شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مراسم بزرگداشت و تشییع جنازه وسام عید، از افسران برجسته و رئیس بخش فنی مرکز اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان در مقر مدیریت عمومی امنیت داخلی لبنان برگزار شد.

این در حالی بود که فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان امروز را عزای عمومی اعلام کرد. ژنرال اشرف ریفی، فرمانده نیروهای امنیت داخلی لبنان (ISF) در این مراسم به همراه نمایندگانی از سوی دار الفتوی، امنیت عمومی، وزیر کشور، فرماندهی ارتش شرکت کرد.
وی طی سخنانی در این مراسم گفت: جنایتکارانی که گمان می‌کنند می‌توانند با ترور، اراده ما را از بین ببرند، در اشتباه هستند. وی همچنین کشته شدگان در انفجار روز جمعه را قهرمانان مقابله با دشمنان لبنان خواند.
ریفی تأکید کرد نیروهای امنیت داخلی لبنان به همراه ارتش این کشور، راه مقابله با کسانی را که با جنایت‌های خود می‌خواهند، ترس را وارد میهن کنند، ادامه خواهند داد. مدیر کل نیروهای امنیت داخلی لبنان، همچنین نشان‌های افتخار را به خانواده‌های نیروهای کشته شده تقدیم کرد.
در انفجار شدید روز جمعه در منطقه حازمیه علاوه بر این دو نیروی سازمان امنیت داخلی، 4 شهروند لبنانی هم کشته و بیش از 38 نفر مجروح شدند. شدت این انفجار به حدی بود که گودالی به عمق 5 متر در زمین ایجاد کرد و شیشه‌های منازل و ساختمان‌های اطراف تا فاصله 500 متری شکسته شد. این افسر امنیتی مسئولیت رسیدگی به تعدادی از پرونده‌های مهم انفجار و ترور را بر عهده داشت. این در حالی است که روزنامه شرق الاوسط در گزارشی اعلام کرد سروان وسام عید تا قبل از این هم 2بار هدف عملیات تروریستی بوده است.

موج محکومیت‌ها
کشورها و سازمان‌های مختلف داخلی و خارجی با محکوم کردن انفجار اخیر لبنان هدف آن را بسط بی‌ثباتی در این کشور دانستند.
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله‌ تروریستی برای بی‌ثبات سازی لبنان و نابودی سازمان‌های امنیتی و نظامی است که تضمین‌کننده امنیت و صلح داخلی در لبنان هستند.
وفیق صفا،  نماینده سید حسن نصرالله که به مقر مدیریت عمومی نیروهای امنیت داخلی رفته بود به نقل از وی گفت: هدف قرار دادن نهادهای امنیتی و نظامی، به منزله هدف قرار دادن صلح داخلی است که یکی از پایه‌های حمایت از مقاومت در برابر دشمن صهیونیست به شمار می‌رود. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز این حمله‌ تروریستی را محکوم کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حادثه تروریستی تأکید کرد:‌ هدف از این حمله تروریستی، نابودی لبنان، امنیت و حاکمیت آن بود. همچنین عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب  در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی اعلام کرد: این قبیل حوادث منجر به گسترش شکاف و اختلاف میان گروه‌های لبنانی می‌شود و بر وحدت لبنان و امنیت و ثبات آن تأثیر می‌گذارد.
عمرو موسی نسبت به کشیده‌شدن لبنان به سوی اوضاع پرتنش در نتیجه‌ توافق نکردن درخصوص انتخاب رئیس‌جمهوری هشدار داد و از گروه‌های لبنانی خواست تا هرچه سریع‌تر درخصوص طرح اتحادیه عرب به توافق برسند. خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای تاکید کرد که هدف اصلی از این حملات بی‌ثبات‌ سازی لبنان است.
کشورهای ایران، ایتالیا، فرانسه، مصر، روسیه، انگلیس، آمریکا و... در پیام‌های جداگانه‌ای این عملیات تروریستی را محکوم کردند.

کد خبر 42699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز