سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

یکی از بناهای دیدنی و تاریخی در محله سنگلج تهران ساختمان روغن ‌نباتی جهان است.

سنگلج

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی : ساختمانی که قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد. بر اساس روایت‌های تاریخی موجود و در مسیر مدرن شدن پایتخت و خیابان‌کشی و جدول‌کشی‌ها، سال ۱۳۰۴، کریم‌آقا بوذرجمهری، رئیس بلدیه تهران، محله سنگلج را تخریب کرد و احتمالاً در میان نوسازی‌های همان سال‌ها بنای ساختمان روغن ‌نباتی جهان در محله سنگلج احداث شد.

بنایی که ابتدای امر برای کاربری مسکونی ساخته شد و بعدها در سال ۱۳۴۵ بخش‌های دیگری به آن اضافه شد و رئیس کارخانه روغن ‌نباتی جهان برای مهیا کردن دفتر کارخانه، این بنا را خریداری کرد. کارخانه روغن‌نباتی جهان توسط «احمد غضنفر» و «محمدعلی غضنفر» تأسیس شد و سال ۱۳۳۴ در تهران به ثبت رسید و ۲ سال بعد، ۱۳۳۶، شروع به تولید محصول کرد. کارخانه در سال‌های اول فعالیتش روزانه ۵ تن روغن ‌نباتی تولید می‌کرد و به مرور بعد از ۲۰ سال، در سال ۱۳۵۶، تولیدات این کارخانه به روزی ۲۰۰ تن روغن افزایش پیدا کرد.

بعد از انقلاب، این کارخانه از سوی بنیاد مستضعفان تملک شد و سال ۱۳۹۳ به ثبت ملی رسید. بنایی که تا سال ۱۳۸۱ بدون هیچ کاربری و استفاده‌ای رها شده بود، از سوی شهرداری منطقه ۱۲ خریداری شد و عملیات مرمت و پاکسازی آن انجام شد. این بنا در خیابان وحدت اسلامی، تقاطع خیابان پانزده خرداد، واقع است.

کد خبر 634827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha