مجتمع‌های تجاری و مگامال‌ها می‌تواند فرصتی برای شهر باشد نه تهدیدی که امروز ساکنان اطراف مجتمع‌های تجاری را آزرده کرده است.

محمد سالاری

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر تهران معتقد است که پیوست ترافیکی برای مجتمع‌های تجاری از جمله مجتمع تجاری کوروش رعایت نشده است. در همین رابطه با او گفت‌وگو کرده‌ایم.  

  • ترافیک در خیابان‌ها و کوچه‌های بافت مسکونی اطراف مجتمع تجاری کوروش در محله باغ فیض به معضلی برای ساکنان این محله تبدیل شده. این دغدغه ناشی از چه اتفاقی است؟  

این دغدغه به دلیل رعایت نکردن اصول و قانون‌های معماری و شهرسازی و فرایند تصمیم‌گیری برای صدور پروانه ایجاد شد.  

  • یعنی ساخت‌وسازها منطبق بر اجرای دقیق طرح تفصیلی نبود؟  

یکی از تکالیف مهم طرح تفصیلی که شهرداری موظف به انجام آن بود و انجام نداد تعیین استقرار مجاز در کاربری پهنه S (تجاری) و M(مختلط) بود. شهرداری وقتی می‌خواهد به مجتمع‌های خدماتی و اداری مجوز بدهد باید نوع بهره‌برداری این مجموعه‌ها را با توجه به نیازهای هر منطقه مشخص کند. در این صورت مجتمع‌های تجاری که امروز به‌عنوان یک تهدید برای شهر مطرح می‌شود فرصتی برای شهر به حساب می‌آید. در واقع براساس طرح تفصیلی باید تعداد مجتمع‌های تجاری، اداری و خدماتی هر محله مشخص شود و براساس کمبودها و نیاز شهروندان کاربری مجتمع‌های تجاری جدید تعیین شود. همچنین با توجه به طرح تفصیلی، هر مجتمع تجاری باید پیوست ترافیکی داشته باشد.  

  • شورای‌شهر در این زمینه برای کاهش مشکلات شهروندان و ساکنان اطراف مجتمع‌های تجاری که مدام با ترافیک دست به گریبان هستند چه‌کاری انجام داده است؟  

بارها تذکر و پیگیری و نامه‌نگاری ما به نتیجه نرسیده است. ۲ماه پیش طرح الزام شهرداری تهران به تعیین استقرار مجاز کاربری‌های S و M را مطرح کردیم. کلیت طرح تصویب شده و امیدواریم به‌زودی به تصویب برسد و اجرایی شود. در کل شکل‌گیری مال‌ها و مجتمع‌های تجاری چندمنظوره در شهر تهدید نیست بلکه اگر همه ملاحظات و پیوست‌های مطالعاتی رعایت شود و مبتنی بر نیازسنجی درست باشد به نوعی فرصت هم محسوب می‌شود. با ایجاد متناسب و متوازن مجتمع‌های چندمنظوره در محله‌های مختلف، شهروندان مجموعه قابل توجهی از خدمات در منطقه خودشان دریافت می‌کنند و از تعداد تردد درون‌شهری کاسته می‌شود.

کد خبر 424958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha