همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: خرید و فروش مسکن در کشور از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد افزایش یافت؛ این میزان برای معاملات تهران ۲۴ درصد کاهش داشت.

مسكن

مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با ایرنا افزود: در ۹ ماه نخست امسال، ۵۳۶ هزار ۹۸۶ مبایعه نامه در دفترهای مشاوران املاک کشور به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۴۷۱ هزار و ۵۱۱ مورد بود، ۱۴ درصد افزایش یافت.

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور ادامه داد: در ۹ ماه نخست امسال، در کشور ۴۴۲ هزار و ۲۵۷ قرارداد اجاره امضا شد که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۵۱۳ هزار و ۱۴۴ اجاره نامه بود، ۱۴ درصد کمتر شد. به گفته وی، از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، در مجموع ۹۹۰ هزار و ۱۷۸ قرارداد اجاره، رهن، خرید یا فروش مسکن در کشور به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال – که ۹۹۶ هزار و سه قرارداد بود - نیم درصد کاهش داشت.

  • وضع مسکن در پایتخت

رئیس اتحادیه مشاوران املاک، بیان کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، کل قراردادهای خرید و فروش و اجاره در تهران ۲۵۶ هزار و ۳۳۱ مورد بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۳۲۱ هزار و ۱۷۸ قرارداد)، ۲۰ درصد کاهش یافت. وی ادامه داد: در این مدت، ۱۲۳ هزار و ۵۸۴ مبایعه نامه در تهران امضا شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۱۶۳ هزار و ۲۶۵ مورد بود، ۲۴ درصد افت کرد.

به گفته وی، در ۹ ماه نخست امسال، ۱۳۰ هزار و ۷۳۶ اجاره نامه در دفترهای مشاوران املاک پایتخت بین موجر و مستاجر امضا شد که در مقایسه با ۱۵۵ هزار و ۲۶۵ قرارداد اجاره مدت مشابه پارسال، ۱۶ درصد کمتر بود.

به گزارش ایرنا، دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بتازگی اعلام کرد: بررسی معاملات مسکن پایتخت در آذرماه نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در آذر ۱۳۹۷ نسبت به آذرماه پارسال ۹۲ درصد و نسبت به آبان ماه امسال پنج درصد افزایش یافت.

آذرماه ۶ هزار و ۹۵۰ فقره معامله مسکن در شهر تهران به امضا رسید و میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت ۹ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان ثبت شد.

بر پایه گزارش پیشین این دفتر نیز در آبان ماه امسال میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی آپارتمانی در تهران ۹۱ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال بود که نسبت به مهرماه ۶.۴ درصد و در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹۱ درصد رشد کرد.

در آبان ماه تعداد معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی شهر تهران به هفت هزار و ۱۷ واحد رسید که نسبت به مهرماه امسال ۲۶.۶ درصد و نسبت به آبان ماه پارسال ۵۳.۱ درصد کاهش یافت.

کد خبر 426365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha