دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

احمد میرخدائی - روزنامه‌نگار: روند نزولی معاملات بازار مسکن تهران در آذرماه تقریبا متوقف شده اما نبض رشد قیمت در این بازار همچنان تند می‌زند.

مسكن

براساس آمارهای منتشرشده از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در آذرماه سال‌جاری ۶۹۵۰فقره قرارداد خریدوفروش در محدوده پایتخت ثبت شده که با حذف داده‌های پرت و کد پستی‌های غیرمعتبر ۵۸۹۶فقره از آنها واجد شرایط احتساب در آمار بوده است.

این تعداد معامله، نسبت به ‌ماه قبل کمتر از یک‌درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۲درصد کاهش نشان می‌دهد. به گزارش همشهری، میانگین قیمت کشف‌شده از معاملات قابل‌قبول بازار تهران، ۹میلیون و ۶۳۱هزار تومان بوده که نسبت به ‌ماه قبل ۴.۸درصد و نسبت به آذرماه پارسال ۹۲.۶درصد افزایش یافته است.

  • تثبیت رکود در بازار مسکن

بررسی تحولات بازار مسکن پایتخت در آذرماه نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد در این دوره ۸ماهه میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران ۵۳.۵درصد افزایش را تجربه کرده؛ یعنی به‌طور متوسط در هرماه ۶.۷درصد رشد داشته است اما در آذرماه، افزایش میانگین قیمت مسکن به زیر میانگین ۸ماهه رسیده که می‌تواند یکی از نشانه‌های تثبیت رکود در بازار مسکن باشد.

از سوی دیگر تعداد معاملات نیز در این دوره زمانی از ۱۶.۷هزار فقره به ۵.۹هزار فقره رسیده که از کاهش ۶۴.۵درصد معاملات حکایت دارد. براساس این آمارها، بازار مسکن در حالی پاییز را به اتمام رسانده و پا به فصل زمستان می‌گذارد که عملا همه نشانه‌های رکود در آن ظاهر شده و تقریبا هیچ امیدی برای برگشت آن وجود ندارد، به‌خصوص که سناریوی افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن نیز در روزهای اخیر قویا تکذیب شده است.

در این شرایط به‌نظر می‌رسد قیمت مسکن نهایتا در پایان سال‌جاری مقاومت روانی ۱۰میلیون تومان را لمس کرده و پس ‌از آن برای چندسال ثباتی از جنس ثبات قیمتی سال۹۲ روی قیمت ۴میلیون تومان را تجربه کند.

  • تحولات بازار به تفکیک منطقه

در آذرماه امسال، بیشترین تعداد معامله در بازار مسکن تهران با ۸۷۹فقره به منطقه۵ اختصاص دارد و منطقه۱۹ با ۴۷فقره عنوان کمترین تعداد معامله را به نام خود ثبت کرده است. همچنین بیشترین ریزش تعداد معاملات در آذرماه نسبت به‌ماه گذشته نیز با حدود ۱۰۰فقره کاهش به منطقه۵ اختصاص دارد. براساس آمارها گران‌ترین منطقه پایتخت در آذرماه  منطقه یک تهران بوده و میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکن در این منطقه به ۲۲میلیون و ۲۵۵هزار تومان رسیده و در مقابل جایگاه ارزان‌ترین منطقه تهران با میانگین قیمت ۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان به منطقه۱۸تعلق گرفته است.

  • از بازار مسکن کشور چه خبر؟

براساس آمارهای اتحادیه مشاوران املاک، در آذرماه۱۳۹۷ معادل ۴۶هزار و ۲۰۰فقره قرارداد خریدوفروش در بازار مسکن کشور منعقد و در سامانه ملی املاک و مستغلات ثبت شده که این تعداد نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل ۲۲درصد کاهش یافته است. همچنین در حوزه قراردادهای رهن و اجاره نیز بازار با افت معاملات مواجه بوده و آذرماه جمعا ۳۸هزار و ۸۸۲اجاره‌نامه در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل ۱۶درصد افت کرده است. مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک فروکش کردن تقاضای سرمایه‌گذاری ایجادشده در جریان جهش نرخ ارز را یکی از دلایل کسادی بازار مسکن می‌داند و معتقد است بازار مسکن مانند وضعیتی که در سال۱۳۹۱ داشت، برای مدتی به همین شکل کساد خواهد بود و اتفاق خاصی در بخش معاملات آن رخ نمی‌دهد.

  • ساماندهی بازار مسکن با کمک به تولید

وزیر راه و شهرسازی برای دومین‌بار سناریوی افزایش تسهیلات مسکن را رد کرد و گفت: ما به این جمع‌بندی نرسیدیم که وام را افزایش دهیم چراکه مطمئن هستیم اثرات منفی این اقدام برای متقاضیان و جامعه بیش از ثمرات مثبت آن خواهد بود. محمد اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه۲‌سیما از تصمیم این وزارتخانه برای ساماندهی بازار مسکن از طریق کمک به تولید و مهار قیمت تمام‌شده مسکن خبر داد و افزود:

برای طرح ساخت ۴۰۰هزار مسکن در برنامه ملی بازآفرینی شهری، یک طرح مکمل به نام کارت اعتباری مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی تهیه شده که یک بازار تعهدی و نقدی ایجاد می‌کند تا بتوانیم منابع تخصیص داده‌شده به این حوزه را از طرف سازنده به تولیدکننده مصالح ساختمانی و عرضه‌کننده خدمات فنی مهندسی پرداخت کنیم. به گفته اسلامی مذاکرات این طرح فراهم شده و تفاهمنامه آن نیز تا ۲هفته آینده با بانک عامل مبادله خواهد شد که کمک می‌کند قیمت تمام‌شده مسکن را تا حدودی مهار کنیم.

کد خبر 426395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha