بهاره خسروی - خبرنگار: منطقه ۱۰ تقریباً حدود ۸ کیلومترمربع وسعت دارد و با ۳ ناحیه به‌عنوان یکی از کوچک‌ترین مناطق شهر تهران، تکه دهم پازل پایتخت را تشکیل می‌دهد.

سهیلا صادق‌زاده

بافت فرسوده، املاک‌ ریزدانه، خیابان‌ها و معابر باریک و گاهی صعب‌العبور از مهم‌ترین معضلات حوزه شهری این محدوده است. براساس آمارهای موجود، در گذشته نه چندان دور، بخش عظیمی از بافت‌های فرسوده شهر تهران در دل همین منطقه جای گرفته بود. خوشبختانه در چند سال اخیر با ارائه تسهیلات و بسته‌های تشویقی مدیریت شهری، روند نوسازی در این منطقه روبه رشد و به رقم ۵۲‌درصدی رسیده است. با «سهیلا صادق‌زاده» شهردار منطقه ۱۰ درباره مشکلات نوسازی و موانع پیش‌رو برنامه‌های تسهیلگر نوسازی گفت‌وگو کرده‌ایم.  

  • با اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی و فرهنگسازی برای تجمیع املاک و ارائه بسته‌های تشویقی به شهروندان، روند نوسازی را در منطقه ۱۰ چطور ارزیابی می‌کنید؟  

خوشبختانه نوسازی روند رو به رشدی در منطقه ما دارد. بیشترین ‌درصد تجمیع در منطقه ۱۰را در مقایسه با مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران داریم. این یک اتفاق مثبت برای اهالی است. ما فرصت‌هایی را برای اهالی فراهم کرده‌ایم که از امکانات و مزایای نوسازی بهره‌مند شوند. یکی از مهترین دلایل اقدام مالکان به نوسازی املاکشان، ارائه بسته‌ها و مشوق‌هایی است که در منطقه به آنها ارائه می‌شود. البته بیشتر این فعالیت‌ها و ارتباط با اهالی از سوی همکاران ما در دفاتر خدمات و نوسازی انجام می‌شود. البته گاهی اوقات هم مواردی بوده که برای کسب رضایت شهروندان و تشویق آنها به نوسازی، خودم پیشقدم شده‌ام و با دعوت آنها به دفترم و صحبت درباره مزایای نوسازی و مشارکت در تجمیع به نتیجه مثبت رسیده‌ام.  

  • مهم‌ترین مشکل و موانع نوسازی در این منطقه چیست؟  

در منطقه یک مشکل اساسی داریم و آن اجرای طرح تفصیلی است. این موضوع را بارها در صحبت‌هایم در حوزه شهرسازی مطرح کرده‌ام. برنامه‌ریزی و طرح تفصیلی باید بر اساس هویت هر محله تعریف شود. طرح تفصیلی موجود با شرایط اجتماعی و اقتصادی منطقه ۱۰انطباق چندانی ندارد. برای مثال خیابان‌هایی مثل هاشمی، رودکی و دامپزشکی در طرح تعریض قرار گرفته‌اند و از خیابان‌های قدیمی و هویتی منطقه هستند.

با اجرای طرح تعریض، شکل ظاهری این خیابان‌ها تغییر می‌کند. در بسیاری از آنها تردد خودروها به‌صورت یکطرفه انجام می‌شود، اما با نوسازی و اجرای طرح تعریض در این خیابان‌ها مثل‌کاری که در خیابان امام خمینی(ره) انجام شد، ‌ تردد خودروها دوطرفه می‌شود. تأمین ایمنی شهروندان در زمان‌ تردد از مهم‌ترین عواملی است که برای اجرای طرح نوسازی در بافت‌های فرسوده حتماً لحاظ می‌شود.

اما دومین مانع، نبود تمایل اهالی به نوسازی املاکشان است. متأسفانه ساکنان این خیابان‌ها و کسانی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، تمایلی چندانی به نوسازی املاک خود ندارند و بیشتر پیگیر جواز تعمیر و بازسازی منازلشان هستند. عامل دوم باعث کند شدن روند نوسازی می‌شود. اما با همه این اوصاف ‌درصدد رفع مشکلات هستیم.  

  • برنامه شهرداری برای ارائه بسته‌های تشویقی ویژه مالکان بافت‌های فرسوده چیست؟ معمولاً اهالی از بدقولی‌های زمان دریافت بسته‌های تشویقی گلایه دارند.

بسته‌های تشویقی خوبی داریم. برای مثال اگر ملکی با ملک مجاورش اقدام به تجمیع کنند و بر خیابان مجاور نیز بالای ۸‌متر باشد یا شرایط خاصی را داشته باشد، می‌توانند طبقه تشویقی نیز دریافت کنند. همچنین تعداد پارکینگ‌هایی که محاسبه می‌شود برای این املاک کمتر محاسبه می‌شود و از همه مهم‌تر از پرداخت عوارض معاف می‌شوند. همه این مزایا بر اساس ضوابط تعیین شده به آنها تعلق می‌گیرد.  

  • نظارت شهرداری در زمینه مقاوم‌سازی و رعایت نکات ایمنی ساخت‌وساز املاک برابر بلایای طبیعی مثل زلزله، آتش‌سوزی و... چگونه است؟  

همه ساختمان‌ها مهندس ناظر دارند. همچنین صدور پروانه ساختمانی زیر نظر سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود. مأموران ما در نواحی و در حوزه شهرسازی هم در قالب پروانه ساختمانی بر روند اجرایی کار نظارت دارند.

  • تکلیف املاک معارض باقیمانده در طرح خیابان امام خمینی(ره) و بزرگراه یادگار امام(ره) چیست؟ شهرداری چه برنامه‌ای برای این املاک دارد؟

 همه املاک معارض بر اساس اولویت‌بندی در برنامه تملک قرار گرفته‌اند. در حال حاضر هم دنبال تأمین اعتبار از سوی سازمان املاک هستیم تا بتوانیم بقیه املاک را خریداری کنیم. البته مشکلات و سختی‌هایی را در شرایط فعلی داریم. امیدواریم هرچه زودتر همه آنها از میان برداشته شوند.  

  • برای حل مشکل سندهای اعیانی اهالی بریانک از شهرداری منطقه، چه اقدامی انجام شده است؟  

خوشبختانه این مشکل درحال رفع شدن است. گویا شخصی که مالک کل عرصه بوده اعلام آمادگی‌ کرده و مشغول رفع مشکل سندهای‌ اعیانی است.

کد خبر 423638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha