رضا نیک نام - خبرنگار: مسئولان کارخانه روغن‌نباتی قو چندبار به شهرداری منطقه مراجعه کرده‌اند تا تکلیف کاربری زمین کارخانه روشن شود، اما آنچه پیداست این دیدارها تاکنون نتیجه‌ای به دنبال نداشته و این موضوع همچنان مسکوت باقی مانده است.

كارخانه روغن نباتي

برای آگاهی از چرایی این مسئله با «هادی زبده» شهردار منطقه۱۶گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم. «مدیران شهری با در نظرگرفتن مسائلی که درکل می‌توان آن را «منافع مردم» نامید، برای تعیین کاربری جدید کارخانه‌های از کار افتاده تصمیم‌گیری می‌کنند.» شهردار منطقه ۱۶ با اشاره به اهمیت تأمین سرانه‌های مورد نیاز شهروندان در زمان صدور پروانه ساختمانی جدید می‌گوید:

«در مورد تعیین کاربری زمین کارخانه روغن‌نباتی نیز همین موضوع مطرح است. شهرداری مناطق مختلف شـهر تهران در زمینه تعیین تکلیف کاربری املاک درشت دانه که بیش از ۱۰هزارمترمربع مساحت دارند، حساسیت ویژه‌ای دارد. یعنی در اجرای این پروژه‌ها باید ذخیره‌های شهری شامل تأمین سرانه‌های مورد نیاز مردم در نظر گرفته شود.»


هادی زبده-شهردار منطقه ۱۶

  «هادی زبده» در ادامه با بیان اینکه در این زمینه اختلاف نظرهایی بین مدیران کارخانه روغن‌نباتی قو و شهرداری وجود دارد، می‌افزاید: «مسئولان کارخانه قو عقیده‌ای به توافق قانونی ندارند و اصرار دارند که سهم شهروندان از ذخایر شهری را خودشان تعیین کنند، در صورتی که قانون در این رابطه روشن است و همه باید به آن تمکین کنند.» هادی زبده ادامه می‌دهد:

«براساس قانون و مقررات شهرداری در املاک درشت دانه، ۳۰‌درصد زمین متعلق به مالک است و ۷۰‌درصد دیگر برای ذخایر شهری در نظر گرفته می‌شود. با این حال مسئولان شرکت تعاونی کارخانه روغن‌نباتی قو حتی به پرداخت سهم ۵۰‌درصد ذخایر شهری و ۵۰ درصد سهم مالک هم راضی نیستند و نمی‌خواهند که این اتفاق بیفتد وگرنه در تعیین تکلیف کاربری زمین کارخانه روغن‌نباتی قو هیچ مانع خاصی وجود ندارد که نتوان با همکاری آن را حل کرد. این‌طور نمی‌شود که همه مساحت زمین و ملک را مسکونی و تجاری بسازند و حق طبیعی شهروندان برای ساخت زیرساخت‌ها و سرانه‌های ضروری را نادیده بگیرند.» 

زبده تصریح می‌کند: «هنوز صحبتی از سوی مسئولان کارخانه روغن‌نباتی قو نشده که آیا موافق هستند۵۰ تا ۶۰‌درصد از زمین کارخانه را به زیرساخت‌های شهری اختصاص دهند یا خیر؟» وی توضیح می‌دهد: «اگر مدیران کارخانه قو بخواهند این ملک را به‌صورت اداری‌ـ تجاری بسازند، در آینده‌ای نزدیک بیش از ۴هزار نفردر این محل تردد پیدا می‌کنند که خودشان نیازمند خدمات و امکانات متنوع هستند. خب! در چنین شرایطی اگر مدیران وقت کارخانه سهم ذخایر شهری و سرانه‌ها را در نظر نگیرند، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا در چنین موقعیتی مدیریت شهری در انجام رسالت خود و در توزیع عادلانه امکانات بین مردم موفق عمل کرده است؟» گفتنی است مسئولان شهرداری منطقه۱۶ آماده برگزاری جلسه نهایی توافق برای تعیین تکلیف زمین کارخانه روغن‌نباتی قو هستند تا این مشکل هرچه زودتر برطرف شود.  

  •      نیم نگاه     
  • پاسخ کارخانه قو: 
  • پیشنهاد، منصفانه نیست

«مساحت کارخانه روغن‌نباتی قو، ۵۲هزارمترمربع است که از این میزان حدود ۱۰هزارمترمربع آن از چهارطرف در طرح تعریض گذر قرار گرفته است و با اجرای این طرح عمرانی و ترافیکی، این مقدار از مساحت کارخانه صرف بازگشایی و تعریض گذر مربوطه می‌شود.» «حسن‌زاده» نماینده تام الاختیار کارخانه روغن‌نباتی قو با این توضیح از سابقه تعامل و همکاری متصدیان این کارخانه با شهرداری برای افزایش رفاه شهروندان صحبت می‌کند و می‌گوید: «چندسال قبل برای ایجاد یک دسترسی محلی، ۳هزارمترمربع از زمین کارخانه قو در ضلع شمال غرب، همجوار با خیابان شهید پرستویی را واگذار کردیم و این قسمت از ملک کارخانه صرف خدمات عمومی منطقه۱۶ شد.

این درحالی است که در این محل تأسیسات متعددی داشتیم و برای انتقال و جابه‌جایی آنها دچار مشکلات فراوانی شدیم، اما با مسئولان شهری همکاری کردیم چون بر این باوریم که مردم حق دارند از امکانات بهتری برخوردار باشند.» او در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی کارخانه روغن‌نباتی می‌گوید: «این کارخانه درحال حاضر مرحله تعطیلی موقت را می‌گذراند و اعضای هیئت‌مدیره و مدیران کارخانه به دنبال دریافت پروانه ساختمانی و مجوز ساخت در زمین کارخانه هستند که متأسفانه تاکنون اقدامی برای همکاری مدیران شهری با ما انجام نشده است.» 

حسن‌زاده با اشاره به نقشه طرح تفصیلی شهر تهران که در آن کاربری و پهنه همه املاک و زمین‌ها مشخص شده، می‌گوید: «طبق طرح تفصیلی، زمین کارخانه روغن‌نباتی قو در پهنه «اس ۱۲۲» با کاربری تجاری و اداری قرار دارد و با توجه به اینکه زمین کارخانه ۸ تا ۱۰سند مالکیت دارد، طبق قانون تجمیع املاک، می‌تواند تراکم بالایی دریافت کند. برای این کار جلسه‌های متعددی تاکنون با شهرداری منطقه۱۶ برپا کرده‌ایم و حتی در یک مرحله، توافق اولیه انجام و مفاد آن برای توافق نهایی به دست شهردار منطقه رسید، اما در عین ناباوری تأیید نشد و پیگیری‌ها بلاتکلیف ماند.»

 او درباره علت عدم توافق مشترک مسئولان کارخانه روغن‌نباتی قو و شهرداری منطقه۱۶ می‌گوید: «شهرداری سهم ۷۰درصدی برای شهر و سهم ۳۰درصدی برای کارخانه در نظر می‌گیرد که منصفانه به نظر نمی‌رسد. این قانون مربوط به املاک درشت دانه، مشروط به قرارگرفتن زمین در خارج از محدوده شهری است و در این پلاک مصداق پیدا نمی‌کند. زمین کارخانه روغن‌نباتی در بافت شهری قرار دارد و تکلیف آن در طرح تفصیلی شهر تهران مشخص است.

ضمن اینکه ما در این پروژه امکانات متنوع عمومی نیز پیش‌بینی کرده‌ایم که خواست مدیریت شهری است.»  او از امکاناتی که در این پروژه برای رفاه عمومی تدارک دیده شده صحبت می‌کند و می‌گوید: «ایجاد بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی جنوب تهران برای پارک بیش از ۲هزار دستگاه خودرو، راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی، ساخت مراکز فرهنگی و هنری مثل سینما و... نمونه‌هایی از پیش‌بینی‌هاست که برای تأمین سرانه‌های موردنیاز اهالی و ساکنان منطقه۱۶ می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.» 

کد خبر 427077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha