مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

سید محمد فخار: در شرایطی که ۶سال است هیچ اتوبوسی از سوی دولت به تهران داده نشده، نصب فیلترهای دوده روی آنها می‌تواند نویدی برای کاسته شدن بخش قابل توجه آلایندگی این وسایل نقلیه شود.

تحقيقات گسترده علمي دانشگاه‌هاي داخلي در اين‌باره انجام شده كه نشان مي‌دهد براي كاهش آلودگي ناشي از خودروهاي ديزلي بايد سراغ راهكار كنترلي استفاده از فيلتر دوده(DPF) رفت. اين فناوري قابليت حذف دود سياه، ذرات معلق بسيار ريز، اكسيدهاي فلزي خطرناك ناشي از سايش موتور و هيدروكربن‌هاي معطر از اگزوز خودروهاي ديزل دارد و با شرايط كاركرد و عملكردي در ايران سازگار است.

  • قانوني كه يك‌سال زمين مانده

24فروردين 93بود كه هيأت وزيران طي مصوبه‌اي نصب فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي را از سال 94براي خودروسازان الزامي كرد اما اجراي آن يك سال به تأخير افتاد. خودروسازان از آن تاريخ تاكنون 2 سال وقت داشتند كه برخي اين مصوبه را دنبال كرده و كارهاي تحقيق و توسعه‌اي لازم را انجام دادند اما تعداد ديگري از خودروسازان نيز در اين راستا كاري انجام ندادند و اميدوار بودند كه مثل مصوبه يورو 2و يورو 3 اين يكي هم به تعويق بيفتد يا مشمول استثنا شود. در اين كشاكش سازمان حفاظت محيط‌زيست و دولت بر اجراي مصوبه نصب فيلترهاي دوده پافشاري داشته‌اند اما هنوز نشانه‌اي از اجراي آن ديده نمي‌شود و نزديك‌ترين وعده‌ها به مهر 95مي‌رسد.

  • چرا موتورهاي ديزلي آلاينده است؟

وسايل نقليه ديزلي نظير اتوبوس‌هاي شهري و غيرشهري، كاميون و ميني‌بوس از گازوئيل استفاده مي‌كنند اما اين سوخت با احتراق در موتورهاي ديزلي، تركيبي خطرناك را از اگزوز اين خودروها در شهر پراكنده مي‌كند. از تركيب گازوئيل و هوا در موتور ديزل اتوبوس و كاميون، منواكسيد كربن، دي اكسيد كربن، آب، نيتروژن، اكسيد نيتروژن، دي اكسيد نيتروژن، كربن، ذرات آلي فرار و 200ماده سمي از اگزوز آنها خارج مي‌شود كه از بين آنها، تركيبات اكسيد نيتروژن، كربن و ذرات آلي فرار آن بسيار خطرناك است.

  • اجبار نصب از مهرماه

براساس مطالعات انجام شده در شركت كنترل كيفيت هواي تهران، 38درصد ناوگان اتوبوسراني شهر فرسوده است و فيلتر دوده بايد براي آنها نصب شود اما راهكار بهتر اين است كه اين 38درصد از رده خارج و اتوبوس‌هاي جديد جايگزين شوند تا به جاي هزينه زياد فيلتر دوده، اين رقم بخشي از قيمت اتوبوس‌هاي نو شود. نصب هر فيلتر 40ميليون تومان هزينه دارد اما تمام هزينه‌هاي اضافي و اشكالات در سر راه نصب، در برابر فايده استفاده از اين فناوري در سلامت و بهداشت جامعه و كيفيت هوا بسيار ناچيز است.

به‌گفته سيدوحيد حسيني مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران، نصب فيلتر دوده روي خودروهاي ديزل نو از مهر‌ماه سال‌جاري اجباري مي‌شود و طي اين مصوبه همه خودروسازان مكلف مي‌شوند كه روي خودروهاي ديزلي توليدي، فيلتر نصب كنند.

  • اهميت نظارت در اجراي مصوبه

ضلع مهم اجراي مصوبه الزام نصب فيلتر دوده، پليس است كه بايد به‌عنوان ضمانت اجراي اين مصوبه اقدام كند. وجود سيستم‌هاي نظارتي كارا و دقيق عنصري حياتي براي تكميل اين مصوبه است. پليس براي نظارت بر اجرايي شدن مصوبه هيأت دولت، بايد خودروهاي فاقد فيلتر دوده را پلاك‌گذاري نكند. با نصب فيلتر دوده روي يك خودروي ديزلي نو، اين اطمينان حاصل مي‌شود كه روي عمر 20- 15 ساله، خودروي ديزلي در جاده يا شهر آلودگي ايجاد نشود.

  • فراريان تحريم درصدد مقابله

تعدادي از خودروسازان خارجي و همان‌هايي كه در زمان تحريم‌ها با كوچك ترين تلنگري بازار ايران را ترك كردند، قصد مقابله با مصوبه فيلتر دوده در كشور را دارند. حسيني مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا در اين‌باره مي‌گويد:‌ اين شركت‌ها سعي دارند محصولات بدون فيلتر را به كشور بفروشند؛ محصولاتي كه در شرايط كنوني در اروپا قابل فروش نيست، درحالي‌كه اين مسئله توجه ويژه‌ مسئولان و مردم را مي‌طلبد تا اين اتفاق نيفتد و مصوبه نصب فيلتر دوده براي خودروهاي ديزلي درون شهري مهر‌ماه و براي خودروهاي ديزلي برون شهري تا انتهاي سال 95اجرا شود.

کد خبر 332764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha