همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور آلمان در پیام خود به مناسبت فرا رسیدن ایام کریسمس با توجه به تنش‌ها و ترس‌های فزاینده در جامعه آلمان مردم را به گفت‌وگوی هر چه بیش‌تر به رغم اختلاف نظرها فرا خواند و گفت، آلمان نباید از هم‌ گسیخته شود.

فرانك اشتاين ماير

به گزارش دویچه وله، در سال ۲۰۱۸ مشاجرات سیاسی و مدنی در جامعه آلمان رو به فزونی گذاشت و بارها از گسست در جامعه و فاصله افتادن میان سیاستمداران و مردم این جامعه سخن به میان آمد. بخصوص در شبکه‌های اجتماعی می‌شد رد پای این خشم و شکاف را به وضوح مشاهده کرد؛ جایی که دیگر به‌ندرت می‌شد از بحث ‌و تبادل نظر و گفت‌وگو اثری یافت.

محور اصلی پیام فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان به مناسبت آغاز ایام کریسمس همین مشاجرات فزاینده در جامعه آلمان است. او در این پیام به فضایی "مسموم و خشم‌آلود و پرسر و صدا" در شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: «حس می‌کنم، ما آلمانی‌ها هر چه که می‌گذرد کم‌تر با هم حرف می‌زنیم و به یکدیگر گوش می‌دهیم.»

او مردم کشورش را به گفت‌وگو فراخواند و گفت حتی با وجود نقطه‌نظرات متفاوت و مشاجره باز هم باید با یکدیگر گفت‌وگو کرد، چرا که "دمکراسی دقیقا همین است. "

اشتاین‌مایر گفت، آلمان از "دمکراسی نیرومندی" برخوردار است و این توانمندی هر روز در رفتار تک‌تک افراد این جامعه قابل مشاهده است. او در عین حال هشدار داد: «اما قدرت دمکراسی به رفتار ما بستگی دارد. باید عقایدمان را بگوییم، برای آن چه که می‌خواهیم مبارزه کنیم و برای عقاید دیگران هم احترام قائل شویم.»

رئیس جمهور آلمان ادامه داد: «این که در آخر کار به دنبال مصالحه باشیم نشانه ضعف نیست بلکه نشان می‌دهد ما که هستیم! توانایی رسیدن به مصالحه قدرت دمکراسی ماست.»

این دومین نطق فرانک‌والتر اشتاین‌مایر به عنوان رئیس‌جمهور آلمان است. بر خلاف سال گذشته او این بار در پیام خود به سایر کشورها هم اشاره کرد: «چه اتفاقی می‌افتد اگر جامعه ما از هم گسیخته شود، وقتی یک طرف با طرف دیگر تقریبا اصلا حرف نزند، همان اتفاقی که ما در جهان دور و بر خود می‌بینیم.»

او به آشوب‌های خیابانی پاریس، "گسست‌های عمیق سیاسی در آمریکا، نگرانی از جدایی از اتحادیه اروپا در بریتانیا" مشکلات مجارستان، ایتالیا و سایر کشورها اشاره کرد و هشدار داد، ‌آلمانی‌ها در "قلب اروپا هم طبیعتا از این مسائل در امان نیستند. " و به همین دلیل او باز هم تأکید کرد که برای انسجام جامعه باید رو به گفت‌وگو آورد.

  • "با یکدیگر بیش‌تر صحبت کنیم"

رئیس‌جمهور آلمان گفت، در آلمان نیز "عدم اطمینان، ترس و خشم" وجود دارد و درست به همین خاطر است که در روزهای آتی گفت‌وگو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. او افزود، اگر برای کشورش تنها یک آرزو داشته باشد، آرزویش همین است: با یکدیگر سخن گفتن.

  • "ما همه" آلمانی هستیم

فرانک‌والتر اشتاین‌مایر گفت، "بیش از سر و صدا و خشم بعضی‌ها، سکوت بسیاری دیگر" نگرانش می‌سازد. به گفته او، حتی اگر عقیده‌ کسی با عقاید جمع مخالف است باید آن را بازگو کند، چرا که همه به این جامعه تعلق دارند، صرف نظر از این که از کجا آمده‌اند و رنگ پوستشان چیست.

کد خبر 426386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha