دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت هند از ابرستاره‌های سینمای هند مانند شاهرخ ‌خان و آمیتا باچان خواست تا از سیگار کشیدن در منظر عموم خودداری کنند تا به سرمشقی بد بدل نشوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آنبومانی رامادوس در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: " می‌خواهم درخواست بکنم از شاهرخ خان، آمیتا باچان و همه شخصیت‌های سینمایی دیگر. کودکان از کار شما آسیب می‌بینند."

رامادوس که پیکاری را برای ممنوعیت سیگار کشیدن در سینما آغاز کرده است، یکش‌نبه 27 ژانویه (7 بهمن) گفت: "من در مورد افزایش هشدار دهنده اعتیاد به سیگار در میان جوانان بسیار نگران هستم."

او گفت تقاضای او نه تنها پایان یافتن سیگارکشیدن در مکان‌های عمومی بلکه سیگارنکشیدن در فیلم‌های سینمایی است.

وزیر بهداشت هند گفت: "باید به سیگار کشیدن در صحنه‌های فیلم‌ها خاتمه داد، چرا که آماری که ما داریم نشان می‌‌دهد 52 درصد کودکان اولین پک‌شان به سیگار را به خاطر چهره‌های مشهور سینمایی زده‌اند."

روزانه دست کم  2200 نفر در هند- که با 1.1 میلیارد نفر جمعیت بزرگترین شمار سینماروها در جهان را دارد- به علت بیماری‌های مربوط به دخانیات می‌میرند.

هم باچان و هم شاهرخ‌خان - محبوب‌ترین هنرپیشه فعلی بالیوود در حال حاض ر- در موارد مختلف به خاطر روشن کردن سیگار در مکان‌های عمومی که ناقض قانون ممنوع کننده سال 2004 است، بوسیله گروه‌های ضدسیگار مورد بازخواست قرار گرفته‌اند.

"سازمان ملی ریشه‌کنی دخانیات" در اکتبر گذشته یک اخطار قانونی برای شاهرخ‌خان 42 ساله فرستاد و از او خواست توضیح دهد که چرا در یک مسابقه کریکت و در یک کنفرانس رسانه‌ای سیگار ‌‌کشیده است.

آمیتا باچان، ابرستاره کهنه‌کار سینمای هند، نیز محبور شد به خاطر ظاهر شدن با سیگار برگ در پوسترهای فیلم معذرت‌خواهی کند.

دولت هند در سال 2004 در تلاش برای کاهش مر‌گ و میر فزاینده ناشی از دخانیان علاوه بر غیرقانونی اعلام کردن سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی، تبلیغات برای فراورده‌ای دخانی را هم ممنوع کرد.

کد خبر 42893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز