مهدی اسماعیل پور-خبرنگار: یک زمین چمن بزرگ و در ابعاد استاندارد داخل شهرک فرهنگیان و آزادی منطقه ۲۱ وجود دارد که سال‌های متمادی به حال خود رها شده و مرگی تدریجی را تجربه می‌کند.

زمين بازي

وسط زمین، به جای توپ گرد، علف‌های زرد و هرز سر به فلک کشیده و برای خودشان جولان می‌دادند و دست در دست باد می‌رقصیدند! حدود ۱۰ سال قبل پرسپولیس به سرمربیگری افشین قطبی و تیم پر ستاره‌اش در آن تمرین می‌کردند اما حالا سال‌هاست که سکوتی سنگین و سترون بر میدان حاکم است و صدای بازی از آن به گوش نمی‌رسد. این زمین و چنین امکاناتی مستحق این رفتار و این‌گونه طرد شدن بی‌رحمانه نیست.

شاید این بهترین تعریف و توصیفی باشد که می‌توان از زمین فوتبال اتوبوسرانی سابق و زمین بایر کنونی محله فرهنگیان داشت که چند هفته قبل دروازه‌ها و نیمکت آن را هم از جا کندند و علف‌های‌های هرزش را هم زدند تا کاملاً به شکل زمینی مسطح و صاف درآید. نازیبا شدن چهره محله از یک سو و از سوی دیگر سرمایه‌سوزی در منطقه‌ای که به لحاظ امکانات و سرانه ورزشی با کمبودهای فراوانی روبه‌رو است، باعث شد تا موضوع بی‌استفاده ماندن و تخریب زمین چمن فوتبال شهرک فرهنگیان را پیگیری و دلیل آن را بررسی کنیم.  

  • زمین چمنی که علفزار شد 

دبیر شورایاری محله شهرک فرهنگیان و آزادی درباره تاریخچه و سابقه این زمین می‌گوید: «قبلاً اینجا یک قطعه زمین بود که در اختیار سازمان اتوبوسرانی شهرداری قرار داشت. در آن زمان شهرداری تصمیم داشت تا زمین را به پارکینگ اتوبوس‌های شهری تبدیل کند، اما با توجه به آلودگی و سروصدایی که برای محله ایجاد می‌شد، شهرک‌نشینان اعتراض کردند و با مخالفت آنها اجرای این طرح کنسل شد. بعد از آن بود که یک زمین فوتبال چمن طبیعی و انبار در این زمین درست کردند.

در همان سال‌ها تمرینات تیم پرسپولیس که علی پروین هم سرمربی آن بود، به این زمین منتقل شد و کارش رونق گرفت. بعد از آن داخل زمین رختکن ساختند و کانکس گذاشتند. حضور ستاره‌های فوتبال برای شهرک فرهنگیان خوب بود و اهالی محله و محله‌های اطراف برای تماشای تمرینات پرسپولیس به این زمین فوتبال می‌آمدند. همان زمان یک سوله ورزشی هم در آنجا ساخته می‌شد که بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ادعای مالکیت زمین را مطرح کرد و در کش و قوس‌های قضایی بین شهرداری و بنیاد مستضعفان بر سر مالکیت، زمین فوتبال به حال خودش رها شد و کم‌کم چمن آن از بین رفت.

مدتی بعد هم ملک به بنیاد واگذار شد. از آن زمان چندین سال است که بخشی از زمین به‌عنوان انبار استفاده می‌شود.» مجید نجاتی درباره مشکلاتی که وضعیت کنونی زمین برای محله شهرک فرهنگیان و آزادی ایجاد کرده است هم به همشهری محله می‌گوید: «با توجه به اینکه زمین نگهبان دارد و با دوربین هم کنترل می‌شود مشکل خاصی برای محله ایجاد نکرده است، اما حیف چنین زمین فوتبال استانداردی که برای ساخت آن کلی هزینه شده، سال‌ها بی‌استفاده بماند و در گوشه‌ای بیفتد تا به تدریج از بین برود. اگر شرایطی فراهم می‌شد که مردم محله یا محله‌ها و مناطق اطراف می‌توانستند از این زمین استفاده کنند از هر نظر بهتر بود و حتی این کار می‌تواند برای مالک زمین درآمدزایی هم داشته باشد.»

  •  آمادگی شهرداری برای راه‌اندازی زمین فوتبال 

محمد شمس‌آبادی، رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۲۱ می‌گوید: «برای احیای زمین فوتبال چمن طبیعی محله شهرک فرهنگیان آمادگی داریم، اما با توجه به اینکه زمین جزو اموال بنیاد مستضعفان است، رایزنی و گفت‌وگو در این خصوص باید در سطح بالاتری از مدیریت شهری انجام شود. این زمین فوتبال از همان ابتدا هم در اختیار شهرداری منطقه نبود و به سازمان اتوبوسرانی تعلق داشت.

برای احیای زمین چمن طبیعی محله فرهنگیان اعلام آمادگی کرده‌ایم و با کمک بخش خصوصی و به شکل مشارکتی می‌توانیم این زمین را بازسازی و دوباره راه‌اندازی کنیم. البته این به شرطی است که بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالک زمین حاضر به همکاری باشد، در غیراین صورت‌کاری از دست ما ساخته نیست.» برای پیگیری موضوع به ساختمان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حوالی میدان آرژانتین رفتیم تا درخواست اهالی و اعلام آمادگی اداره ورزش شهرداری منطقه برای احیای زمین و سوله ورزشی شهرک فرهنگیان را با مدیر مربوطه درمیان بگذارم.

با توجه به زمانبر بودن و لزوم طی شدن مراحل اداری چند لایه برای پاسخگویی رسمی، قرار شد جوابیه بنیاد در شماره‌های آینده به‌صورت جداگانه در نشریه چاپ شود. توضیح کلی بنیاد این بود که اجازه قانونی برای واگذاری یا اجازه هیچ‌کدام از زمین‌ها و املاک را ندارند.

  •    دریچه    
  • بچه محصل‌های قهرمان

ورزش و مسابقه در دوران درس و مدرسه همیشه برای دانش‌آموزان حساس و جذاب است، حتی اگر بین ۲ کلاس در یک مدرسه باشد. رقابت‌های ورزشی بین مدارس که دیگر اوج هیجان است و برای بچه‌ها به اندازه شهرآورد استقلال و پرسپولیس اهمیت پیدا می‌کند و بر سر آن با هم کل کل و کری‌خوانی دارند! اما در مدارس هم مانند هر میدان ورزشی دیگری فقط یک نفر یا یک تیم قهرمان می‌شود. مسابقات بین مدارس و دانش‌آموزان منطقه ۲ که در چند رشته ورزشی با هم رقابت می‌کردند به پایان رسید.

در رشته هندبال دانش‌آموزان دور اول مقطع متوسطه مدرسه «معلم» قهرمان مدارس منطقه ۲ شدند و بچه‌های مدرسه آیت‌الله طالقانی در مسابقات بدمینتون متوسطه اول پسرانه روی سکوی قهرمانی رفتند. دانش‌آموزان مدرسه علامه حلی ۶ هم به مقام نایب قهرمانی رسیدند. بچه‌های مدارس شهید راصد و فرید هم جایگاه سوم را با هم تقسیم کردند و شریک شدند.

دبستان جاوید در مسابقات تنیس منطقه ۲ به مقام نایب قهرمانی دست یافت و مدال برنز هم به بچه‌های دبستان ایرانطلب تهرانی رسید. دختران محصل هم از این قافله عقب نماندند رقابت جانانه‌ای با یکدیگر داشتند. در مسابقات والیبال ابتدایی دخترانه، بچه‌های مدرسه شهید هویزه به مقام اولی رسیدند.

مدرسه روشنگر و فاطمه‌الزهرا(س) هم دوم و سوم شدند. مسابقات والیبال متوسطه اول دخترانه هم با قهرمانی مدرسه شهید یحیوی به پایان رسید. بچه‌های مدرسه بشیری و ولایت فقیه و فرزانگان ۵ هم به‌ترتیب اول تا چهارم شدند. غیر از مسابقات منطقه‌ای، عسل معصوم، دانش‌آموز پایه نهم دبستان تربیت نسوان هم در مسابقات کیو کوشین قهرمانی کشوری به مدال طلا رسید تا به این‌ترتیب هفته خوب دانش‌آموزان منطقه ۲ کامل شود.

کد خبر 426554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha