همشهری آنلاین: پس از انتشار اطلاعیه کمیته ویژه پیگیری سانحه مصیبت‌بار تصادف اتوبوس واحد علوم و تحقیقات که در آن از برکناری ۵ نفر از مدیران واحد علوم و تحقیقات خبر داده شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ماه‌ها از کنار رفتن تعدادی از این مدیران می‌گذرد.

اتوبوس واژگون شده واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، در اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: «قصور و بی توجهی برخی از معاونین و مدیران واحد علوم و تحقیقات نسبت به نظارت بر برون‌سپاری و تامین امنیت تردد دانشجویان و عدم احراز صلاحیت حرفه‌ای پیمانکار و بر اساس گزارشات و مستندات دستگاه‌های بازرسی و نظارتی مقرر شد تا معاون دانشجویی و مدیرکل دانشجویی واحد علوم و تحقیقات به اتفاق سرپرست معاونت اداری و مالی وقت و مدیرکل اداری وقت و مسئول ترابری وقت واحد علوم و تحقیقات که کارفرما و ناظر قرارداد برونسپاری ترابری اتوبوس‌های دانشجویی بودند و سوء مدیریت و قصور آنها در این فقره به جهت مدیریتی مسجل شده است، برکنار و به جهت اخراج به مراجع قانونی ذی‌ربط معرفی شوند.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۷ پستی تحت عنوان معاونت اداری و مالی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشته است چراکه رییس وقت این واحد دانشگاهی در این تاریخ با صدور حکمی دست به تغییر و تحول در این حوزه زده است. به طوری که دکتر کریم حمدی عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات را به عنوان معاون توسعه و مدیریت منابع منصوب و جایگزین بیات سرپرست معاونت اداری و مالی کرده است.

به این ترتیب کریم حمدی اولین معاون توسعه و مدیریت منابع واحد علوم و تحقیقات پس از اجرای چارت جدید این واحد دانشگاهی است و دیگر پستی تحت عنوان معاون اداری و مالی وجود نداشته است. پس از گذشت ۲.۵ ماه از انتصاب حمدی، فرد جدیدی با حکم رضا مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات به عنوان سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع این واحد منصوب می‌شود. بر این اساس، دکتر محسن حاتم دومین فردی است که در پست معاونت توسعه و مدیریت منابع واحد علوم و تحقیقات قرار می‌گیرد و همچنان بر اساس اطلاعات مندرج در پایگاه رسمی واحد علوم و تحقیقات، در این سمت قرار دارد.

این درحالیست که برخی رسانه‌ها نظیر تابناک در پی اطلاعیه کمیته ویژه پیگیری سانحه مصیبت‌بار واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات، به طور ضمنی از برکناری محسن حاتم یاد کرده‌اند. اما بررسی تغییرات پی در پی طی ۷۵ روز (۲۲ مرداد تا ۵ آبان ۹۷) در واحد علوم و تحقیقات، حاکیست که بیات آخرین مسئولی است که با عنوان معاون اداری و مالی در این واحد مسئولیت داشته است نه محسن حاتم.

بنابراین مشخص می‌شود بر اساس جمع‌بندی کمیته ویژه پیگیری سانحه مصیبت‌بار واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات، امضاءکننده قرارداد با پیمانکار (یعنی بیات) که بیش از ۱۳۰ روز قبل از وقوع حادثه از مسئولیتش کنار رفته بوده به عنوان مقصر شناخته شده است، نه محسن حاتم که نزدیک ۶۰ روز قبل از حادثه در جایگاه مسئولیتی قرار گرفته است.

این درحالیست که خبرگزاری خانه ملت که از دیدار حبیب اله دهمرده، جبار کوچکی‌نژاد و فریده اولاد قباد نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با مسئولان واحد علوم و تحقیقات خبر داده است، به گزارش اطلاعاتی پرداخته، از جمله اینکه صرفا ۲۰ روز از بکارگیری راننده اتوبوس که فاقد برگه سلامت بوده می‌گذشته است. همچنین سردار مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرده است که اعتبار معاینه فنی اتوبوس مزبور در ۲۲ آذر ۹۷ یعنی ۱۲ روز قبل از حادثه منقضی شده است.

اما گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی از تصمیم کمیته ویژه پیگیری سانحه مصیبت‌بار واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات حاکیست که این کمیته بر «قصور و بی‌توجهی نسبت به نظارت بر برون‌سپاری» و «عدم احراز صلاحیت حرفه‌ای پیمانکار» تاکید دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام حجت اله ذاکر معاون فرهنگی و دانشجویی و دکتر یونس فرهمند مدیرکل امور دانشجویی واحد علوم و تحقیقات از دیگر برکنارشدگان هستند که هم در زمان امضای قرارداد پیمانکاری و هم در زمان وقوع حادثه در مسئولیت‌های یاد شده حضور داشته‌اند اما مشخص نیست در قرارداد مزبور یا وظایف ذاتی‌ و تقسیم کار صورت گرفته در اداره دانشگاه، مسئولیتی برای آنها به عنوان ناظر یا هر مقوله دیگری در زمینه سرویس‌های دانشجویی در نظر گرفته شده بوده یا خیر.

همشهری آنلاین آمادگی دارد توضیحات امضاءکنندگان قرار پیمانکاری و همچنین ناظر قرارداد، کمیته ویژه پیگیری سانحه و همچنین یکایک مسئولینی که در اطلاعیه این کمیته مقصر شناخته شده و اخراج آنها در نظر گرفته شده است را منتشر کند.

کد خبر 426748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha