جواد قاسمی: بعضی از آدم‌ها از همان تولدشان انگار معلوم می‌شود که قرار است به‌یاد دیگران بمانند؛ کسی مثل تو که هم‌زمانی تولدت با تولد پیامبر، هرچند با فاصله‌ای بیش از یک‌قرن، یک نشانه است.

پیروزی راستی بر دروغ!

و بعد نشانه‌های دیگر هم پیدا شدند تا نامت برای همیشه به یادها بماند.

شاید از همان اوائل زندگی‌ات معلوم بود که تو از آن دست آدم‌ها نیستی که فراموش شوند. از آن دست آدم‌ها نیستی که بشود نادیده‌ات بگیرند. از آن دست آدم‌ها نیستی راحت بتوانند کنارت بگذارند. از آن دست آدم‌ها نیستی که بشود رد پایت را از تاریخ پاک کنند. اما تو از این هم فراتر رفتی و نامت را نشانه‌ی هویت میلیون‌ها میلیون آدم کردی و مُهرت را بر شناسنامه‌ی آن‌ها زدی. کسانی که چند قرن بعد از تولدت به دنیا می‌آیند، ولی بازهم خودشان را به نام تو می‌شناسند و به مذهبی پای‌بند می‌مانند که به نام تو شناخته شده و تو استوانه‌هایش را صیقل زده‌ای.

در جهانی که بیش‌تر آدم‌ها تولدشان و بودنشان، فقط محدوده‌ای کوچک را در برمی‌گیرد؛ منطقه‌ای کوچک از لحاظ جغرافیایی و گستره‌ای کوتاه از لحاظ زمانی و آمدن و رفتن این‌قبیل آدم‌ها نه‌ تأثیر چندانی بر جهان و زندگی دیگران می‌گذارد و نه خودشان چندان به یاد می‌مانند، تو از معدود کسانی هستی که آمدنت آبشاری از نور برای آدمیان به همراه آورد و بودنت چونان چشمه‌ای زاینده هم‌چنان تا قرن‌ها به جوشش ادامه می‌دهد و تشنگان معرفت را سیراب می‌کند.

تو نه فقط با لقب، که با روش زندگی‌ات پرچم صداقت و راست‌گویی را در جهان برافراشتی و طوری زندگی کردی که برای هرکس که زندگی‌تو را به تماشا بنشیند، دروغ تا همیشه رسوا خواهد بود. تو دانش و معرفت را با راستی و اخلاق چنان در زندگی‌ات گره زدی که دیگران هر چه کوشیدند نتوانستند دروغ و بی‌اخلاقی را بر صدر بنشانند؛ هرجا هم که دروغ خود را بالا برد، پیراهن راستی و صداقت را بر تن کرد و آدمیان را فریب داد و البته هر بار، چندان زمانی نگذشته تا راستی دوباره خود را بنمایاند و رنگ از روی دروغ بپرد.

تولدت بر ما و بر همه‌ی آنان که تا ابد از این چشمه می‌نوشند، مبارک باد.

کد خبر 423043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha