همشهری آنلاین: باد برای باراک اوباما در جهت موافق می‌وزد به طوری که این نامزد سیاه‌پوست از جبهه دموکرات‌ها برای رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا در پیش‌انتخابات در کارولینای جنوبی پیروزی ممتازی را کسب کرد.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، اوباما در حالی توانست 55 درصد آرا را کسب کند که هیلاری کلینتون، مهم‌ترین رقیبش فقط 27 درصد آرا را به خود اختصاص داد. [تشدید رقابت‌های اوباما و کلینتون]

با این حال کارشناسان عقیده دارند هنوز مشخص نیست نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه کسی باشد. [آخرین تحولات در جبهه دموکرات‌ها]

تصمیم نهایی در این باره پنجم فوریه (16 بهمن) اتخاذ می‌شود. در آن روز که به سه‌شنبه بزرگ مشهور است، به طور همزمان در 22 ایالت پیش انتخابات برگزار می‌شود. [تقویم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا]

معیار نژاد
در همین حال گفته می‌شود با پیروزی اوباما، سناتور سیاه پوست ایلینویز در این دوره پیش انتخابات «معیار نژاد» عملاً در متن رقابت‌های این دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار گرفته است.

نتایج نظرسنجی که از مردم هنگام خروج از حوزه‌های رای گیری انجام شد، حاکی است: اوباما در کارولینای جنوبی موفق به جلب حمایت اکثر رای دهندگان سیاه پوست این ایالت شده است و 81 درصد رای دهندگان سیاه پوست به وی و تنها 17 درصد آنها به کلینتون رای دادند.

در همین حال این سناتور در جلب آرای سفید پوستان ایالت کارولینای جنوبی نیز موفق بود و 24 درصد آرای سفیدپوستان را از آن خود کرد. این آرا با این حال از آرای جان ادواردز که کارولینای جنوبی زادگاهش است و 39 درصد آرای این دسته جمعیت را به دست آورد و هیلاری کلینتون که 36 درصد آرای سفیدپوستان را به دست آورد کمتر است.

حدود 30 درصد ساکنان کارولینای جنوبی و نزدیک به 55 درصد رای دهندگان دموکرات این ایالت سیاه‌پوست هستند.

اوباما خودش در پایان انتخابات مقدماتی در کارولینای جنوبی گفت: ما ائتلافی متنوع و رنگارنگ از آمریکایی‌ها را از تمام مردم تشکیل خواهیم داد که تا کنون سابقه نداشته است. در این ائتلاف جوان و پیر، غنی و فقیر، سیاه و سفید و نژادهای آمریکای لاتین، آسیایی و سرخپوست وجود دارند.

البته نباید از یاد برد که سفید پوستان کارولینای جنوبی که ایالتی بسیار محافظه‌کار محسوب می‌شوند عموما به نامزدهای جمهوری‌خواه رای می‌دهند و 96 درصد 445 هزار رای دهنده‌ای که نوزدهم ژانویه در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در این ایالت شرکت کردند، سفیدپوست بودند.

اوباما که پس از دو شکست پیاپی در ایالت‌های نیوهمپشایر در شمال شرقی و نوادا در غرب آمریکا در انتخابات کارولینای جنوبی پیروز میدان شده است، پیش از برگزاری انتخابات مستقیما از رای‌دهندگان سیاه‌پوست کمک خواست و بارها در سخنانش به مارتین لوتر کینگ اشاره کرد.

اوباما تا قبل از پیش انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی می‌کوشید از رنگ پوستش در انتخابات استفاده نکند و شعار و آرمانش آشتی آمریکایی‌ها با خودشان بدون توجه به جناح‌بندی‌های افراطی و سیاسی بود.

سناتور سیاه پوست ایلینویز در نظر دارد امروز (یکشنبه 7 بهمن) در دو ایالت جنوبی دیگر آمریکا یعنی جورجیا و آلاباما که هر دو جامعه سیاه‌پوست بزرگی دارند، تبلیغات گسترده‌ای انجام دهد. مردم این دو ایالت از جمله ایالاتی هستند که پنجم فوریه به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

البته این سیاست باراک اوباما چندان هم بی‌خطر نیست. به اعتقاد کارشناسان، اگر او قصدش پیروزی در میان نامزدهای دموکرات و در نهایت انتخابات  ماه نوامبر باشد، نباید خود را تنها یک نامزد سیاه‌پوست معرفی کند. [انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مسایل سیاست خارجی]

بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا اوایل هفته با تاکید بر این که همسرش هیلاری به خاطر وجود سیاه‌پوستانی که به اوباما رای خواهند داد هیچ بختی برای پیروزی در کارولینای جنوبی ندارد، موضوعی به این حساسی را ناگهانی و بسیار صریح پیش کشیده بود.

واکنش اوباما
اوباما پیروزی خود را در کارولینای جنوبی پاسخ به افرادی دانست که درباره تکرار شدن پیروزی وی در آیوا تردید داشتند.

این نامزد سیاه پوست انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا که پس از پیروزی در پیش انتخابات ایالت کارولینای جنوبی آمریکا در جمع هوادارانش سخنرانی می‌کرد، ابتدا از مردم کارولینای جنوبی به علت رای دادن تشکر کرد و گفت: بیش از دو هفته پیش مردم آیوا با رای دادن خود اعلام کرده بودند که زمان تغییر فرا رسیده است، اما عده‌ای که درباره اشتیاق این کشور به تغییر، تردید داشتند، می‌گفتند انتخاباتی مشابه انتخابات در آیوا دیگر تکرار نخواهد شد، اما مردم کارولینای جنوبی پاسخ متفاوتی به این افراد دادند. [آشنایی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا]

کد خبر 42726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز