همشهری آنلاین: شهردار تهران در گفت‌وگو با یک روزنامه سوییسی گفت: در اجلاس داووس بیشتر به دنبال تبادل تجارب و اطلاعات با همتایان خود هستیم تا از این طریق به ایجاد فضای هم‌زیستی جهانی و نیز کسب منافع ملی از فرصت‌های جهانی کمک کنیم.

دکتر محمد باقر قالیباف در گفت‌وگو با روزنامه سویسی "تایگس آینزایگر" در حاشیه اجلاس داووس در باره تحصیلات آکادمیک خود (جغرافیای سیاسی) و ارتباط آن با شهرداری تهران گفت: جغرافیای سیاسی ارتباط نزدیکی با موضوعات کلان شهری دارد و یکی از گرایش‌های اصلی آن حکومت محلی است که رساله دکترای من نیز درباره آن بوده و اخیرا کتابی را باعنوان حکومت محلی با استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران به چاپ رسانده‌ام.

امروزه کلان شهرها نقش مهمی در سیاست جهانی و باز ساخت اقتصاد جهانی دارند مفاهیمی چون منطقه شهری، ابر شهرها و ناحیه کلان شهری در حوزه مطالعاتی جغرافیای سیاسی است. کلان شهرها در چارچوب دیپلماسی شهری به طرز عجیبی بر جریان‌های بین‌المللی تاثیر می‌گذارند. کانون‌های جمعیتی و مراکز استراتژیک بر اقتصاد و سیاست در سطوح ملی و بین‌المللی موثرند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین مشکل کلان شهر تهران گفت: چالش ترافیک و پیامدهای ثانویه آن یعنی آلودگی هوا و تراکم ترافیکی از مشکلات روزمره شهروندان و مدیریت شهری تهران است. تهران در دراز مدت نیز با چالش‌های مهم‌تری چون بافت‌های فرسوده، آسیب‌پذیری در برابر مخاطرات محیطی مواجه است که مدیریت شهری در فکر برنامه‌ریزی و مقابله موثر با پیامد‌های آن است.

یکی دیگر از سوالات طرح انتقال پایتخت از تهران بود که دکتر قالیباف این طرح را قابل تامل ارزیابی کرد و اجرای آن را به دلیل شرایط خاص کشور حداقل در وضعیت کنونی نامناسب دانست و گفت: اگر دغدغه ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله بهانه انتقال پایتخت باشد این مشکل را می‌توان با ایمن‌سازی سازه‌ها برطرف کرد البته چنین اقداماتی نیاز به حمایت جدی مجلس و دولت دارد.

شهردار تهران درباره نحوه تامین بودجه شهرداری تهران، گفت: منابع مهم درآمدی شهرداری شامل عوارض شهری سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیز توسعه ساخت و ساز است و اگر دولت تعهدات خود نسبت به شهروندان تهرانی را عملی سازد مترو به عنوان یک شبکه کارآمد حمل و نقل عمومی به سرعت پیشرفت کرده و حداکثر تا هجده ماه آینده متروی تهران به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) خواهد رسید.

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که شما در کدام جناح سیاسی ایران قرار می‌گیرید؟ گفت : جناح بندی‌های مرسوم سیاسی در داخل ایران را قبول ندارم. من توسعه‌گرا و عمل‌گرا هستم. بنابراین در مسیر توسعه کشور با همه جناح‌های سیاسی کار می‌کنم.

من معتقدم ظرفیت‌های تخصصی برای توسعه و پیشرفت کشور در همه گرایش‌های سیاسی وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت. ایران کشوری گسترده با قابلیت‌ها و توانمندی‌های طبیعی و انسانی است که باید با مدیریت عاقلانه‌، تعامل گرا و کارآمد از ظرفیت‌های آن برای سرعت بخشیدن به توسعه کشور استفاده کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که " آیا شهردار تهران باقی می‌مانید یا کاندیدای ریاست جمهوری خواهید شد؟ " گفت: برای ورود به چنین مباحثی هنوز خیلی زود است و آینده همه چیز را مشخص خواهد کرد.

دکتر قالیباف همچنین درباره انرژی هسته‌ای و روابط ایران و غرب تاکید کرد: متاسفانه آمریکایی‌ها درک صحیحی از ماهیت نظام سیاسی ایران نداشته و هنوز نتوانسته‌اند واقعیت‌های پیرامون ثبات استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را درک کنند.

 نظام مردم‌سالار جمهوری اسلامی برخاسته از اعتقادات و مطالبات مردم ایران است. به نظر من اگر آمریکا بتواند با این واقعیت کنار بیاید که ایران بازیگر منطقه‌ای قدرتمند، مستقل، مردمی و با ثباتی است بقیه موصوعات به راحتی حل و فصل می‌شود. با این تعبیر معتقدم مسایل موجود بین ایران و آمریکا فراتر از موضوع هسته‌ای است. سیاست تعامل گرایانه ایران در چارچوب دیپلماسی دینامیک مخاطبین خود را به مذاکره فرا می‌خواند.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال خبرنگار سوییسی که " اگر در اجلاس داوس با خانم رایس گفتگو می‌کردید به ایشان چه می گفتید؟ " گفت : ما در شرایط مساوی بحث‌های منطقی خود را مطرح می‌کنیم.

 ایران به ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند. البته امریکایی‌ها بیش از دیگران از این موضوع مطلع‌اند زیرا نتایج آن را در افغانستان و عراق دیده‌اند. باید تاکید کنم که قدرت، تحمل می‌آورد بنابرابن جمهوری اسلامی نیاز به نزاع با دیگران ندارد زیرا منطق گفت‌وگو فرا روی سیاست‌مداران اندیشه‌ورز قرار دارد.

شهردار تهران همچنین درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: ما به نتیجه انتخاب مردم آمریکا احترام می‌گذاریم و از همه تحولات دموکراتیک در جهان استقبال می‌کنیم.

کد خبر 42645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز