پارک شهر با مساحتی در حدود ۳۵۰ هزارمترمربع و به دلیل جاذبه های فراوان، دسترسی آسان، وسعت زیاد، تنوع گونه‌های گیاهی و امکانات تفریحی ورزشی، به یکی از بهترین مکان‌های دیدنی جنوب تهران تبدیل شده است.

سنگلج

همشهری آنلاین - فواد بدری : در ادامه به معرفی چند نمونه ازامکانات تفریحی داخل پارک شهر تهران می پردازیم.

موزه صلح تهران

یکی از بخشهای دیدنی و فرهنگی پارک شهر، موزه صلح است که در سال ۱۳۸۶ برای ترویج فرهنگ و آداب صلح و بهعنوان یکی از موزههای وابسته به موزههای بینالمللی صلح، تأسیس شد.

در این موزه انواع ابزارآلات جنگی از قبیل ماسکهای حفاظت از گازهای شیمیایی، سلاحهای شیمیایی مانند بمبهای خوشهای و مین وجود دارد.

هدف اصلی این موزه نشان دادن عواقب ناگوار جنگ با صدمات و خسارات وارد شده بر انسانها و محیطزیست است و به گونهای برجسته به اجرای برنامههای آموزشی و فرهنگسازی میپردازد.

باغ پرندگان پارک شهر

باغ پرندگان یکی دیگر از اماکن دیدنی و تفریحی پارکشهر است که مساحتی در حدود ۵ هزارمترمربع دارد و با فضاهای سبز وسیع و حصارکشی ساخته شده و به یکی از جاذبههای پارک تبدیل شده است.

از جملهگونههای پرندگان موجود در این باغ میتوان به کبوتر، مرغابی، فلامینگو، طوطی برزیلی، قرقاول، طاووس، قو و کوچین اشاره کرد.

 احیای مسیر قدیمی سنگلج امکان‌پذیر است؟ | پارک شهر؛ گردشگاه محبوب تهرانی‌ها

کتابخانه پارک شهر

مرکز پارک شهر، یک کتابخانه قدیمی عمومی در سال ۱۳۵۰ تأسیس شد که امروزه در حدود ۳۵ هزار جلد کتاب را با موضوعات و زمینههای گوناگون در خود جای داده است و دارای بخشهای مختلفی مانند بخشهای نشریاتی، خدمات فنی، بخش کودک و بخش مرجع است.

دریاچه ارک شهر

این دریاچه مصنوعی که در ضلع شمال شرقی پارکشهر قرار گرفته، حدود ۴۰ سال بعد از تأسیس پارک در آن ساخته شده و مساحتی بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰مترمربع را به خود اختصاص داده است.

آکواریوم پارک شهر

در ضلع جنوبشرقی پارک، یکی از آکواریومهای خوب شهر تهران وجود دارد که ماهیهای زیبایی را در خود جا داده است و با پرداخت هزینهای اندک، میتوان از تماشای این ماهیها لذت برد. از دیگر امکانات پارکشهر میتوان به زمین بازی کودکان، نمازخانه، وسایل ورزشی مجهز، سفرهخانه، مسیرهای دوچرخهسواری، خانه فرهنگ، مسیرهای پیادهروی و آلاچیقهای متعدد اشاره کرد.

 احیای مسیر قدیمی سنگلج امکان‌پذیر است؟ | پارک شهر؛ گردشگاه محبوب تهرانی‌ها

پارک شهر از نگاهی دیگر

پارک شهر با وجود آنکه ثبت میراث نشده اما بهعنوان یک میراث طبیعی بسیار حائز اهمیت است.

نیما توسلی، شهرساز و مدیر دفتر توسعه محله سنگلج، ضمن اشاره به این مورد، در ادامه میگوید: در ضلع جنوبی پارک، شوارای شهر و شهرداری مرکز قرار گرفته است و همین همجواری موجب شده امکان بسیاری از فعالیتها و اتفاقات خوب قابل اجرا در این پارک، مهیا نباشد.

بهعنوان مثال وجود تماشاخانه سنگلج، بهعنوان قدیمیترین تماشاخانه فعال در تهران، بهانه خوبی است که تاریخ محله سنگلج وشهرتهران را بازآفرینی کنیم و تجلی بخشیم. اما نگاه امنیتی ناشی از حضور شورای شهر و شهرداری این امکان را به ما نمیدهد. وی در ادامه با اشاره به تلاشهای نافرجام در همین زمینه میگوید: در گذشته پیگیریهای زیادی انجام دادیم که بتوانیم در مجاورت کتابخانه پارک شهر، درست در شمال تماشاخانه سنگلج، یک باغچه مفاخر ایجاد کنیم و در آن به معرفی مشاهیری بپردازیم که در این تماشاخانه به نقشآفرینی پرداختهاند. مثل عزتالله انتظامی، علی نصیریان و... اما نتوانستیم کاری از پبش ببریم ومتأسفانه پارکشهر تحت تأثیر موقعیت شورایشهر و شهرداری قرار گرفته است.

توسلی احیای مسیر قدیمی سنگلج را، حتی بهصورت نمادین، باعث افزایش بار ارزشی پارکشهر میداند تا آنجا که حتی اثرات منفی حضور معتادان و بزهکاران را در آن حوالی تخفیف میدهد.

کد خبر 658441

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha