبقه.

بخش دیگر مشکلات شهرداری در نوسازی بافت فرسوده، به املاک ورثه‌ای و اجاره‌ای معطوف می‌شود. خانه‌های فرسوده و ناایمنی که به بهای پایین به اجاره خانواده‌های کم‌بضاعت درآمده‌اند و به همین دلیل برای مالکان بهره ‌و سود اقتصادی دارند. بنابراین برای نوسازی املاک فرسوده خود رغبت پیدا نمی‌کنند.  نتیجه اینکه باید موانع ‌ریز و درشت اجتماعی و فرهنگی را در کنار مسائل مادی و اقتصادی در مقیاس محله، خیابان و کوچه به‌صورت پلاک به پلاک و خانه به خانه مورد تجزیه و تحلیل و بررسی کارشناسی قرار دهیم و با توجه به شرایط و دغدغه‌های مردم، برای حل هریک از آنها طرح و ایده پیشنهاد دهیم.  

کد خبر 429215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha