مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

حامد فوقانی: اینطور که رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اعلام کرده، کارخانه روغن نباتی قو حداکثر باید تا پایان تابستان امسال رخت بربندد و از پایتخت مهاجرت کند.

البته رحمت‌الله ‌حافظي در عين حال از دست‌هاي پشت پرده‌اي نيز صحبت كرده كه در راه انتقال اين واحد آلاينده به خارج از شهر سنگ‌اندازي مي‌كنند اما شهروندان منطقه 16 تهران سال‌هاست در پي صدور رأي قانوني براي كارخانه پارس قو، چشم‌ انتظار تعطيلي اين كارخانه هستند؛ كارخانه‌اي كه هوايش، نفس‌ اهالي محله‌هاي خزانه بخارايي را به‌خصوص شب‌هنگام بند مي‌آورد.

رأي اوليه توقف فعاليت كارخانه قو، 21سال پيش صادر شده و طي همه اينها سال‌ها تاكنون موضوعات مختلفي براي وقت دادن به آن مطرح شده است؛ از موضوعات بيكار شدن كارگران گرفته تا سخت بودن انتقال تجهيزات قديمي و فرسوده براي مالكان. با وجود اين، كارخانه روغن نباتي قو طبق اصول زيست‌محيطي و رأي صادر شده براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداري‌ها آلاينده شناخته شده و بايد هرچه سريع‌تر تعطيل شود.

  • موضوعات كارگري حل شدني است

آنچه بايد در مورد موضوعات كارگري كارخانه قو مدنظر قرار بگيرد آن است كه اولا شهرداري پايتخت در عين حال كه وظيفه‌اي براي استخدام كارگران مشغول به فعاليت در آنجا ندارد اما بارها براي به‌كارگيري آنها اعلام آمادگي كرده است.

نكته بعدي آن است كه فعاليت اين كارخانه‌ سلامت شهروندان محله‌هاي اطراف را در معرض خطر قرار مي‌دهد و مديران آنها با وجود گرفتن فرصت‌هاي بسيار چندان در جلوگيري از آلودگي هوا و آلودگي صدا تلاش قابل‌توجهي نكرده‌اند. بنابراين سلامتي تعداد زيادي از ساكنان اطراف اين كارخانه نبايد در گرو بيكاري كاركنان باقي بماند.

آنطور كه حافظي اعلام كرده تفاهم لازم با سازمان تامين اجتماعي براي تعيين وضعيت كارگران كارخانه و پرداخت حق و حقوق آنها حاصل شده است.

در انتقال واحدهاي آلاينده از شهر كاركنان به‌طور حتم بيكار نمي‌شوند چراكه در پي واگذاري زمين آن واحد، كاربري ملك به فضاي عمومي و خدماتي تغيير مي‌يابد. بنابراين در بحث احداث اينگونه فضاها و نگهداشت آنها به نيروي انساني احتياج است و مي‌توان از كارگران واحد آلاينده استفاده كرد.

  • دستگاه‌هاي فرسوده‌اي كه منفعت دارند

مسئولان كارخانه روغن نباتي قو معتقدند انتقال تجهیزات قدیمی و فرسوده كارخانه عملا توجیه اقتصادی ندارد. يعني بايد براي محل جديد خارج از شهر تجهيزات نويي را بخرند و به‌كار گيرند.

رضا قديمي، رئیس شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران اما معتقد است این کارخانه برای برخی، منفعت‌های بسیار زیادی دارد و فعالیت آن با همین دستگاه‌های فرسوده و البته آلاینده الآن برای آنها به‌‌صرفه است؛ پس دلیلی ندارد که به انتقال آن فکر کنند.

واحد ريخته‌گري كارخانه ايرفو يكي از واحدهاي آلاينده تهران در منطقه 18 به حساب مي‌‌آمد كه نزديك به 2سال پيش با همكاري مالك آن تعطيل شد و در پي آن مديريت شهري امكان لازم براي عدم‌ضرردهي مالك و ساخت بنایی تجاری- خدماتي فراهم آورد. در مورد كارخانه قو نيز همين مسئله مي‌تواند رخ دهد. قديمي با تاييد چنين موضوعي اعلام كرده با راه‌حلي عملي مي‌توان یک طرح اقتصادی- خدماتی سودآور به جای كارخانه قو راه‌اندازی کرد كه مديران فعلي نيز از آن بهره ببرند.

  • قوانين متعددي كه يكديگر را نقض مي‌‌كنند

براي جلوگيري از فعاليت واحدهاي آلاينده قوانين زيست‌محيطي فراواني وجود دارد اما گاهي موضوعات چندبخشي باعث ادامه اين فعاليت مي‌شود. به‌عبارت ديگر مديريت واحد و يك‌نهاد تصميم‌گيري با قدرت اجرايي لازم در اين مسئله وجود ندارد.

در بسياري از بحث‌هاي مربوط به واحدها آلاينده، موضوعات بين سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اداره كل محيط‌زيست استان، استانداري، فرمانداري، مديريت شهري و ساير نهادها مي‌چرخد و باعث سخت شدن در تعيين‌تكليف آنها مي‌شود.

حافظي، عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه هر واحد آلاينده مشكلات خاص خودش را دارد گفت: «متاسفانه انباشتي از قوانين متعدد و بعضا متناقض داريم كه ايجاد سوءاستفاده و فرار را براي متخلفان در ادامه فعاليت آلاينده باز مي‌كند.» به‌گفته وي آنقدر حجم مصوبات و قوانين زياد است كه كسي نمي‌تواند آن‌را تنقيح كند؛ بدين‌منظور قواي سه‌گانه بايد فكري براي آن كنند. وي تاكيد كرد كه البته قوه قضاييه هم بايد صيانت از جان مردم را در اولويت قرار دهد.

کد خبر 333746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha