شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تعدادی از شهرداران و مقامات محلی جهان در نشست ویژه شهرداران جهان در اجلاس داووس که با عنوان "شهرهای سامان یافته و چابک" (Slim city) برگزار شد، به طرح چالش‌های مهم و اساسی در شهرهای خود پرداختند.

آنها همراه با استادان دانشگاه‌ها، کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران بزرگ جهان در حوزه مسایل شهری، راه کار‌های مدیریت و کنترل توسعه کلان شهری را مورد جستجو و ارزیابی قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران این نشست تخصصی به دنبال طرح موانع و محدودیت‌های اداره کلان شهرها و دولت‌های محلی بود که در آن هر یک از شهرداران و مقامات ارشد محلی به عنوان رئیس یک کار گروه، با بهره گیری از تجارب بومی خود، مهمترین چالش شهر خود را برای سایر شرکت کنندگان مطرح و تلاش نمودند با استفاده از نظرات متخصصان شرکت کننده در نشست، و با مشاوره با خود شهرداران، راه کارهای مفید و عملیاتی برای آنها استخراج کنند.

در حالی که شهردار لندن به موضوع آلودگی‌های زیست محیطی‌، شهردار سان فرانسیسکو به مشکل خطر پذیری شهر در مقابل زلزله و فرماندار مکزیکو به چالش زباله ومدیریت مواد زائد اشاره کردند، دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، ترافیک و به تبع آن الودگی هوای شهر را به عنوان مهم‌ترین معضل شهر تهران ذکر کرد.

قالیباف حل اساسی مشکل ترافیک را در حوزه ملی امکان پذیر دانسته و برسه اصل مشارکت جدی و فعالانه دولت در پرداخت سهم خود بابت خدمات شهری و تامین هزینه‌های حمل ونقل عمومی، آموزش و توانمند سازی شهروندان برای مشارکت حداکثری در اداره شهر و تحقق مدیریت یکپارچه شهری برای حل وفصل مشکلات شهری به ویژه در حوزه حمل ونقل و ترافیک تاکید کرد.

سایر شهرداران شرکت کننده نیز به تناسب نوع و کیفیت چالش‌های شهر خود، هر کدام راه کارهایی را ارائه کردند. داشتن تفکر استراتژیک، برخورداری از سند چشم انداز و تشکیل اتحادیه شهرداران، از جمله پیشنهادهای مطرح شده شهرداران برای غلبه بر مشکلات و چالش‌هاش کلان شهری در عصر حاضر بود.

این نشست در جلسه کاری دوم خود به موضوع چگونگی تحقق رشد و توسعه پایدار شهری پرداخت.

دکتر قالیباف، در حاشیه نشست شهرداران با تعدادی از همتایان خود از جمله شهرداران میلان، لندن و سانفرانسیسکو و استاندار مکزیکو برای توسعه روابط دو جانبه وتقویت همکاری‌های بین‌المللی در مسیر حل مشکلات کلان شهرها به تبادل نظر پرداخت.

کد خبر 42657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز