منطقه ۷ در نگاه نخست، منطقه‌ای کم‌برخوردار از نظر امکانات فرهنگی است.

محمد میثم میثمی|مدیر فرهنگی ـ هنری منطقه 7

وجود یک فرهنگسرا، یک خانه فرهنگ، یکی دو سالن تئاتر و چند سالن سینما همه آن چیزی است که ۳۱۲هزار جمعیت ساکن در منطقه ۷ از آن بهره‌می‌برند.  اما «محمدمیثم میثمی» مدیر فرهنگی ـ هنری منطقه۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه در این‌باره می‌گوید: «برخلاف تصورات اولیه، اتفاقاً منطقه۷ مراکز فرهنگی خوبی دارد؛

مراکزی که شاید تعدادشان زیاد نباشد اما از نظر کیفی همواره محل مراجعه ساکنان منطقه و دیگر شهروندان تهرانی هستند. فرهنگسرای اندیشه، مصلای تهران، مجتمع فرهنگی و هنری سوره در خیابان سمیه، موزه عکس تهران، موزه رضا عباسی، باغ‌موزه قصر، خانه فرهنگ نیایش، خانه قرآن، سینماهای سروش و صحرا و ایران، شهر کتاب، تئاتر دماوند و... از جمله این مراکز فرهنگی هستند.» میثمی با بیان اینکه برای اثرگذاری بیشتر این مراکز در بحث فرهنگی باید ذائقه مخاطبان را به خوبی شناخت می‌افزاید: «در بررسی‌ها مشخص شد که ۸۰‌درصد ساکنان منطقه ۷ حضور جدی و پررنگی در اینترنت و فضای مجازی دارند.

به همین دلیل ما به‌عنوان سیاستگذاران فرهنگی باید در کنار تولید برنامه‌های خاص و ویژه برای جذب شهروندان به مراکز فرهنگی سعی کنیم با تولید محصول و برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت مجازی به خانه‌های تمامی شهروندان راه پیدا کنیم. به‌عنوان مثال می‌توانیم کلاس‌های زبان یا بازیگری‌ را مجازی هم برگزار کنیم تا شهروندی که به دلیل محدودیت زمان امکان حضور در مراکز فرهنگی را ندارد بتواند از این طریق از امکانات فرهنگی موجود در محدوده محل سکونتش بهره‌مندشوند.»

مدیر فرهنگی ـ هنری منطقه ۷ که از یکسال پیش سکان هدایت تنها فرهنگسرای این منطقه را در دست گرفته است از حضور فعال فرهنگسرای اندیشه در بیشتر برنامه‌های فرهنگی شهر تهران هم می‌گوید و توضیح می‌دهد: «فرهنگسرای اندیشه پیش‌تر در حوزه شعر شناخته شده بود و برنامه‌های اثرگذاری در این زمینه برگزار می‌کرد. اما در دوره جدید متناسب با نام فرهنگسرای اندیشه، بیشتر تمرکز ما روی برنامه‌هایی با محوریت کتاب است.

علاوه بر جلسات نقد کتاب که با حضور نویسندگان بنام برگزار می‌شود برنامه‌ای خاص نوجوانان هم در دستور کار داریم که نامش کتاب‌خورهاست و بچه‌های نوجوان هر هفته با مطالعه یک کتاب با حضور نویسنده‌اش به نقد و بررسی آن می‌پردازند. قرار کتابخوانی ما هم پنجشنبه‌هاست که یک دورهمی کتابخوانی است و با هدف افزایش سرانه مطالعه، هر هفته یک کتاب به‌صورت دسته‌جمعی در آن خوانش می‌شود.»

کد خبر 424980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha