یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و پاسکال کوشپن، رییس جمهور سوئیس در حاشیه اجلاس داووس دیدار کردند.

در این دیدار که در فضایی بسیار دوستانه و گرم انجام شد، رییس جمهور سوئیس پس از تعارفات معمول بر لزوم توسعه و تقویت روابط میان دو کشور تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران کوشپن در حاشیه اجلاس داووس گفت: ما به ایران و پیشرفت‌های اقتصادی آن علاقه‌مندیم.

در ادامه دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران به بخشی از برنامه‌ها و اقدامات مدیریت کلان شهر تهران در دوره اخیر اشاره کرد و گفت: با تعامل و همدلی نزدیکی که میان شهرداری و شورای شهر وجود دارد پیشرفت‌های خوبی در سیستم‌ها و زیرساخت‌های شهری از جمله توسعه بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر، توسعه حمل و نقل عمومی مانند خطوط اتوبوس رانی سریع (BRT) و مترو، خدمات و تسهیلات شهری مانند فضاهای فرهنگی، ورزشی و مهمتر از همه توسعه مشارکت شهروندان در اداره شهر، به دست آمده است.

رئیس جمهور سوییس همچنین از فضای انتخابات پارلمانی ایران سوال کرد که قالیباف به پرشور و رقابتی بودن انتخابات در ایران اشاره کرد و گفت: رقابت بسیار نزدیک و تنگاتنگ است و نتایج از قبل قابل پیش بینی نیست.

شهردار تهران در ارتباط با روابط ایران و غرب بار دیگر بر مواضع صریح و شفاف جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و از غرب خواست نوع نگاه خود به ایران را تغییر دهد و واقعیت‌های ایران را به خوبی درک کند.

دیدار با وزیر خارجه سوئد

دیدار وزیر خارجه سوئد با قالیباف با گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای شروع شد و وزیر خارجه سوئد با اشاره به اهمیت راهبردی ایران در منطقه خاورمیانه و جهان ابراز امیدواری کرد که مسائل ایران و غرب در خصوص موضوع هسته‌ای با انعطاف دو طرف به زودی حل شود.

شهردار تهران نیز در این دیدار گفت: من معتقدم وضعیت باید از حالت تضاد و تقابل به حالت همکاری و رقابت تبدیل شود و این مستلزم نگاه طرفین به واقعیت‌هاست.

قالیباف اضافه کرد: واقعیت این است که موضوع دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای در ایران یک خواست و اراده ملی و کاملا منطبق بر مقررات بین‌المللی است و تلاش غرب برای محروم‌سازی‌ ایران از حق خود یک اشتباه و دریافتی غیرواقع‌بینانه از ایران است.

قالیباف افزود: ما آمادگی همکاری در موضوعات شهری را داریم و استکهلم از شهرهای توسعه یافته و خوب اروپاست.

وزیر خارجه سوئد نیز قول داد زمینه همکاری بیشتر میان شهر تهران و استکهلم را فراهم کند.

نشستی با شهردار میلان

در ادامه حضور در سوئیس شهردار تهران با شهردار میلان دیدار کرد و طرفین خواستار گسترش ارتباطات و همکاری‌های میان دو شهر به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری شدند.

در این نشست، شهردار تهران به روابط دیرینه میان ایران و ایتالیا اشاره کرد و ضمن استقبال از توسعه روابط میان شهروندان 2 کشور، پیشنهاد کرد به منظور ایجاد شناخت و تفاهم متقابل با حمایت شهرداری‌ها، گروه‌های شهروندی به ویژه دانشجویان، استادان و نخبگان میان شهرها مبادله شوند.

قالیباف همچنین پیشنهاد داد با توجه به مشترکات میان تهران ومیلان مانند تمرکز صنایع و آلودگی هوا، گروه‌های فنی وکارشناسی میان 2شهر مبادله شود تا طرفین از توانمندی‌ها و تجارب مثبت یکدیگر در مسیر بهبود شرایط زندگی شهروندان استفاده کنند.

لتیزیا موراتی، شهردار میلان از مدیران باتجربه در نظام سیاسی و دولتی ایتالیاست که پیش از این مقام وزارت آموزش عالی و نمایندگی ایتالیا در سازمان ملل را بر عهده داشته و از سال 2006 تا کنون شهردار میلان است.

کد خبر 42744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز