در چند سال اخیر با فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند و دسترسی به اینترنت نرم‌افزارهایی طراحی شده که با نصب آنها روی گوشی می‌توان از آژانس‌های مسافربری مجازی و تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت تاکسی اینترنتی «می‌باس»

فعالیت این تاکسی‌های اینترنتی به قدری فراگیر شده‌ که این روزها کمترکسی است که تجربه یکبار سفر با آنها را نداشته یا دست‌کم چیزی در مورد این تاکسی‌ها نشنیده باشد. با توجه به اینکه خدمات و فعالیت تاکسی‌های اینترنتی هم مثل هر پدیده نوظهوری با گذشت زمان می‌تواند متنوع و مقرون‌به صرفه‌تر ‌شود، یکی از شرکت‌های معتبر خدمات حمل‌ونقل با طراحی نرم‌افزار «می‌باس» و ارائه خدماتی نوین و مطابق با نیاز شهروندان به‌عنوان یک رقیب تازه و جدی وارد ناوگان مسافربری اینترنتی شده و از روز شنبه ۸ دی فعالیتش را به‌صورت پایلوت در منطقه ۴ آغاز می‌کند. برای آشنایی با نحوه فعالیت و خدمات این تاکسی‌های اینترنتی با  «ابوالفضل خاکی» مدیرعامل جوان این شرکت که ۲۰ سال سابقه درخشان در ارائه انواع خدمات حمل‌ونقل سبک و سنگین نظیر سرویس‌های اداره، مدرسه و سرویس دربستی توریستی را در کارنامه خود دارد، گفت‌وگو کرده‌ایم.


ابوالفضل خاکی-مدیرعامل شرکت تاکسی اینترنتی

  • اکنون ۵ شرکت تاکسیرانی اینترنتی در تهران فعال هستند و خیلی‌ از شرکت‌ها هم در مرحله کسب مجوز برای ورود به این عرصه هستند. با توجه به اینکه رقابت در این بازار شدید است، شرکت تاکسی اینترنتی «می‌باس» چه تفاوت‌ها و مزایایی نسبت به رقبا دارد؟  

نحوه ارائه خدمات همه شرکت‌هایی که در این زمینه فعال‌اند یا در آینده به میدان می‌آیند، مشابه هم است یعنی یک سیستم درخواست و یک سیستم پاسخ به درخواست دارند. اما فعالیت «می‌باس» صرفاً بر اساس درخواست و پاسخ نیست و برپایه رفع نیاز است. در واقع ما معتقدیم هر فرد برای خرید، سرویس اداره، مدرسه و... نیاز به حمل‌ونقل و سفر دارد و ۴۰‌درصد این سفرها قابل پیش‌بینی است.

هدف ما تأمین تاکسی برای این سفرهاست. در واقع برای استفاده از تاکسی‌های اینترنتی فعلی، مسافر همان لحظه درخواست سفر را ثبت می‌کند اما در «می‌باس» این امکان وجود دارد که فرد سفر را یکی، ۲ ساعت قبل، یک روز، یک هفته و حتی از یک سال قبل درخواست دهد. در این صورت سیستم به‌صورت هوشمند در مسیر این سفر ۳ همسفر پیدا می‌کند و کرایه‌ای که پیشنهاد می‌دهد به یک چهارم کاهش پیدا می‌کند. در واقع فرد فقط کرایه یک صندلی را می‌پردازد.  

  • آیا در «می‌باس» امکان درخواست سفر فوری هم وجود دارد و اگر در طول مسیر سفر همسفر پیدا نشود کرایه به چه صورت محاسبه می‌شود؟  

بله از آنجایی که ۶۰‌درصد سفرها قابل پیش‌بینی نیستند ما درخواست‌های فوری سفر را هم پوشش می‌دهیم و در این صورت باز هم فرد فقط کرایه یک صندلی را می‌پردازد. من تضمین می‌دهم هر سفری که شهروندان درخواست دهند هزینه‌اش از ۵۰‌درصد هزینه سفرهای اینترنتی که درحال حاضر ارائه می‌شود کمتر است اگر این اتفاق نیفتاد ما دو برابر قیمت سفر را به مسافر پرداخت می‌کنیم.  

  • دسترسی به سفر ارزان پیشنهاد وسوسه‌برانگیزی است به شرطی که امنیت مسافران هم مورد توجه قرار گرفته باشد. «می‌باس» چه برنامه‌ای برای تأمین امنیت دارد؟  

ما در حال اخذ مجوزها از سازمان‌های مربوطه هستیم و تمام خودروهایمان تاکسی است. یعنی شما در هرساعت از شبانه‌روز که درخواست سفر داشته باشید به جای خودرو شخصی می‌توانید با تاکسی سفر کنید از این‌رو امنیت سفر تضمین می‌شود.   کرایه تاکسی‌های اینترنتی فعلی درطول شبانه‌روز متفاوت است. یعنی خدماتشان در نیمه‌شب یا در ساعات اوج ترافیک و مسیرهای شلوغ گران‌تر است.

  • آیا خدمات «می‌باس» هم همین ویژگی را دارد؟  

خیر. قیمت‌های ما در طول شبانه‌روز و در همه مسیرها ثابت است. نرخ ما بر اساس مصوبه شورای‌شهر برای تاکسی‌های خطی است و در طول سال تغییر نمی‌کند.  

  • علاوه بر قیمت کم و تأمین امنیت یکی دیگر از گزینه‌های مؤثر در تعیین کیفیت سفر، دسترسی سریع به تاکسی است. در می‌باس زمان دسترسی به تاکسی چقدر است؟  

بعد از ثبت سفارش در اپلیکیشن، زمان رسیدن تاکسی به ایستگاه کمتر از ۲ دقیقه است. اما برای افزایش سرعت خدمات‌دهی می‌باس مسافر را از در منزل سوار نمی‌کند، بلکه سسیستم به‌صورت هوشمند ایستگاه‌های مجازی را در نزدیک مبدأ به شما پیشنهاد می‌دهد و در مدت ۲ دقیقه تاکسی به ایستگاه می‌رسد. در واقع گزینه قیمت به قدری جذاب است که مسافر چند قدمی را برای رسیدن به خیابان اصلی و ایستگاه طی ‌کند.  

  • یکی از نقص‌های تاکسی‌های اینترنتی ارائه خدمات به‌صورت آنلاین است. این موضوع وقتی حجم بسته اینترنتمان تمام شده یا در جایی هستیم که آنتن‌دهی اینترنت ضعیف است دردسرساز می‌شود. «می‌باس» چه راهکاری برای پیشگیری از این موضوع دارد؟  

نسخه آفلاین «می‌باس» هم طراحی شده و آماده است و در هفته دوم فعالیت می‌باس رونمایی شده و ۲۰ روز بعد ارائه می‌شود. یعنی از ۲ هفته بعد شهروندان بدون اتصال به اینترنت می‌توانند تاکسی اینترنتی می‌باس را سفارش دهند.  

  • «می‌باس» از چه تاریخی فعالیتش را شروع می‌کند؟ و شهروندان چطور می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند؟  

فعالیت «می‌باس» از روز شنبه ۸ دی به‌صورت آزمایشی با هزار تاکسی که تابلو «تاکسی شرینک می‌باس» و کد راننده را دارند در ناحیه ۴ منطقه ۴ شروع و در طول یک ماه خدماتمان را در کل شهر تهران گسترش می‌دهیم. شهروندان می‌توانند نرم‌افزار می‌باس را از «گوگل پلی» و «اپ‌استور» دانلود کنند. این نرم‌افزار نسخه به‌روز شده و کامل‌تر نرم‌افزار «مرندی» انگلیس است که به‌صورت کامل‌تر با گزینه‌های جذاب‌تر توسط تیم فنی خودمان بازطراحی و ارائه شده است.  

  • چرا منطقه ۴ و ناحیه ۴ را برای شروع فعالیت انتخاب کردید؟  

دفتر کار ما در ناحیه ۴ منطقه ۴ است و ما تمام آنالیزهای مبدأ و مقصد و درخواست سفر را ابتدا در این ناحیه بررسی کرده‌ایم. اینجا روزی ۶۰۰ درخواست سفر دارد که پیش‌بینی می‌کنیم می‌باس با این ویژگی‌ها ۹۰‌درصد این سفرها را جذب کند.  

  • ارائه خدمات به‌صورت آفلاین با سرعت و ایمنی بالا و مقرون به صرفه بودن کرایه‌ها از جمله گزینه‌های جذابی است که شهروندان را ترغیب به استفاده از این سیستم می‌کند. آیا این نرم‌افزار ویژگی‌های متفاوت دیگری هم دارد؟  

بله ۱۲ امتیاز متفاوت و جذاب برای این سیستم در نظر گرفته‌ایم که در طول یک سال از آنها رونمایی می‌کنیم. یعنی در هر ماه یک گزینه را معرفی می‌کنیم تا علاوه بر افزایش خدمات به شهروندان تا حدودی مانع از کپی‌برداری ایده‌هایمان شویم.  

کد خبر 426659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha