پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

پریسا نوری - خبرنگار: حدود یک دهه از شکل‌گیری خانه‌های کودک در سراهای محله می‌گذرد.

مادر و کودک

این خانه‌ها که پیش‌تر عنوان خانه اسباب‌بازی داشتند، با هدف نگهداری چند ساعته کودکان در زمان حضور مادران در سرای محله‌ها شکل گرفت و بعدها با تجهیز امکانات و حضور مربیان کودک و برگزاری کلاس‌های آموزشی و سرگرمی فعالیتی شبیه مهدکودک‌ پیدا کرد با این تفاوت که مجوز سازمان بهزیستی نداشته و شهریه‌شان از مهدهای خصوصی کمتر است.  

نظارت بر خانه‌های ۲۰‌گانه منطقه ۴


حجت فراهانی | مدیر ستاد مدیریت محله‌

اکنون ۲۰ خانه کودک در سرای محله‌های ۲۰‌گانه منطقه ۴ فعالیت می‌کنند. «حجت فراهانی» مدیر ستاد مدیریت محله‌های این منطقه درباره شهریه خانه‌های کودک مستقر در سراهای محله می‌گوید: «هزینه خانه‌های کودک دستورالعمل مشخصی ندارد و متناسب با نوع خدمات و ساعت فعالیت از ۱۵۰ تا ۲۰۰هزارتومان در ماه متفاوت است.» او درباره مجوز فعالیت خانه‌های کودک می‌افزاید: «اکنون این خانه‌ها مانند سایرخانه‌های ۱۱‌گانه سراهای محله زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند، اما براساس تفاهمنامه‌ میان شهرداری با آموزش و پرورش، به‌زودی این خانه‌ها زیر نظر این اداره فعالیت و بازرسان آموزش و پرورش بر عملکرد آنها نظارت خواهند کرد.»

خانه کودک استاندارد در منطقه۸
 


محمدمحسن درختی | مدیر اداره آموزش شهروندی

صرف‌نظر از اینکه خانه‌های کودک و نحوه فعالیتشان چقدر با استانداردهای ایمنی و رشد کودکان مطابقت دارد، به نظر می‌رسد به دلیل دسترسی آسان و ارزان بودن، مورد استقبال خانواده‌ها قرارگرفته و موجب درآمدزایی سراهای محله شده‌اند. به‌طوری که برخی از سراهای محله۲ خانه کودک دارند. اکنون ۱۴خانه کودک در ۱۳ سرای محله منطقه ۸ دایر شده و شهریه‌شان از ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است. همچنین این خانه‌ها زیر نظر اداره آموزش شهروندی شهرداری این منطقه فعالیت می‌کنند. «محمدمحسن درختی» مدیر اداره آموزش شهروندی می‌گوید: «به جز خانه کودک محله کرمان که از سال گذشته با کسب مجوز از سازمان بهزیستی با عنوان مهدسرا فعالیت می‌کند و زیرنظر این سازمان اداره می‌شود، بقیه خانه‌های کودک تأییدیه بهداشتی از مرکز بهداشت شمال دارند و اداره آموزش شهروندی بر فعالیشان نظارت می‌کند.» او می‌افزاید: «مهدسرای محله کرمان، نخستین خانه کودک استاندارد پایتخت است که از سازمان بهزیستی و مرکز بهداشت مجوز رسمی و برنامه‌های آموزشی، سرگرمی متنوع و شرایط ایده‌آل برای نگهداری کودکان دارد.»
 

کد خبر 424644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha