چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

زندگی پرهیاهو و پرمشغله امروزی در شهرها باعث شده تا مسئولان شهری اقدام به ساخت گذرگاه، پیاده‌راه‌ یا مکان‌هایی سرسبز، اما کوچک در دل محله‌ها کنند که از آن به‌عنوان «پاتوق محله» یاد می‌شود.

پاتوق

همشهری آنلاین _ نصیبه سجادی: این پاتوق‌ها در منطقه ۱۹ هم وجود دارد که محلی برای گردهم آمدن شهروندان است. ساکنان منطقه در پاتوق‌های محله شهروند، دادگر، بنفشه، معلم، سعدی، شهید مطهری، مهران، دولتخواه و... دور هم جمع می‌شوند و به این‌ترتیب، بستری برای توسعه تعاملات اجتماعی و حسن همجواری شهروندان به وجود می‌آید. در فرهنگ معین «پاتوق» یا «پاتوغ» به جایی گفته شده که محل گرد آمدن مردم و محل اجتماع لوطیان است.

این پاتوق‌ها در قدیم هم وجود داشته‌اند. نمونه‌اش گردهم آمدن مردم در قهوه‌خانه‌ها به‌خصوص میدان‌های شهر، محله‌ها و روستاها بوده، اما مدیریت شهری از فضاهای کم‌مساحت و بی‌استفاده‌ای که ممکن است به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شود، برای ساخت پاتوق محله استفاده کرده است.

به‌عنوان مثال اگر ۲۰۰ مترمربع زمین خاکی یا مخروبه‌ای در یک محله وجود داشته که محل گردهم آمدن معتادان و کارتن‌خواب‌ها بوده است، به محلی سرسبز تبدیل و با نصب وسایل ورزشی، آلاچیق، نیمکت و...، جایی برای استراحت اهالی و محلی برای گفت‌وگوی آنها تبدیل شده است. در حقیقت، اگر سال‌ها قبل ساکنان منطقه ۱۹ در کوچه‌ها و مقابل خانه‌ها می‌نشستند و با همسایگان به صحبت می‌پرداختند، اینک به پاتوق‌های محله می‌آیند و ضمن آگاهی از
حال و روز همدیگر، برای حل مشکلات محل سکونت خود چاره‌جویی می‌کنند.

قبل از شیوع ویروس کرونا، پاتوق‌های محله مملو از جمعیت به‌خصوص بانوان خانه‌دار و سالمندان بود، اما اینک در چنین محیط‌هایی کمتر کسی حضور دارد. بیشتر اهالی در خانه‌ها حضور دارند و امیدشان از بین رفتن سریع ویروس کرونا و جمع شدن دوباره در این پاتوق‌هاست، گرچه می‌دانند و خبر دارند که دیگر عده‌ای از همسایه‌های آنها در این پاتوق حضور نخواهند داشت و فقط یاد و نام‌شان در دل اهالی زنده خواهد ماند.

کد خبر 596286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha