هنگامه حسنوند - خبرنگار: محله چیتگر یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت است.

چيتگر

امکانات تفریحی و تجاری مجتمع تفریحی دریاچه چیتگر روزانه هزاران نفر را به این محله می‌کشاند. اسکله قایقرانی، پارک آبی، باشگاه ورزش‌های آبی و شهربازی از جاذبه‌های گردشگری محله چیتگر است. شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که چیتگرنشین‌ها از خوش اقبال‌ترین ساکنان پایتخت هستند که در انبوهی از ناز و نعمت و امکانات غرق شده‌اند، اما گویا آواز دهل از دور خوش است. اگر پای صحبت و درددل اهالی محله بنشینید، متوجه می‌شوید که اغلب آنها از اینکه محل زندگی‌شان به پاتوق شبانه تهرانی‌ها تبدیل شده رضایت ندارند.

انگار دریاچه خطی فرضی‌ای است که محله را به دو دنیای متفاوت از هم تقسیم می‌کند. سراغ شورایار محله چیتگر می‌رویم. «صالح غلامی» درباره مشکلات این محله می‌گوید: «امکانات تفریحی این منطقه بیشتر از آنکه برای ما منفعت داشته باشد به نفع دیگر مناطق تهران است. سهم اهالی این منطقه روزهای تعطیل پر ترافیک و سروصدا زیاد است.»

بین اهالی چیتگر کسانی هستند که در برج‌های بسیار لاکچری زندگی می‌کنند و درآمد بسیار خوبی دارند اما بیشتر اهالی برج‌نشین چیتگر توان مالی استفاده از خدمات تفریحی آن را ندارند و از نظر روانی آسیب می‌بینند. مثلاً هزینه خوردن یک شام در یکی از رستوران‌های دریاچه برای یک خانواده چهار نفری نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان است. یا اینکه در پاساژ باملند قیمت یک شلوار جین به اندازه حقوق یک ماه کارمندان است. از طرفی امنیت محله با توجه به رفت و آمدهای بسیار زیاد پایین آمده است. این همه امکانات تنها ضررش برای اهالی محله است.» 

  •  آپارتمان‌های بدون شبکه فاضلاب 

برای اینکه متوجه شویم امکانات رفاهی این منطقه در قیمت مسکن تأثیری گذاشته، به سراغ یکی از مشاورین املاک محله می‌رویم. «‌سیدهاشم موسوی» در رابطه با قیمت املاک این محله می‌گوید: «یکی از خصوصیات متفاوت محله چیتگر تفاوت قیمت املاک است. مثلاً در منطقه‌های ۱و ۲ قیمت بیشتر خانه‌ها بسیار بالاست یا در منطقه‌های ۱۹ یا ۱۸ مسکن نرخ مشخصی دارد اما تفاوت قیمت در این محله بسیار عجیب و غریب است. مثلاً آپارتمان‌های متری ۲۰ میلیون و پنت‌هاوس‌های فوق لاکچری با دید دریاچه با قیمت‌های سرسام‌آور تا آپارتمان‌های ارزان‌قیمت که حتی شبکه فاضلاب هم ندارند در اینجا وجود دارد.» 

  •  کاسب‌ها راضی، مردم ناراضی 

وقتی محله‌ای به سمت تجاری شدن می‌رود، قطعاً کار و کاسبی‌های محلی آنجا هم رونق می‌گیرد. محله چیتگر هم از این قاعده مستثنا نیست. بیشتر مغازه‌های این محله به سمت مدرن شدن رفته‌اند. «سهیل کاظمی» از کاسبان جوان محله می‌گوید: «تجاری شدن محله در کار و کاسبی‌های محلی هم تأثیر گذاشته. حتی یک سوپرمارکت محلی هم از اینکه این منطقه گردشگری شده نفع می‌برد. اما تعداد کاسبان محلی محدود است. اهالی برج‌نشین چیتگر بیشتر کارمند هستند و تعداد کسانی که در محل زندگی‌شان شاغل هستند بسیار کم است.» 

کد خبر 429329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha